agrarszektor.hu • 2023. november 29. 19:01
Féltünk a 2023-as évtől, féltünk alapanyagot szerzeni. Tavaly 7%-kal kevesebb alapanyagra szerződtünk le erre az évre, mert nem akartunk fulladni a tejben. Amit viszont nem tudtunk kezelni, az a volumen-csökkenést, exportban és belföldön is vesztettünk piacot - hangzott el a Porfolio Agrárszektor 2023 Konferencián megrendezésre kerülő kerekasztal-beszélgetésen, Siófokon. Különösen kiszámíthatatlanná vált az utóbbi időszakban az állattenyésztés helyzete, és ez valamennyi meghatározó ágazatot kedvezőtlenül érintett. A költségek és a felvásárlási árak gyorsan és hektikusan változtak, és ez a jövedelmezőségi viszonyokat is alapvetően befolyásolta. Az idén a sertés- és a baromfiszektor valamivel jobb pozícióba került, a tejtermelők viszont kifejezetten nehéz gazdálkodási körülményeket élnek át.
Balázs Ildikó, az Auchan Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója, a Tej Terméktanács társelnöke, mint fogalmazott a fogyasztóknál a tejtermékek esetében az ár az elsődleges szempont. A jelenlegi inflációs helyzet miatt jelentősen, már több mint 40%-kal nőtt a saját márkás termékek iránti kereslet a fogyasztók körében.
Érdemes megemlíteni, a fogyasztóknak ízlenek a növényi alapú termékek, amik alternatívát nyújtanak az állati termékek esetében. Ez a szektor nagyon erős. Már az ár sem határozza meg, hogy ezeket a termékeket válasszák.
Mezőszentgyörgyi Dávid, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet ügyvezető igazgatója, a MATE intézetigazgatója a kerekasztal-beszélgetés során elmondta, hogy Európa kecsketejből, kecske-és juhhúsból nem önellátó. Az uniós fogyasztásnak nagyjából 20%-a importból származik. Ha olyan piacot szeretnénk, aminek biztosan van felvevő piaca, akkor Új-Zélanddal és Ausztráliával is versenyezni kell.
Tavaly nagyot drágultak a tejtermékek, ami idén túlkínálathoz vezetett. A magas árak miatt a tejtermékek fogyasztása komoly csökkenésnek indul. Van, ahol 5%, a desszerteknél pedig 20%-kal csökkent a volumen. A fluktuációt jól tudtuk kezelni. Féltünk a 2023-as évtől, féltünk alapanyagot szerzeni. Tavaly 7%-kal kevesebb alapanyagra szerződtünk le erre az évre, mert nem akartunk fulladni a tejben. Amit viszont nem tudtunk kezelni, az a volumen-csökkenést, exportban és belföldön is vesztettünk piacot
- fogalmazott Gerbrant Redmer de Boer, a Sole-Mizo Zrt. igazgatósági tagja.
Hozzátette, laktózmentes termékekkel előre tudtak lépni, valamint a cukormentes termékekben is, emellett a fenntarthatóságot, állategészégügyet és a GMO-kérdést is nagyon komolyan veszik. A cég viszont nem csökkentette a marketingköltségvetést. Azt azonban nem lehet kizárni, hogy jövőre lesznek áremelések.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács igazgatósági tagja kifejtette, hogy nagyon intenzív 12 éven vannak túl. Az idei év pedig nagyon rosszul néz ki. A tejfelvásárlás jelenleg 4,2%-ot esik a tavalyi év azonos időszakához képest. Kedvezőtlen tendenciák voltak megfigyelhetőek, ráadásul az import sajtok - főleg lengyel és német - dömpingszerűen jöttek be. Ha csökken az infláció-csökkenés Európa-szerte, akkor lehet javulás, enyhülhet a túlkínálat.
Sukola András, az Extra Tej Kft. cégvezetője elmondta, hogy az első félév pozitívumaiból élnek jelenleg, így tudnak túlélni. Rengeteget változtak a tejárak, sokszor maradtak „mínuszban” az értékesítés során.
Az elmúlt időkben tapasztalható nehézségek óriási pofont adtak a tejtermelőknek is.
Balázs Ildikó, mint fogalmazott 2024 nehéz év lesz. A kereslet növelését nem nagyon várják, de az árverseny nagyon fontos lesz. Emellett a fejlesztések területén is nagyon össze kell dolgozni. Harcz Zoltán a növényi italokkal kapcsolatban fontos dologra hívta fel a figyelmet:
A korrekt tájékoztatás elengedhetetlen. A marketingesek képzelete végtelen, ami a fantázianeveket illeti. Nagyon el kellene különíteni ezeket a termékeket a boltokban, hogy mindenki azt vehesse, amit szeretne, és „ne nyúlhasson félre.”
A Portfolio Agrárszektor 2023 konferenciáról eddig megjelent cikkeink:
Képek forrása: Agrárszektor