Amikor már a jó termés és a kiváló minőség sem elég: kompetitív nyomás és elégtelen kereslet okoz gondokat az idei nyáron a francia kajszi- és őszibarack ágazatban, ezért az AOP Pêches et Abricots de France országos termelői szervezet ismételten cselekvésre szólította fel a kereskedőket - írja a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. Ismételten, mivel június elején a Francia Gyümölcstermelők Szövetsége (FNPF, Fédération Nationale des Producteurs de Fruits), valamint a Francia Őszibarack- és Kajszitermelők Szövetsége (AOP Pêches et Abricots de France) már küldött egy levelet a legnagyobb francia kiskereskedelmi láncoknak, amelyben hazai gyümölcs forgalmazására szólították fel őket. A probléma már ekkor körvonalazódni kezdett: az idei szezon kezdete óta nagy mennyiségben érkezett kajszi, őszibarack és nektarin főleg Spanyolországból (ahol a tavalyi borzasztó év után várhatóan 50%-kal nő a termelés), míg a hazai gyümölcsöt a termelők szerint a kereskedők “jóval a termelési költségek alatti áron” értékesítették.
Most az érdekképviseleti szervezetek újra zárják soraikat, és együttesen lépnek fel a kritikussá vált piaci helyzet megoldása érdekében. A hét végén az AOP, az FNPF kiegészülve most már a Francia Zöldség- és Gyümölcs-nagykereskedők Egyesületével is (UNCGFL, Union Nationale du Commerce de Gros en Fruits & Légumes) közös állásfoglalást adott ki, amelyben úgy fogalmaznak, hogy megoldást várnak a jelenleg kialakult “igen aggasztó” helyzetre, amely több okra vezethető vissza. Az egyik, hogy a nehezen kezdődő, több termesztőkörzetet sújtó jégkárok és esőzések miatt csúszó 2023-as szezonban mégis a vártnál nagyobb termést takarítottak be, amely most egyszerre kerül a piacokra. Másrészt több európai ország részéről olyan erős a verseny az uniós piacokon, ami a francia export csökkenését okozza, ez pedig visszahat a belföldi piacra is. Bár a gyümölcsminőség sokkal jobb lett az előzetesen vártnál, a belföldi piaci kereslet önmagában nem elégséges, hogy le lehessen vezetni a boltokba érkező mennyiségeket, különösen, hogy a fogyasztók vásárlóereje is megsínylette az előző bő két éves időszakot. Mindezek az okok együttesen óriási kihívásokkal szembesítik a szektort, és komolyan megkérdőjelezik a francia gyümölcstermesztési ágazat jelenlegi formában történő fenntarthatóságát.
A termelés és a nagykereskedelem legfontosabb szereplői ezért egy közös kommunikációs csatornát, fórumot hoztak létre, ami lehetővé teszi a helyzet további alakulásának szoros nyomon követését, valamint a lehető leggyorsabb és legközvetlenebb beavatkozást.
Rövid- és középtávú tervek
Rövid távon a nagykereskedők a hazai beszállítók iránti szolidaritásból a francia gyümölcsöket részesítik előnyben, és ösztönzik a vevők és eladók közötti párbeszédet annak érdekében, hogy mindkét fél igényeit kölcsönösen ki lehessen elégíteni. Különös figyelmet fordítanak a minőségi jellemzőkre és a termelés módját elismerő tanúsítványokra, mint amilyen például a „Vergers écoresponsables” (ökológiai felelősséget vállaló gyümölcsösök), a HVE (Haute Valeur Environnementale, ez Franciaországban a jelenlegi legmagasabb, harmadik szintű agrár-környezetvédelmi tanúsítvány), de egyéb tanúsítványok is számításba jöhetnek a párbeszéd során. Középtávon pedig olyan termékekre kívánnak majd összpontosítani, amelyek egyrészt a fogyasztói igényeknek, másrészt a kiskereskedelem és a közétkeztetés követelményeinek egyaránt megfelelnek.