agrarszektor.hu • 2023. július 27. 14:46
A francia Danone szerdán közölte, hogy az Oroszországban található üzletága további 200 millió eurós értékvesztést könyvelhetett el, miután azt az állam gyakorlatilag átvette azt. A multinacionális vállalat oroszországi tevékenysége így összesen már mintegy 700 millió eurónyi teljes értékvesztésnél tart, mivel a vállalat már egy közel 500 millió eurós "kiigazítást" is végrehajtott a mérlegében a rubel euróval szembeni leértékelődése miatt.
Az orosz állam júliusban vette át az ellenőrzést a Danone tejtermékeket és növényi alapú helyettesítőket gyártó leányvállalata felett, valamint a Carlsberg sörgyártó részesedését egy helyi sörgyárban. A Danone közleményében jelezte, hogy tovább vizsgálja a helyzetet, hogy megértse az orosz hatóságok döntéseinek hatásait a vállalat oroszországi tevékenységére, valamint a folyamatban lévő értékesítési folyamatokra - írta meg a Reuters. A Danone tavaly októberben közölte, hogy vevőt keres az oroszországi tejtermék üzletágára. Ez az üzlet akár 1 milliárd euró (1,1 milliárd dollár) értékű leírást is eredményezhetett volna a cégnek.
A cégcsoport közölte, hogy a most bejelentett 200 millió eurós saját tőke levonás december 31-ig kerül elszámolásra, és kiegészíti azt a 487 millió eurós saját tőke leírást, amelyet már tavaly is végrehajtott az oroszországi üzletágára, és amely szintén az év utolsó napjáig kerül elszámolásra. Ezzel a Danone Oroszországgal kapcsolatos összes értékvesztése közel 700 millió euróra (265,6 milliárd forintra) emelkedett.
A vállalat közölte, hogy továbbra is tájékoztatni fognak az oroszországi üzemei körül kialakult helyzettel kapcsolatos lényeges fejleményekről, valamint tovább vizsgálják, hogyan védhetik meg az eszközeiket és a részvényesi jogaikat, elsődleges prioritásként az emberek biztonságát biztosítva. A vállalat szerint a rubel-euró devizakülönbözetnek "nincs hatása a csoport teljes saját tőkéjére", ugyanakkor árulkodó lehet, hogy a Danone részvényei szerdán a greenwichi középidő szerint 08:14-kor mintegy 3%-kal csökkentek.
A világ legnagyobb joghurtgyártója egyike azon nagy fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknak - a Nestle-től a P&G-ig -, amelyek az elmúlt két évben a magas ráfordítási költségek kezelésével küzdöttek. Problémáik a koronavírus-járvánnyal és a mezőgazdasági alapanyagokat sújtó szokatlan időjárással kezdődtek, és tovább súlyosbodtak Oroszország ukrajnai inváziója óta.