agrarszektor.hu • 2023. augusztus 21. 16:01
Az orosz búza szállítási költségei egyre csak nőnek, mely Oroszország hajóhiányának is köszönhető, illetve annak, hogy a nyugati gabonakereskedők kedve csökken a Moszkvával való üzleteléshez. Ráadásul mindez akkor történik, amikor az ukrajnai háború veszélyesen megközelítette a létfontosságú fekete-tengeri szállítási útvonalakat.
Vlagyimir Putyin azt ígérte, hogy Afrikába küldött orosz szállítmányokkal helyettesíti majd az ukrán gabonát, miután Moszkva júliusban véget vetett annak a megállapodásnak, amely biztonságos áthaladást adott Ukrajna élelmiszer-szállítmányainak a Fekete-tengeren. Oroszország most de facto blokádot vezetett be szomszédja ellen, és a háborút kiélezve megtámadta gabonaraktárait. Ukrajna válasza egy orosz olajszállító tartályhajó és egy hadihajó elleni tengeri dróntámadás volt, utóbbi az oroszok novorosszijszki haditengerészeti bázisán, amely egy jelentős gabona- és olajkikötő közelében fekszik. Az esetek tovább növelték a fekete-tengeri szállításra leselkedő veszélyeket - írja a szabadeuropa.hu.
Tényleg vannak rejtett szankciók?
Az ukrajnai invázió miatt Moszkvára kivetett európai és amerikai intézkedések nem vonatkoznak közvetlenül a mezőgazdasági exportra, Oroszország úgy véli, hogy a bankokra és orosz magánszemélyekre bevezetett korlátozások tulajdonképpen az élelmiszer-kereskedelmet sújtó rejtett szankciók. Mint kiderült, az Oroszországgal folytatott kereskedelemmel kapcsolatos pénzügyi és biztonsági kockázatok felhajtják Moszkva fuvarköltségeit, és a kevésbé elismert, régebbi és kisebb hajókat működtető hajózási szolgáltatók felé terelik. Kérdés, hogy Oroszország képes lesz-e fenntartani exportja rekordütemét. Ha nem sikerül megoldani a problémát, akkor az bizony magasabbra nyomhatja a búza világpiaci árát.
A gabonafuvarozók és a kereskedőházak egyébként már az alku lejárta előtt csökkentették az Oroszországgal szembeni kitettségüket. Tiltás tehát nincs, de a szállítási lánc nagy cégei elfordultak Moszkvától. A helyzet tehát nem egyszerű, de az biztos, hogy Oroszországnak nincsen könnyű dolga. Az export erős továbbra is, de az elmúlt időkben egyre többször kellett saját maguknak megszervezniük a szállítókapacitást, és többnyire törökországi és kínai székhelyű vállalatok által üzemeltetett, régebbi hajókból álló árnyékflottára támaszkodtak.
Nem túlzás azt mondani, hogy Oroszországnak szinte vadásznia kell majd a szállítókapacitásokra - ezt alátámasztja, hogy a Shipfix nevű tengeri platform adatai szerint júliusban megduplázódott, 257-re emelkedett a charterkérelmek száma a tavalyi év azonos hónapjához képest. Ráadásul a biztosításokkal kapcsolatban is nagy a bizonytalanság, továbbá a szankciók betartásával is adódhatnak gondok.
Megoldás lehet, ha saját hajókat építenek?
Az orosz minisztérium decemberben bejelentette, hogy 61 új gabonaszállító hajóból álló flotta építését tervezi, de természetesen ez sem működik egyik pillanatról a másikra.
Nem látjuk, hogy Oroszország rövid távon a semmiből saját flottát építene, hogy kielégítse azonnali igényeit. Elsősorban a kereskedelmi piacról történő bérlésre fog összpontosítani
- vélekedett Victoria Mitchell, a Control Risks tanácsadó cég elemzője.