Az Egyesült Nemzetek Szervezete és Törökország tavaly júliusban kezdeményezte a Fekete-tengeri Gabona Kezdeményezést Moszkva és Kijev között, hogy segítsen leküzdeni a globális élelmiszerválságot, amelyet Oroszország 2022. februári inváziója okozott Ukrajnában, aki a világ egyik vezető gabonaexportőre. Mikola Szolszkij ukrán mezőgazdasági miniszter a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy Oroszország a megállapodás ellenére már blokkolta Ukrajna legnagyobb fekete-tengeri kikötőjének, Pivdennyijnek a használatát, és naponta csak egy hajónak engedélyezi az ukrán élelmiszerek szállítását bizonyos országokba.
Oroszország bejelentette, hogy több hajót enged át, ha a gabonaüzletben részt vevő valamennyi fél beleegyezik abba, ha engedélyezik az orosz ammónia szállítását az ukrán területen átvezető csővezetéken keresztül Pivdennyibe export céljából. Solsky szerint a gabonaexport a Fekete-tengeren keresztül jelenleg csak jogilag működik, valójában azonban nem történik ott semmi. Kiemelte, készen állnak egy úgynevezett B-tervre, és azt javasolta, hogy a kormány nyújtson biztosítási garanciákat a vállalatoknak a szállítás folytatásához anélkül, hogy Oroszország részt venne egy új megállapodásban. Solsky elmondta, hogy a kormány már létrehozott egy mintegy 547 millió dolláros speciális biztosítási alapot azoknak a vállalatoknak, amelyek hajói új megállapodás alapján érkeznének Ukrajna fekete-tengeri kikötőibe.
Ha teljesen elzárnak minket, ami (már) gyakorlatilag megtörtént, akkor a fuvarozók kormányunk garantált biztosításával mehetnek át ezen a folyosón. A hajótulajdonosok "elég erősen" bízhatnak abban, hogy az ukrán hadsereg és légvédelem tudja tenni a dolgát
- mondta Solsky. Ukrajna továbbra is reméli, hogy a jelenlegi fekete-tengeri gabona-kezdeményezés a nehézségek ellenére is működni fog, de ehhez mindenképpen új megállapodásra vagy formátumra lenne szükség.