Turisztikai látványosság lehet a mezőgazdaságból?

agrarszektor.hu2024. február 15. 20:32

„Tárjuk fel együtt a hazai agroturizmusban rejlő lehetőségeket!” konferenciával kezdetét vette a Nemzeti Agroturisztikai Stratégia kialakítása. A termelői szolgáltatások fejlesztése számos előnnyel jár, hiszen nemcsak kiszámítható bevételforrást jelent a termelőnek, de új attrakciókkal bővül a vidéki turizmus kínálata, ráadásul rendkívül erős eszköze a helyi termékek iránti szemléletformálásnak is. Ahhoz azonban, hogy a termelők valódi élménygazdaságként működhessenek és mint turisztikai szolgáltatók sikeresen megjelenjenek, egy ágazatokon átívelő stratégiára van szükség. A stratégiát a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. megbízásából az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ készíti.

A stratégia első fontos állomása a 2024. február 6-án megrendezett konferencia volt, melyen Papp Zsolt György, az Agrárminisztérium vidékfejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkár és Bozzay Péter, a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. ügyvezetője köszöntette a turisztikai- és agrár ágazat szakembereit, vidékfejlesztőket és a termelőket összefogó térségi civil, valamint turisztikai szervezetek képviselőit - olvasható a közleményben. Az agroturizmusnak fontos helye van a turizmus palettáján, hiszen az agroturisztikai szolgáltatók egyszerre jelenthetnek attrakciót az élménygazdaságok lehetőségeinek a kihasználásával, illetve működhetnek gasztronómiai szolgáltatóként is. Azon túl, hogy a szolgáltatók erősítik egy térség turisztikai vonzerejét, egyben növelik a vidék megtartó erejét, illetve a helyi termelők számára lehetőséget biztosít a turizmusban való megjelenés a több lábon állásra. 

Ezért van jelentősége annak, hogy turisztikai, vidékfejlesztési és agrár szakemberek közösen gondolkoznak a hazai agroturizmus lehetőségeinek kiaknázásán. Az agroturizmus talán legismertebb példája az olasz agriturismo, amely a turisták millióit térítette el a klasszikus úti céloktól, és csábította a vidéki területekbe. Az olaszok és a külföldiek olyan helyeket fedeztek fel, amelyeket korábban szinte senki nem látogatott meg, a táj szépsége, az ételek minősége, a pihentető légkör és a barátságos vendégszeretet vonzotta őket. Olaszországon kívül egyre több helyen foglalkoznak szervezetten a turizmusnak ezen ágával.

A turisztikai trendek változásával utazásaink során egyre nagyobb figyelem fordul a fenntarthatóságra, az egészséges életre, testi-lelki egyensúlyra és az egyedi élményekre. Ezeknek a változásoknak nagy nyertesei lehetnek a magas színvonalú agroturisztikai szolgáltatások. Hazánkban mintegy 2.200 termelő nyújt valamilyen turisztikai szolgáltatást. Legyen az étkeztetés, kóstoltatás, ételek közös elkészítése, túra alapú programok, vagy szállásadás. Ahhoz azonban, hogy valódi élménygazdaságként működhessenek és mint turisztikai szolgáltatók sikeresen megjelenjenek, egy ágazatokon átívelő stratégiára van szükség.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
vidékfejlesztés, agrár, vidékfejlesztési-program, szolgáltatás, hazai, programok,