Meglepő hírek érkeztek ezekről az élelmiszerekről: ezt sokan nem gondolták volna

agrarszektor.hu2023. május 5. 11:01

Konszolidált árbevételét több mint másfélszeresére, adózott eredményét pedig bőven a dupláját meghaladó mértékűre növelte tavaly a névadó Master Good cégcsoport. Bárány László, a családi tulajdonban álló cégcsoport résztulajdonosa ugyanakkor úgy látja, hogy a fogyasztás volumene csak akkor fog helyreállni, ha tovább csökkennek az árak.

A legnagyobb hazai baromfihúspiaci cégcsoport a Master Good, amelyet a Baromfi Coop Kft., a Master Good Kft. és a Sága Food Zrt. alkot. A cégcsoport tagjainak beszámolói alapján mindegyik vállalkozás egyaránt jelentős mértékben növelte tavaly árbevételét és adózott eredményét - írta meg a Világgazdaság. A baromfitermelő Baromfi Coop forgalma a 2021-es 41,1 milliárd forintról 63,95 milliárdra, eredménye pedig 1,34 milliárdról 3,87 milliárdra nőtt. A cégcsoporton belül az elsődleges vágást és feldolgozást, valamint a továbbfeldolgozást végző Master Good - amelynek kisvárdai üzemében levágott élő csirke 70%-át a Baromfi Coop szállítja be - az árbevételét 106,023 milliárdról 162,6 milliárdra, adózott eredményét pedig 7,16 milliárdról 15,4 milliárd forintra emelte. Hasonlóan jól teljesített a Sága Foods Zrt. is, az árbevétele 10,81 milliárdról 13,89 milliárdra, az adózott eredménye 579 millió forintról 1,04 milliárd forintra emelkedett. A cégcsoport konszolidált adatai is jó képet mutatnak: az árbevétel 142 milliárdról közel 218 milliárd forintra, míg az adózott eredmény 9,07 milliárdról 20,28 milliárdra nőtt.

Bárány László, a családi tulajdonban álló cégcsoport résztulajdonosa szerint a Master Good árbevételének bővülésében három hatás is szerepet játszott. Egyrészt Kisvárdán tavaly 205 ezer tonna csirkét vágtak le, míg egy évvel korábban csak 180 ezer tonnát, és emellett bővült a kényelmi ételek gyártása Petneházán, ahol tavaly állítottak be egy új, panírozott termékek előállítását végző egységet. A második ok az árhatás, ugyanis sikerült a költségek növekedését meghaladó mértékben árat emelni, mégpedig elsősorban külföldön. A Master Good árbevételének ugyanis közel 72%-a exportból származik. Bárány László beszélt arról is, hogy a cégcsoport belföldön mindenütt jelen van, de egy alig tízmilliós piacon már nem lehet nagyot növekedni, mert azt csak más kárára lehetne megtenni. Az árbevétel-növekedésben ezeken kívül szerepe volt még az árfolyamhatásnak is, amely éppen az export nagy súlya miatt számított sokat. 

Bejött az előre gondolkodás

Ahhoz, hogy valaki a költségnövekedésnél nagyobb arányban tudjon árat emelni, le kellett szorítani a kiadások bővülését. A Master Good cégcsoport az erre irányuló beruházásait már évekkel korábban, még az energiaárak elszabadulása előtt megkezdte. Mivel a baromfiágazat - a keltetéstől a hizlaláson és vágáson át a feldolgozásig - nagyon energiaintenzív, és a villamos energia dominálja, a napelemekre helyezték a hangsúlyt. Ezért Kisvárdán több mint három éve egy 12 hektáros napelemparkot létesítettek, amely a tavalyi áramdíjak mellett szép profitot produkált, valamint jelentős költségmegtakarítást eredményezett a cégcsoportnak. A naperőműparkot egy a kisvárdai gyár mögötti húszhektáros területen tovább bővítik, és a csirketelepek tetőire is mindenütt napelemeket szerelnek.

A cégcsoportnál vannak más költségcsökkentő fejlesztések is. A különböző üzemegységekben, például a hűtőkompresszorok működése révén keletkező meleg vizet összegyűjtik, és az 500-600 köbméter 62 Celsius-fokos meleg vizet igénylő éjszakai higiéniai takarításoknál használják fel, így ez a víz „már tavaly is ingyen volt”. A Baromfi Coopnál már hat éve működik a baromfitrágyából granulátumot készítő üzem, a trágyát tápanyagpótlóként ki lehet szórni a szántóföldekre.

