Kifejezetten népszerűek külföldön is a magyar borok: 2022-ben 136 492 tonna bort exportált Magyarország különböző országokba, ami a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint csaknem 25%-os növekedés a 2021-es mennyiséghez képest. Igaz, 2020-hoz képest 2021-ben visszaesés történt, de még a 2020-ban exportált 129 142 tonnás nettó mennyiséget is 5,7%-kal haladtuk meg tavaly - írta meg a Pénzcentrum. A magyar borokat nagy mennyiségben a szlovákok, németek és a csehek importálják. Az elmúlt években az Egyesült Királyság is nagy mennyiségben és értékben vásárolt magyart bort, azonban 2021-ben ebben visszaesés történt.
A KSH exportadatai szerint mind határparitásos értékben, mind nettó tömegben, a magyar borokból a legtöbbet a szlovákok, csehek és németek veszik. Értékben a listán Spanyolország, Franciaország és Belgium a következők, és csak a 7. legnagyobb importőr az Egyesült Királyság, pedig a korábbi években benne volt a TOP3-ban. Vásárolt nettó tömeg alapján viszont Franciország és Románia került még a TOP5-be. Ez az eltérés abból adódhat, hogy más-más formában veszik az egyes országok a magyar bort. Palackos borokat (legfeljebb 2 literes kiszerelésben) a szlovákok, csehek, belgák, és németek vásárolnak az értékük alapján - ők adják a teljes magyar (palackos) borexport felét. Hordós borokat tekintve pedig csak a szlovák és német kivitel önmagában a teljes hordós export felét kiteszi - határparitásos értékben. (A határparitásos érték az áru piaci értéke az importáló ország határán, beleszámítva az árunak az országhatárig történő szállításával kapcsolatos költséget és a szállítás alatti biztosítást.)
A borexportban jelentős tényezők a regionálisan jelenlévő diszkontok, mivel ahogy Magyarországra is jönnek rajtuk keresztül a lefedett országokban előállított termékek, úgy tőlünk is szállítanak külföldi üzeletbe árut (így például bort is). Tavalyi adataink alapján a teljes magyar palackos borexport 36%-át a Lidl Magyarország adta: 2021-ben 7,8 milliárd forint értékben exportált magyar palackos bort külföldre. A diszkontlánc akkori közlése szerint Európa-szerte 15 országba 184 féle hazai bort exportált, amelyek közül a legnagyobb felvevőpiacot az Egyesült Királyság jelentette. Csehország, Németország és Lengyelország tartozik még a vállalat top felvevő piacai közé.