Az adventi időszakban a szaloncukor, az üreges figurák és az adventi naptár a legkedveltebb édességek. A csokimikulás az üreges formacsokoládék kategóriájába tartozik, ahogy például a húsvétkor népszerű csokinyulak is. Tapasztalatok szerint mind a multinacionális, mind a magyar tulajdonú gyártók megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, még a kisebb előállítók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni ilyenkor. Megfigyelhető a vásárlói szokások változása. Legalább évtizedes folyamat van mögöttünk, amikor is a fogyasztók inkább a minőségibb, drágább termékekre váltottak, ugyanakkor ez a folyamat az elmúlt egy-két év erőteljes inflációja miatt megtorpant.
Jelentős kihívást ad a jelenlegi időszak az édességkészítők és -gyártók számára, egyetlen év alatt két nagyon fontos alapanyag, a cukor és a kakaó ára több mint a másfélszeresére nőtt. A csokimikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi, azaz inkább a tejcsokoládé a keresettebb, de az ét aránya növekszik. A funkcionális, cukormentes, vegán és egyéb alternatív élelmiszerek iránti kereslet élénkülése is megmutatkozik. Továbbá - kis mennyiségben - készülnek például üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű vagy akár paleo mikulások. A mikulásoknál azonban nincs olyan gazdag ízkínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódi