Az erdőtelepítési és fásítási támogatások (RD38 - beruházás, RD 39 - ápolás és jövedelempótló támogatás) esetében hozott legfontosabb módosítások:
- Az erdőtelepítésnél minden célállomány típus esetében - mint korábban a VP-ben - egységesen 12 évig jár majd a 432 euró/hektár jövedelempótló támogatás, a KAP Stratégiai Tervben eddig szereplő 5, 8 vagy 11 év helyett.
- Az erdőtelepítés kifizetések a 2024-es pénzügyi évben még a VP terhére valósulnak meg. Az ennek következtében felszabaduló KAP forrás átcsoportosításra kerül az ápolási tevékenységekre (RD38-ról RD39-re) úgy, hogy az a VP determinációs kifizetések fedezetéül szolgál 2025. december 31-ig.
- Így az előbbiek értelmében az összes erdőtelepítési beruházás támogatott területmérete 20 000 hektárról 15 000 hektárra csökken az RD38 erdőtelepítési beruházások vonatkozásában 2025-től.
- Míg ugyanakkor - szintén az átcsoportosítás következtében - a VP erdőtelepítési beruházások ápolása és jövedelempótló támogatása 2024-2025-ben már a KAP-ból kerül finanszírozásra, így az összes (KAP-os finanszírozású) fenntartási kötelezettség alá eső erdősítési terület mérete 175 000 hektárról 210 000 hektárra emelkedik.
Az RD 34 - Erdőterületeknek nyújtott Natura 2000 kompenzációs kifizetések esetén, mivel a Natura 2000 VP felhívások szintén meghosszabbításra kerültek 2023-ra, a vonatkozó kifizetések a 2024-es pénzügyi évben még a VP terhére történnek, ezért nincs szükség a KAP Stratégiai Terv 2023-as és 2024-es forrás allokációjára. Ennek megfelelően a Natura 2000 keretében támogatásban részesülő területméret 2024-ben a korábban tervezett 230 000 hektárról 0 hektárra csökken, s így a KAP Stratégiai Terv keretében finanszírozott - tehát a teljes időszakra vonatkozó - összérték is redukálódik 1 150 000 hektárról 920 000 hektárra. Az új KAP-ból a Natura 2000 erdőterületekre vonatkozó kompenzáció első kifizetésére a 2025-ös pénzügyi évben kerül sor.
RD40 - Versenyképes erdőgazdálkodást szolgáló beruházások fiatal erdők ápolására irányuló támogatásánál a támogatási intenzitás 50%-ról 65%-ra nőtt (a többi célterületnél szintén ez az érték szerepel). Így a normatív egységköltségek az alábbiak szerint módosulnak ( áthúzott=eredeti összegek) - a táblázat ide kattintva elérhető.
A beavatkozás egy másik célterületénél, a korszerű erdőgazdálkodás hatékonyságának javításához szükséges digitalizációs fejlesztések esetében a fenntartási kötelezettség 5-ről 3 évre csökkent. Továbbá ugyanezen tevékenység esetén a jogosultak köre kibővült az erdőgazdálkodási és elsődleges faipari, valamint az erdőgazdálkodási szolgáltatói (szakirányító) vállalkozásokkal, amelyek árbevétele a támogatási kérelem benyújtását megelőző három évben 50%-ot meghaladóan erdőgazdálkodásból (TEÁOR 2) és/vagy az elsődleges faiparhoz kapcsolódó fűrészárúgyártásból (TEÁOR 16.1) származott és az ebből eredő összeg az előző három évben átlagosan legalább a 3 000 000 Ft-ot elérte.
Az RD41 -erdőgazdálkodás környezeti fenntarthatóságát szolgáló beruházások beavatkozás Erdőkár helyreállítás célterület vonatkozásában a "Károsodott faanyag letakarítása" kiegészítő intézkedés a KAP Stratégiai Tervben csak az egyéb lágy lomb és fenyő vagy akác befejezett állományoknál jelent meg, azonban a módosítás következtében most minden releváns faállomány típus (tölgy, bükk és egyéb keménylomb; egyéb lágylomb és fenyő; akác; nemesnyár) esetében igényelhető lesz az egyégesen 1300 euró/ha támogatási összeg.
RD36 - Erdő-genetikai több éves kötelezettségvállalások beavatkozásnál a központi törzsültetvények létrehozása ex situ megőrzésnek minősül, ennek ellenére szerepelt az in situ célprogramban is. A pontosítás eredményeképpen most az utóbbiból törlésre kerül, míg természetesen az ex situ célporgramban továbba is szerepel majd.
RD21 -Agro-ökológiai nem termelő beruházások: A beavatkozás „B” része, a „Környezeti vagy klímavédelmi célú agrár-erdészeti rendszerek telepítése”, ennek a Fás legelő vagy fás kaszáló gyepterületen történő kialakításáról szóló célterülete kiegészül a legeltetéshez kötődő beruházási elemekkel.
Végül, de nem utolsó sorban, egy jelentős módosításról is beszámolhatunk, amely szerint - az erdészethez is kapcsolódóan - a Tudásmegosztás, -átadás témakörben szereplő beavatkozások közül az RD59 Tájékoztatási szolgáltatás beolvad az RD60 Tanácsadási szolgáltatásba, ami így megerősítésre és bővítésre kerül. A tájékoztatási szolgáltatás beavatkozást értelemszerűen kivezetik a KAP Stratégiai Tervből, pénzügyi és monitoring háttere pedig átkerül az RD60-ba.