agrarszektor.hu • 2023. március 13. 13:31
Az elmúlt időszakban nagy mennyiségű ukrán termény és termék (gabona, méz, csirkehús) áramlott be egyebek mellett a magyar, valamint más közép-kelet-európai piacokra úgy, hogy azok a szolidaritási folyosókon keresztül nem az eredetileg nekik szánt rendeltetési helyeikre kerültek, hanem hazánkban maradtak. Ezzel pedig felesleget és zavarokat okozott a piacokon, és kihívások elé állítva a magyar termelőket, élelmiszerfeldolgozókat.
Az említett tételek meghatározó termékei hazánknak és lényeges elemei exportunknak, ezért fontos, hogy segítséget nyújtsanak új, potenciális felvevőpiacok felkutatásában - írja a NAK. Segítségnyújtás az érdeklődők számára két módon történhet:
- információáramlás elősegítése az érdeklődő cégek és a termékek iránt érdeklődést mutató országokban működő nagykövetségek külgazdasági, valamint agrárattaséi között,
- az Agrármarketing Centrum által létrehozott Hungarian Food Business Program oldalára történő regisztráció útján. Az oldal egy valós idejű, online cég- és termékkatalógus, közvetlen kapcsolatfelvételi platform, valamint eseménymenedzsment szoftver. Jelenleg - egyebek mellett - 192 nemzetközi beszerző és 77 egyéb partner (köztük számos nagykövetség) szerepel a katalógusban. Az ezzel kapcsolatos tájékoztató itt elérhető.
Az érdeklődő magyar termelőktől, cégektől az alábbi információkat várják a szakértők:
- az export árualappal rendelkező, exportorientált cég bemutatása (angol, ill. a célpiactól függően az adott idegen nyelven), tanúsítványai, elérhetősége;
- a rendelkezésre álló árualap mennyisége (egyszeri vagy folyamatos szállítás), minimális rendelési mennyiség, minőségi jellemzői, feldolgozottság szintje, kiszerelése, ára (fuvarparitás), egyéb minősítések (pl. bio, kóser, halal);
- az exportálandó termék célpiaca, célközönsége;
- a szállítás időtávja; szállítási követelmények (pl. fagyasztott hús).