Ez tavaly tavaly óriásit robbantott, árbevételi és kibocsátási oldalon is duplázott, és mintegy 3,5 milliárd forinttal járult hozzá a Baromfi Coop árbevételéhez, és szép profittal dolgozik

- mondta Bárány László. 

A költséghatékonyabb működést és a jobb minőségű termékek előállítását szolgálja, és az árbevétel-növekedésben is benne van az is, hogy a Baromfi Coop minden évben épít négy-öt új csirketelepet, amelyek 250-300 kilométerre levő, gyenge minőségű csirkét előállító beszállítókat váltanak ki. A további termelésnövekedéshez járul hozzá az is, hogy tavaly az év közepén készült el a keltetőüzem bővítésének harmadik lépcsője, így a korábbi 80 millió csibe keltetésére alkalmas kapacitás 95 milliósra nőtt. 

Az a legfontosabb, hogy ki mondja meg az árat

Bárány László elmondta, hogy a csirkeágazat számukra kétmilliárdos piac, Dél-Amerikán és az ausztrál kontinensen kívül mindenhová szállítanak. Mint fogalmazott, egy ekkora piacon el lehet helyezni 20-30-40 ezer tonna többlettermelést is, ha valaki költséghatékonyan dolgozik, jók az árai, és kiváló minőségűek a termékei. Bárány László szerint

ha jó a termék minősége, te mondod meg az árat, ha rossz, akkor a vevő.

A beruházásokhoz szükséges forrás előteremtéséről azt mondta, nem szabad elfelejteni, hogy három évvel ezelőtt kötvényt bocsátottak ki, 29 milliárd forint értékben. Akkor, abban a kedvezményes kamatkörnyezetben sokaknak volt erre lehetőségük, ők éltek vele, és ennek a nagy beruházási boomnak a visszaforgatott eredményen kívül az alapvető pénzügyi forrása a kötvénykibocsátás volt. 

Hasonlóan jó döntés volt az is, hogy 2020. január közepén megvették a Ságát. Ráadásul annak idején ő megpróbálta lebeszélni a fiait az üzletről, de szerencsére határozott elképzelésük volt, és ráadásul jól is érveltek, amikor azt mondták, hogy a Ságában a brand, az ott dolgozók szakértelme és a piac is nagy érték. A Sága az azt megelőző három évben 9-9,5 milliárd forintos árbevétel mellett egy gyakorlatilag nullás eredményt hozó cégként működött, majd a megvásárlása után azonnal elkezdtek fejleszteni, mert „sok dolog műszakilag már borotvaélen táncolt”. A cég pedig azóta prosperál, már a vásárlás évében közel 450 milliós adózott eredményt produkált.

Az idei év ugyanakkor nehezen indult és nehezen folytatódik - fogalmazott. Valamennyi termékszegmensben, tehát a friss és a fagyasztott csirkéknél, valamint a továbbfeldolgozott termékeknél is - 10-15% körüli mennyiségi visszaesést tapasztalnak, a hazai és az exportpiacokon egyaránt. Eközben a tavaly decemberi árakhoz képest 15%-kal lejjebb vannak, és ezeket az árcsökkentéseket még költségekben nem tudták megtakarítani. 

További árcsökkenésnek kell jönnie

Bárány László a családi vállalkozásban az élelmiszeriparért felelős fiát, ifj. Bárány Lászlót idézte, aki szerint a fogyasztás volumene akkor fog helyreállni, ha az átadási és az eladási árak elérik a 2021 második félévi szintet. Ez pedig azt jelenti, hogy a mostani 15%-os csökkentést még egy legalább 8-10%-os ármérséklődésnek kell követnie, és akkor visszatérnek a vásárlók, és felpörgetik a fogyasztást.

Az árcsökkenés ügyében azért az reményt keltő, hogy ukrán gabonával kapcsolatos viharok ide vagy oda, a gabonaárak a valós piaci viszonyok közé igazodtak - mondta, hozzátéve, hogy az irreálisan magas árú gabonán nevelt csirkéből csak kevés fogy. Az idei gabonaárakat viszont nyomja az óriási készlet és az is, hogy a kalászosok tábláinak állapota alapján - ahogy mondta - „akár rekordtermés is kinézhet”.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
áremelkedés, sága, baromfihús, csökkenés, energiaár, baromfitermelés, master-good, húsfogyasztás, húskészítmény, hústermék, költségnövekedés, költséghatékonyság, baromfi-feldolgozás, baromfitenyésztés, baromfifeldolgozó,