Az innovációs index 12 hónapos stagnálást követően 2023 második felében mindössze 1 ponttal, 29 pontra emelkedett, ami továbbra is közepesnél gyengébb teljesítményt mutat - tették hozzá az MTI-hez eljuttatott közleményükben. Ugyanakkor megjegyezték: a 2021 óta félévente megismételt kutatás őszi felmérése alapján a magyar vállalatok innovációs tevékenysége vélhetőleg elmozdult a mélypontról.
A kutatás szerint majdnem duplájára nőtt azon cégek aránya, amelyek rendelkeznek írott innovációs stratégiával, vagy legalább a vállalati stratégián belül innovációra vonatkozó résszel, bár ez még mindig csak a hazai cégek 15%-ára igaz. Az innovációs aktivitás a leginkább a 4 milliárd forint feletti árbevételű cégeket jellemzi.
Megállt azon cégek arányának csökkenése, amelyek a közeljövőben a korábbinál több innovációt terveznek (most 24%-os, míg hat hónapja még csak 18% volt). Megállapították, hogy összességében a magyar vállalatok innovációs aktivitása "lagymatag": tíz vállalatból három (32%) vezetett be új terméket vagy szolgáltatást az elmúlt két évben, ami 9 százalékpontos csökkenés az előző félévihez képest, és 13 százalékpontos esés az egy évvel ezelőttihez viszonyítva. A vállalatok mindössze hatoda tervezi új termék vagy szolgáltatás bevezetését a következő egy évben a kutatás szerint, ami 6 százalékpontos csökkenés a megelőző félévhez képest, és összességében már 26 pontos csökkenést jelent a felmérés 2021 első félévi indulásához képest.
A digitális átalakulást előtérbe helyező cégek aránya az egy évvel ezelőtti szint közelébe zuhant (ősszel 57%, ami tavasszal még 66% volt). A cégek fele számolt be arról, hogy jelentősebb digitális fejlesztés történt a szoftverek, a távmunka támogatása, az automatizáció, a Big Data vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása kapcsán. Ez az arány ugyan jelentős emelkedés az előző félévihez képest (41%), de így is csak hasonló szintre tért vissza, mint ahol egy évvel ezelőtt állt (48%) - közölték.