A Fendt a közelgő Agritechnica kiállításon mutatja be elektromos e100 traktorának új változatát a vásár látogatóinak. Az új traktorra a bemutatás pillanatától kezdve lehet majd a megrendeléseket leadni - írta meg a Future Farming. Az először korlátozott példányszámban történő gyártás 2024-ben kezdődik, mindössze Németországba, Norvégiába és Hollandiába fogják szállítani az elkészült gépeket. A tényleges sorozatgyártás elindítását 2025-re tervezik.
A koncepció még mindig ugyanaz, mint a prototípusnál
Az elektromos e100 első változata a 200P szérián alapult. A Fendt azonban úgy döntött, hogy az elektromos traktort egy V-sorozatú keskeny nyomtávú traktorra építi, és csak egy modell kerül piacra: az e107V. A traktor külseje gyakorlatilag a dízel változatéhoz hasonlít, kívülről csak az látszik, hogy hiányzik a kipufogórendszer, és hogy a motorháztető egy töredékkel magasabb. Koncepcionálisan a traktor megegyezik a prototípussal, vagyis a motorháztető alatt egy akkumulátorcsomag található, és egy villanymotor szimulálja a dízelmotort. Ebből kifolyólag a traktorok szabványos Vario sebességváltóval rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy három azonos teljesítményű motor helyett csak egy drága villanymotorra van szükség, amely a hajtás mellett a melléktengelyeket és a hidraulikát is meghajtja.
Több motorteljesítmény közül lehet majd választani
Az e100-asból keskeny nyomtávú változatot készítettek, és mostantól első mellékhajtás is elérhető - ez a prototípusnál még nem volt így. A Fendt szerint azonban a legfontosabb változás az, hogy kizárólag minősített alkatrészeket használnak. Míg a gyártó a prototípushoz még induló vállalkozásoktól vásárolt alkatrészeket, addig mostanra már mindent olyan nagy cégektől szerez be, amelyek az autóiparnak is szállítanak.
Csak az e107V-nél lehet a motorteljesítményt beállítani a terminálon. A traktor kezelője kiválaszthatja, hogy a motor 50 kW, 55 kW vagy röviden 66 kW teljesítményt adjon le. Természetesen a szolgáltatott teljesítmény befolyásolja azt az időt, amíg az akkumulátorral dolgozhat.
A Fendt szerint a traktorral 4-5 órán keresztül lehet dolgozni, olyan motorterhelés mellett, amely normál esetben 5-6 liter gázolajat fogyaszt. Ez egy keskeny nyomtávú traktor esetében normális lenne - ez az oka annak is, hogy a Fendt most keskeny nyomtávú traktorral indul. A töltés 20%-ról 80%-ra 40 perc alatt elvégezhető egy gyorstöltővel. Az elektromos traktorok ára azonban várhatóan - a választott opciók függvényében - 50-100%-kal lesz magasabb, mint a dízel változaté.
A gyártás először csak korlátozott példányszámban indul
A Fendt már kialakította a helyet az elektromos traktorok előállításához az gyárában, a traktorok a normál szerelőszalagon lesznek összeállítva. A gépek egy bypass rendszeren keresztül egy külön helyiségbe kerülnek, ahol az alkalmazottak összeszerelik a nagyfeszültségű elektromos alkatrészeket. A Fendt egyelőre nem nyilatkozott a tervezett és várható gyártási számokról vagy a piaci potenciálról.
Fotó: Fendt.com