A csomagolás kiválasztása során fontos szempontok közé tartozik a termék jellege, a célpiac, a szabályozási környezet és a termelő egyedi igényei. Figyelembe kell venni a termék méretét, alakját és sérülékenységét, valamint azt, hogy milyen hatást kívánunk elérni a fogyasztóknál, és mik a fogyasztói elvárások. Mindemellett a csomagolás elsődleges célja továbbra is, hogy megvédje a terméket a külső behatásoktól és biztosítsa az elvárt minőségmegőrzési időt, valamint megfeleljen az aktuális szabályozási környezetnek (pl. újrahasznosítható csomagolás, kötelező jelölések) - írja a NAK.
Az EPR (Extended Producer Responsibility - Kiterjesztett gyártói felelősség) díjszabások is befolyásolhatják a csomagolás végleges költségét, így fontos figyelembe venni őket a csomagolási alternatívák elemzésekor. Az anyagszerkezet kiválasztása során mérlegelni kell a termék fizikai és kémiai jellemzőit. Élelmiszerek esetén fontos lehet az aromazáró és védőgázzal ellátott csomagolás használata a frissesség megőrzése érdekében. Higroszkópos termékek esetén ügyelni kell, hogy a csomagolás megfelelő vízgőz záró képességgel rendelkezzen, fényre érzékenyek esetén pedig a szükséges fényvédelemről kell gondoskodni. A flexo és digitális nyomtatás két népszerű technika a csomagolás grafikájának megvalósítására. A flexo nyomtatás általában gazdaságosabb nagyobb kiszerelésű csomagolás esetén, míg a digitális nyomtatás rugalmasabb és alkalmazkodóbb kisebb szériák esetén.
Ha egy adott termék számára egyedi és könnyen felismerhető megjelenést szeretnénk kialakítani a vásárlók felé, akkor egyetlen grafika több példányszámban történő rendelése lehet hatékony. Ha többféle terméket állítunk elő vagy különböző fogyasztói rétegeknek szóló változatos kialakítású csomagolásokat szeretnénk, akkor megfontolandó lehet különböző grafikákkal ellátott, kisebb példányszámú csomagolásokat tervezni és a digitális nyomtatás irányába fordulni. Például, ha különböző ízesítésekkel rendelkező élelmiszereket állítunk elő, akkor minden termék egyedi megjelenése és az egyedi vásárlói élmény nagyobb jelentőséggel bírhat, mint a nagy mennyiségű, egységes megjelenés.
A csomagolás kiválasztása tehát egy összetett folyamat, amely számos tényezőt és szempontot foglal magában. Fontos, hogy alaposan mérlegeljük a termék és piaci igényeket, hogy az optimális megoldást válasszuk, amely megfelel a termék igényeinek és a vásárlói elvárásoknak. Csak így lehetünk biztosak abban, hogy a csomagolás segíti a termék sikerét és hatékonyan kommunikálja az általunk szándékolt üzenetet a vásárlók felé.