Nagyon belehúztak a magyar termelők: felpörgött az élelmiszeripar itthon

agrarszektor.hu2023. október 20. 16:04

A külföldi beszerzők kíváncsiak a magyar termelőkre és a magyar termékekre - mondta lapunknak Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese a 81. Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon (OMÉK), Budapesten. Kifejtette, a magyar élelmiszeripari export nagyon Európa-fókuszú, 95 százalékban itt találnak gazdára a termékeink, viszont az igazi növekedési potenciál Európán kívül van. Ha pedig minden a tervek szerint halad, akkor átlépik az ezret a megvalósult tárgyalások számát illetően a rendezvénysorozat ideje alatt.

Az OMÉK egy kettős rendezvény. Szólunk a szakmához és a nagyközönséghez is. Utóbbi számára családi fókuszú rendezvényeket állítottunk össze: őshonos állatfajokat mutatunk be, biztosítjuk, hogy egy jó tudjanak enni, kávézni az idelátogatók, termelői vásár is megtalálható, így, aki kiváló minőségű hazai termékeket szeretne vásárolni, akkor az is jó helyen jár. Az OMÉK küldetése az, hogy Budapesten tudjuk bemutatni a vidéket és a szakmát. Ez nagyon fontos. A vendégek túlnyomó többsége budapesti vagy Pest megyei, ezért is kiemelt feladat, hogy megmutathassuk nekik is, hol tart a vidék, milyen gépekkel dolgoznak, milyen a gasztronómia, miket sikerült elérni az elmúlt években

- fogalmazott Giczi Gergely. 

Létrehozták a Hungarian Food Summit-ot az idei OMÉK alatt, ami egy kétnapos exportfejlesztési program. 46 magyar élelmiszeripari gyártó képviselő tudnak tárgyalni 22 országból 87 cég képviseltében mintegy 124 külföldi beszerzővel. Ha minden a tervek szerint halad, akkor átlépik az ezret a megvalósult tárgyalások számát illetően. Mindennek biztosan látható és érezhető hatása lesz. Az pedig már most is látszik, hogy a külföldi beszerzők kíváncsiak a magyar termelőkre és a magyar termékekre.

Fókuszban Európa

Giczi Gergely, mint fogalmazott, Európa gazdasága jellemzően lassú növekedésű a világhoz képest. Ha megnézzük az infláció okozta krízist, azt látni, hogy két számjegyű visszaesés van Magyarországon és Európa többi országában is.

Szükség van az új piacokra, mert a magyar élelmiszeripari export nagyon Európa-fókuszú, 95 százalékban itt találnak gazdára a termékeink, ugyanakkor az igazi növekedési potenciál Európán kívül van véleményünk szerint. Olyan országokat, jellemzően ázsiai, közel-keleti, észak-afrikai piacokat célzunk most meg, ahol a népesedési folyamatok és/vagy a gazdasági növekedés számai új lehetőségeket nyitnak számunkra

Emellett történelmi lehetőségként tekint arra, hogy 7-800 milliárd forint támogatás érkezhet a szektorba néhány év alatt. Ez összesen 1500-2000 milliárd forintnyi megvalósult beruházást is jelenthet. Ha a szektor fel tudja szívni ezt a forrást, akkor végbe mehet az a modernizáció, amit várnak.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
európa, magyar-termék, magyar, rendezvény, omék, magyarország, külföldi, agrármarketing-centrum, élelmiszeripari, élelmiszer-termelés,