agrarszektor.hu • 2023. augusztus 31. 09:46
Megmagyarázhatatlanul olcsó német darált sertéshús jelentek meg a országszerte Lidl üzleteinek polcain. A magyar beszállítók attól tartanak, hogy a piacvezető bolt így akarja rákényszeríteni őket arra, hogy lejjebb vigyék az áraikat. Csakhogy egy ilyen lépés a teljes hazai sertéságazatot megrázhatja.
Nagy tételben jelentek meg a Lidl polcain németországi sertés darálthús-termékek. Csakhogy ezek a hasonló, de magyar gyártású termékeknél jóval olcsóbban kerültek forgalomba, ráadásul a német diszkontlánc jelentős, 13-17%-os akcióval kínálja őket - írta meg a Világgazdaság. Így például az 500 grammos, 30 százalékos zsírtartalmú kiszerelés 949 forintba kerül, miközben az ugyanilyen, de magyar származású termék már 1049 forint. A német áru árelőnye tehát 100 forint, mintegy 10%-os is lehet. Más termékeknél az árelőny ennél nagyobb is lehet. A jelenlegi, borotvaéles árversenyben ez lényeges különbség, és nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót - még ha tudatos is -, aki ne a német árut választaná.
Miért baj, hogy a Lidl olcsó német sertéshússal árasztotta el Magyarországot?
Ami a Lidl polcain történik a német darált sertéshússal, az két megközelítésből is súlyos problémákat vet fel. A német árukészlet kihelyezése egyúttal azt is jelenti, hogy magyar termékek elől veszik el a helyet. Ami ennél is nagyobb gond: arra lehet számítani, hogy a Lidl legnagyobb kiskereskedelmi versenytársai rövid időn belül a német import árait akarják majd érvényesíteni a magyar beszállítóknál. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor keresnek majd helyettük külföldi partnereket.
Hiszen a jelenség nem elszórt, hanem a Lidl a teljes országos hálózatát felhasználva öntötte rá Magyarországra az olcsó német sertéshúst. Egy, az ágazatra rálátó forrás szerint a Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel. A szakember úgy fogalmazott, hogy ez akár egy árháború kezdete is lehet, aminek már rövid távon hatása lehet a magyar sertésárakra.
Fontos ugyanakkor azt is megjegyezni, hogy az Aldi épp a napokban jelentette be, hogy a 2021-es ígéretéhez híven továbbra is magyar hús- és tejtermékekkel, valamint más kategóriákban is magyar beszállítóktól származó élelmiszerekkel látja el vásárlóit. Ez mind a fogyasztók, mind pedig a beszállítók számára fontos hír.
Miért lehet olcsóbb a német hústermék,mint a hazai?
A német diszkontlánc a Világgazdaság megkeresésére megerősítette a tényt, hogy Lidl Magyarország kínálatában valóban található német darált sertéshús. Ennél többet azonban nem árultak el az ügy kapcsán. A portál szerint lehetnek teljesen természetes okai is annak, hogy ez a nagyobb készlet megjelent Magyarországon: előfordulhatott példul, hogy a Lidl úgynevezett likvidációs készletre csapott le Németországban.
Ez lényegében azt jelenti, hogy valahol, valamelyik gyártónál megtelt a raktár, mert például egy vevője kiesett. Hogy ne akadályozza a termelést, ezt a mennyiséget inkább olcsón kiszórta, hiszen még mindig jobb, ha csak kicsit bukik rajta, mint hogy semmit ne keressen vele. Csakhogy azzal, hogy a Lidl Magyarországon teríti az árut, a magyar beszállítókat hozza nehéz helyzetbe. Pedig ez a mennyiség eredetileg nem Magyarországon keletkezett.
Ennek a verziónak viszont ellentmond - és ez ijesztőbb lehet a magyarországi beszállítóknak -, hogy a Lidl magyar csomagolással, aktualizált magyar hívószavakkal tálalta a német importot a vásárlóknak, ami azt feltételezi, hogy erre az akcióra jó előre felkészültek. Ha ez történt, arra lehet számítani, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem tartósan megmaradhat az itthon piacvezető bolt polcain a német darált sertéshús.
Az is igaz, hogy a németországi óriási vágóhidak, már csak méretükből fakadóan is hatékonyabban működnek a magyar vágóhidakhoz képest. Van olyan német vágóhíd, amely önmagában nagyobb kapacitású, mint a teljes hazai vágóipar. Ez tehát okozhat egyfajta árelőnyt a német termék javára, de akkorát azért mégsem, mint ami most a Lidl árazásában tetten érhető. Éppen ezért kérdés, hogy a Lidl mekkora marzsot alkalmaz a német árun. Korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy a kiskereskedelmi szereplők a magyar termékekre nagyobb profitot pakoltak, ezzel pedig az import végfelhasználói ára alacsonyabb lett.