December 7-én került megrendezésre a CNH Industrial által Arizonában szervezett Tech Day, ahol a New Holland bemutatta a T4 Electric Power -t, a tisztán elektromos és autonóm traktor prototípusát, amely mostanra már csak egy lépésnyire van a sorozatgyártástól. A T4 Electric Power megszületéséhez a New Holland fejlesztői mellett, egy Chicago közelében található Burr Ridge nevű település K+F központja, egy olaszországi traktorgyár és a Monarch Tractor együttműködésére volt szükség. A kooperáció résztvevői köszül, a kaliforniai székhelyű Monarch Tractorral - amely egy kifejezetten a villamosításra és autonómiára koncentráló traktorgyár - a CNH Industrial (New Holland anyavállalata) több évre szóló kizárólagos licencszerződést is kötött az elektrifikációs technológiákra - írja a FruitVeB.
Dízel helyett elektronok
A T4 elektromotorjainak összteljesítménye elérheti a 120 lóerőt, 440 Nm nyomaték biztosítása mellett, mellyel maximálisan 40 km/h sebességet tud elérni. A CNH Industrial szerint az akkumulátorcsomag - melynek részleteit még nem hozták nyilvánosságra - üzemeltetési profiltól függően, akár egy munkanapra elegendő tárolókapacitással is rendelkezik. Különösen értékes adatnak tűnhet, miszerint gyorstöltő rendszerrel az akkumulátor már egy óra alatt is feltölthető. A teljesen elektromos és autonóm erőgép nem csak saját meghajtására hasznosítja az energiát, hanem képes egyfajta „generátorként” működve, külső munkaeszközök áramforrásaként is szolgálni. Érdekesség, hogy ehhez konnektor aljzatok találhatók meg a traktoron, amelyekbe így akár kézi elektromos szerszámok is csatlakoztathatók. Ez a funkció igen hasznosnak bizonyulhat olyankor, amikor a gazdaság egy bizonyos, távoleső pontján helyszíni javításra lenne szükség, de kiépített áramforrás nem érhető el. Munkagépek meghajtására az elektromos áram mellett, természetesen a hagyományos hidraulikus és TLT-s kimenetek is megtalálhatóak.
Autonóm képességgel felvértezve
Ha nem lenne elegendő az elektromos hajtás ténye, T4 Electric Power képes még teljesen autonóm módon is üzemelni. Ennek érdekében, a fülke tetejének négy pontjába, esztétikusan integrált érzékelők, kamerák és vezérlőegységek találhatóak. 360 fokos pásztázó rendszerrel, intelligens telemetrikával és automatikus kormányzással, a traktor már önálló döntéseket hozva képes az adott környezetben, akadályokat elkerülve végezni a kijelölt munkafolyamatot. A gyártó szerint meg lenne a lehetősége annak is, hogy a traktornak távolról, okostelefonon keresztül elindítva és az úgynevezett “kövess engem mód-ban” gesztus vezérelve történjen a működtetése. A gépkezelő úgy is tudná irányítani a traktor funkcióit, hogy kívül állva, kézmozdulatokkal adna jelzéseket, amit a szenzorok felismerve, parancsokra fordítanának le. Ilyen módon utasítható a traktor, hogy éppen milyen menetirányba váltson át, vagy például a munkaeszköz felhelyezésekor a hárompontos függesztőmű le-föl mozgatása hogyan történjen. Telefonos applikáción keresztül lehetőség van a traktor technikai paramétereit-, akkumulátor töltöttségét monitorozni, továbbá akár három gépet is egyszerre, flottában vezérelni.
90%-kal alacsonyabb zaj és üzemeltetési költségek, jobb vezetési tulajdonságok mellett
A gyártó szerint az elektromos traktor 90%-kal csendesebb, mint amit egy dízeltől megszokhattunk, ráadásul még az üzemeltetési költsége is jelentősen alacsonyabb lett. Elektromos hajtásnak köszönhetően a traktor különösen reszponzívvá vált, javult vezetési élmény, kisimult haladás és menetirányváltások jellemzik, mindemellett pedig a gép vibrációja is kisebb lett. Az optimalizált vezethetőségnek, fokozott komfortnak köszönhetően sokkal kényelmesebbek vele az olyan monoton munkafolyamatok, mint például a rakodás.
A T4 Electric Power megjelenése a sorozatgyártásban
A kereskedelmi gyártás várhatóan 2023 végén kezdődik, majd ezt követően szélesebb választék is elérhető lesz. Az elektromos traktor New Holland márkanév alatt fog először a piacra kerülni, később pedig ezt követi majd egy Case IH változat is. Színpalettán is történt frissítés, ugyanis az elektromos modell színében kissé eltérő lesz a megszokottól, amit a gyártó „tiszta kék szín” fantázia névvel illet. A hagyományos dízel traktoroktól továbbá meg fogja még különböztetni a világító emblémája és a hátsó lámpa LED izzói által kirajzolt márka logó.