MTI • 2022. december 9. 19:32
A kérődző ágazat állatjólétének népszerűsítésére egymillió euró támogatást nyert el az Európai Unió pályázatán a magyar Juh Terméktanács két spanyol szakmai szervezettel közös konzorciuma - hangzott el a projekt online nyitó rendezvényén.
A hároméves program során a magyar fél 75 ezer eurót fordíthat az állatjóléti intézkedések, a fenntartható gazdálkodás népszerűsítésére - jelezte a szervezet. Jávor András professzor, a Juh Terméktanács elnöke azt mondta, hogy Magyarország uniós csatlakozása után még nőtt a juhállomány: 1,2 millió fölé emelkedett az anyajuhok száma, de azóta 700 ezerre zsugorodott, exportra pedig évi mintegy 500 ezer állatot szállítanak a tenyésztők.
A szakember "végtelenül rossznak" nevezte az évek óta nem változó, anyajuhonkénti 0,7-es hozamot. Ennek okát egyebek mellett abban látja hogy zsugorodott a legelők nagysága, a 8-10 órát legelő állatok nem jutnak mindig megfelelő mennyiségű takarmányhoz, az istállók elavultak, kevés a precíziós rendszer az ágazatban, és a munkaerő minősége is kívánnivalót hagy maga után. Ugyanakkor - tette hozzá Jávor András - a gazdák a legjobb feltételt szeretnék biztosítani az állatoknak, minden állattartó abban érdekelt, hogy komfortosabb feltételeket teremtsen a juhoknak. A terméktanács elnöke szerint a hazai gazdálkodás képes az anyajuhonkénti 1,3-1,6 értékesített bárány előállítására.
Kukovics Sándor, a Juh Terméktanács ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy a kiskérődző állatok többségét kiváló körülmények között tartják, de az ágazatot a szétszórtság, az elaprózottság jellemzi. Példaként említette, hogy jelenleg 15 ezer üzemben valamivel több mint 993 ezer juhot tartanak az országban, és ezekből csak 5,4%-os azoknak a gazdaságoknak az aránya, amelyekben 300-nál több juhot nevelnek.
Az uniós és hazai állatjóléti támogatásról szólva kiemelte: ez a támogatás most nagyállat-egységenként meghaladja a 208 eurót, ami egy egyed esetében 32,21 eurót, több mint 13 ezer forintot jelent. Ez versenyben van a direkt támogatási rendszerrel
- tette hozzá Kukovics Sándor.
Soós Mihály, az InnoFood Marketing Kft. ügyvezetője jelezte: az Európai Unió állatjólét kampányt indított számos országban. Egy felmérés szerint ugyanis a megkérdezettek 99%-a azt mondta, fontos megvédeni a haszonállatok jólétét, a véleményt formáló uniós polgárok 59%-a pedig kész többet fizetni az ilyen körülmények között nevelt állatokért.