agrarszektor.hu • 2022. december 25. 12:29
Karácsonykor minden második asztalra kerül bor, akár többféle is, ízlés és a menü szerint válogatva. Ilyenkor szívesen fogyasztanak az emberek valami különlegesebbet az ünnepi asztal mellett, sőt a borral készült fogásokba is olyat raknak, amit meg is innának. Az ajándékba adott bor pedig továbbra is népszerű, de a magyarok nem érik be ám akármivel - derült ki a Hilltop online felméréséből.
A karácsonyi csengettyűszóval a borospoharak csilingelése harmonizál a legjobban a Hilltop kutatása szerint, amelyben a válaszadók fele egyértelműen a bort, 37,5%-a pedig a bort és az egyéb italokat vegyesen részesítette előnyben. Mivel szentestén a terített asztalról általában nem hiányozhat a hal, nem csoda, hogy a megkérdezettek 50%-ának kedvencei ilyenkor a fehér borok, a tudatos borfogyasztás jegyében azonban ugyanennyien készülnek a különféle fogásokhoz illő tételekkel. A többség (62,5%) szerint a különleges alkalom különleges borokat kíván, ezért a szeretet ünnepén szívesen áldoznak rájuk, míg a többiek a jól bevált kedvenceket és féltve őrzött kincseket veszik elő koccintáshoz, ugyanolyan arányban (18,75-18,75%).
Fazékban vagy pohárban, egyre megy
A közízlés változását és a bor gasztronómiai értékének növekedését jól mutatja, hogy ma már a hagyományos ételek mellett az ünneplők 56,2%-ánál olyan ínyenc fogások is terítékre kerülnek, melyekből nem hiányozhat a bor. Úgy tűnik, „a fazékban úgyis elfő” korszaknak végre leáldozott, ugyanis a konyhában szorgoskodók 25,7%-a egyenesen minőségi bort tesz az ételbe, 59,4%-uk pedig olyat, amit a pohárban is szívesen viszontlátna, és mindössze 10,9% ragaszkodik a recept ajánlásához. A megfelelő bor-étel párosításokat is előtérbe helyező borrajongók a szervírozást sem bízzák a véletlenre: a kérdőívet kitöltők közel kétharmada igazi sommelier-ként viselkedik az ünnepi asztalnál, odafigyelve mind a pohárválasztásra, mind a megfelelő fogyasztási hőmérsékletre, hogy megadja az ünnepi koccintás módját.
Klasszikus ajándék jó ízléssel
A bor még mindig népszerű választás, ha ajándékozásról van szó, amiben a válaszadók 97,6%-a egyetértett. A bögre és az illatgyertya után azonban a borra is egyre kevésbé (3,2%) tekintenek jolly jokerként az emberek, amikor főnöküknek, leendő apósuknak vagy más távolabbi ismerősnek szánnak meglepetésként. A megfelelő ajándékbor kiválasztásában ilyenkor legkevésbé sem az ár (5,6%) vagy a címke (6,3%) számít. A kérdőív alapján 26,2% kifejezetten az ajándékozott örömét tartja szem előtt, semhogy az árat nézné, és 46% a saját kedvencei közül választ. Ha viszont ismerik a megajándékozottat, akkor főként - 62,4%-ban - az ő ízlése a mérvadó. Hogy végül mennyit költenek az emberek egy-egy ajándékba szánt palackra, azt 73,8%-ban az ár-érték arány alapján dől el. A fogyasztók akár egy borszaküzletig, ritkábban egy pincészetig is elmennek az igaziért, ettől függetlenül sokan (47,6%) még mindig a bevásárlással együtt intézik a bor beszerzését a fa alá. Hogy a jó bornak nem kell a cégér, arra pedig tökéletes bizonyíték, hogy ajándékvásárlás során a válaszadók 64,4%-a saját magának is tesz a kosárba, ha rábukkan egy-egy ellenállhatatlan tételre.