Az USDA legfrissebb jelentése szerint India erős növekedési kilátásokat kínál az alkoholtartalmú italok ágazatában a következő öt évben a bővülő, fiatal középosztály és az erősödő prémiumizációs tendencia miatt. Emellett a jelenlegi alacsony egy főre jutó fogyasztás jelentős növekedési lehetőséget teremt. India alkoholtartalmú italok importja 2023-ban elérte a 1 milliárd dollárt, ami 74%-os növekedést jelent az előző évhez képest, amelyet a párlatok dominálnak 56%-os piaci részesedéssel. Eközben az amerikai eredetű export 32%-kal, 20,5 millió dollárra nőtt.
Megkérdőjelezhetetlen a skót whisky dominanciája Indiában
A világ egyik legnagyobb szeszesital-fogyasztója (2023-ban 3,5 milliárd liter), India számos lehetőséget kínál az amerikai szeszesital-export számára, mivel a becslések szerint 2027-re 4,4 milliárd literre bővül a szeszesital-ágazat, 42 milliárd dollár értékben. 2023-ban az indiai desztillált szeszesital-import értéke 572 millió dollár volt, ami 5%-os növekedést jelent az előző évhez képest, a piaci részesedést 59%-kal a skót whisky uralja, míg a whisky az összes indiai szeszesital-értékesítés közel kétharmadát teszi ki. A márkák prémiumizálódása egyre inkább terjed Indiában, amit a fogyasztók új élményre vágynak, és hajlandóak megfizetni az exkluzivitásért. Ez a single malt whiskyk és a vodka esetében még nyilvánvalóbb, ahol a hazai és importált márkák a prémium és szuperprémium kifejezések piacra dobására összpontosítanak. Ezt a keresletet fokozza a kiskereskedelem - beleértve a bárokat, éttermeket, kávézókat, szállodákat és egyéb vendéglátóhelyeket - egyre kifinomultabbá válása a nagyvárosi központokban, és a korábban Delhi és Mumbai területére korlátozódó high-end koktélbárok mostanra más metróközpontokban is elterjedtek.India magas, 150%-os értékarányos importvámja, az államonként eltérő szabályozások és az alkoholos italok forgalmazásának korlátozott lehetőségei ellenére az ágazat továbbra is jelentős növekedésnek örvend.
Az európai, az ausztrál és a dél-amerikai borok uralják az indiai piacot
India továbbra is komoly hosszú távú lehetőséget kínál a prémium és középkategóriás borok számára. Az Euromonitor szerint a borágazat forgalma jelenleg 556 millió dollárra becsülhető, de 2027-re 792 millió dollárra emelkedhet. Indiában az egy főre jutó borfogyasztás 0,04 liter, míg az Egyesült Államokban 12 liter. 2020-as adatok szerint az Európai Unióban az egy főre jutó borfogyasztás 22,4 liter volt, a magyarok borfogyasztása pedig a legutolsó ismert statisztikák szerint 14-15 liter körül mozog. A kereskedelmi források becslése szerint az indiai bortermelés 18 millió liter körül mozog, ami várhatóan növekedni fog az elkövetkező években. A fogyasztók választásának elsődleges mozgatórugója ugyanakkor továbbra is az ár, amelyet a márka ismertsége és a származási ország követ. A 7-10 dollár körüli értékű gazdaságos borokat kedveli a legtöbb fogyasztó, és ezt a keresletet a hazai termelésű kínálat elégíti ki. Bár a közepes jövedelműek egyre kifinomultabb ízlést fejlesztenek ki a borok iránt, a borokkal kapcsolatos általános ismereteik hiánya miatt inkább a hazai termelésű borokat választják, mint a nemzetközi márkákat. A szakértők szerint a 10 és 15 dollár közötti árú, elfogadható árú minőségi borok hozzáférhetősége kulcsfontosságú terjeszkedési terület. Az importált borok a teljes fogyasztás mintegy 21%-át teszik ki, a piacot az ausztrál borok uralják.
A jelenlegi piacot az Ausztráliából, Chiléből, Szingapúrból, Franciaországból és Olaszországból származó, a szabad- vagy preferenciális kereskedelmi megállapodásokon alapuló alacsonyabb importvámokkal rendelkező olcsó/belépő szintű borok uralják. Az Indiába irányuló amerikai borimport részesedése kevesebb mint 4%, és értéke 1,3 millió dollár. Az importált alkoholtartalmú italokra alkalmazott magas szövetségi vámtarifa és az egyes államokban kivetett különadók ellenére az elmúlt három évben éves szinten 60%-kal nőtt a borimport. A becslések szerint a borfogyasztás nagy része a városi központokban összpontosul, Mumbai, Újdelhi, Bengaluru, Pune és Hyderabad adja a teljes fogyasztás 85%-át.
Egyre népszerűbbek a kézműves sörök
Az indiai kézműves sörök piaca növekedésre kész, országszerte több mint 500 működő mikro sörfőzde van, szemben a 2016-os körülbelül 45-tel. Az Euromonitor szerint a sörágazat értéke jelenleg 9,2 milliárd dollár, de 2027-re várhatóan eléri a 14,6 milliárd dollárt. Az olyan összetevők, mint a maláta, a komló és az élesztő szállítása, valamint a sörfőzdék és kocsmák importált sörökkel való kiegészítése feltörekvő piaci lehetőséget jelent. A kézműves sörök iránti preferenciák és elfogadásuk egyre bővül azokban az államokban, amelyek engedélyezik az alkoholfogyasztást, és a sörszektor teljes forgalmának 1%-át teszi ki a mikrosörfőzdék sörértékesítése.
Egyelőre még alacsony, de növekszik az amerikai piaci részesedés
Az USA-ból származó alkoholtartalmú italok exportja alulreprezentált az indiai piacon, a 2023-as piaci részesedés az alkoholtartalmú italok teljes importjában mindössze 2%-ot tesz ki, 20,5 millió dollár értékben. Ez azonban 32%-os növekedést jelent 2022 azonos időszakához képest. A desztillált szeszes italok 97%-os piaci részesedést képviselnek az amerikai alkoholos italok Indiába irányuló exportjában, és az importőrök nagyra értékelik az amerikai borok és szeszes italok kiváló minőségét és választékát, és szívesen keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel ezeket elfogadható áron szerezhetik be.
A magas vámok ugyanakkor továbbra is aláássák az Egyesült Államok versenyképességét az ausztrál, dél-amerikai és uniós exportőrökkel szemben, akik rugalmasabbak a minimális rendelési mennyiségek tekintetében, marketingköltségvetéssel támogatják az importőröket, és hajlandóak megváltoztatni a termékek címkéit, hogy megfeleljenek az indiai szabályozási követelményeknek.