Braunmüller Lajos • 2024. július 18. 13:32
Hihetetlen változásokat élt meg a hűtőipar az elmúlt évek energiaár-hullámvasútja következtében, amely a piaci bizonytalanságokkal és a trendszerű változásokkal együttesen több szereplőt tevékenysége feladására késztetett. A megoldás nem egyszerű, komoly átgondolást igényel minden versenyben maradt szereplő részéről - mondta el Losó József, a MIRELITE MIRSA Zrt. igazgatóságának elnöke. Ennek érdekében jelentős költségoptimalizálást kell végrehajtani, komoly beruházásokat kell eszközölni, amelyhez most a pályázatok jó lehetőségeket nyújtanak.
Nagy kilengéseket, komoly változásokat élt meg az elmúlt években a hűtőipar, amelynek hátterében elsősorban az energia-, valamint a terményárak hektikus mozgásai, valamint a megváltozott piaci viszonyok állnak.
A hűtőipar olyan élelmiszeripari tevékenység, amelyhez nagyon nagy előrelátás kell. Ezalatt azt értem, hogy tavaly megkötöttük a szerződést a termelőkkel, idén gyártjuk a terméket, amit majd jövőre adunk el. Tehát legalább 3 éves átlátást kell jól megtervezni és prognosztizálni, és ennek megfelelően finanszírozni is
- mondta el az Agrárszektornak Losó József. Szerinte ez olyan kihívás, amelynek nagyon nehezen tudnak megfelelni még a nagyobb szereplők is. Mint fogalmazott:
Sajnos azt kell mondanom, hogy a hűtőipar nagyobbik fele megszűnt. Az elmúlt években komoly szereplők mentek csődbe, vagy egyszerűen feladták, nem tudták ezt az energiaintenzív tevékenységet folytatni.
Komoly versenytársak vannak
A cégvezető szerint a rendkívüli energiahelyzet mellett további kockázatot rejt magában az export és az ennek nyomán tapasztalt verseny is.
Mi is exportorientáltak vagyunk, szállítunk a Távol-Keletre és a Közel-Keletre egyaránt. Ezeken a piacokon bizony meg kell küzdeni az olyan konkurenciával, mint például Ausztrália vagy Új-Zéland. Az ő előnyük az, hogy ott nem érződött ennyire erősen az energiaár-növekedés, mint Európában.
Hullámvasúton a legfontosabb költségelem
Európában ugyanis erősen kiszámíthatatlanná vált az üzleti környezet, a háború és a nyomában érkező bizonytalanság miatt. Az energiaválság előtt a cég a gázt 14,7 euróért vásárolta, az árrobbanás csúcsán pedig 350 euróért. Ez tervezhetetlen költségszerkezetet jelentett.
Mára az energiaárak megszelídültek, most a gáz ára 40 euró környékén mozog, amely még mindig a korábbi szint csaknem háromszorosa. Losó József szerint nem is érdemes arra várni, hogy a korábbi árszintek újra realitássá váljanak, de legalább nem a 350 eurós árról van szó napjainkban. Ebben a helyzetben ugyanakkor az elmúlt években nagyon át kellett gondolni a költségek alakulását.
Létfontosságúak a pályázatok
Aki még versenyben van, az ezt úgy tudta megtenni, hogy nagyon komolyan átnézte a működésének energiaszerkezetét, és jelentős beruházásokat eszközölt. Ki kellett váltani egy csomó energiafaló folyamatot.
Losó József szerint a fejlesztésekre ma is szükség van, ebben pedig jó lehetőségeket teremtenek a jelenleg aktuálissá vált pályázatok, amelyeket ki kell használnia az ágazatnak. Ezek jelentős pénzügyi keretet biztosítanak, amelyek révén komoly korszerűsítéseket lehet végrehajtani.
Ez nagyon rá is fér az egész élelmiszeriparra, itt az idő, hogy az ágazat az elmaradt beruházásait rendezze az energiahatékonyság és a higiénia, termékminőség szintjén is.
A cégvezető szerint utóbbit a megváltozott vevői elvárások is indokolják. Mint elmondta, amikor a szakmát kezdte, 1977-ben, ha egy kilogramm magozott meggyben 17 mag volt, az exportminőségűnek számított.
Most már a vevők olyat akarnak, hogy egy-két magnál több ne legyen ötven kilóban.
Megváltozott igényeknek kell megfelelni
Ugyanez a helyzet a higiénia terén is, egy-egy élelmiszeripari szennyeződés, termékvisszahívás nagyon komoly károkat tud okozni a feldolgozóknak - példaként a néhány évvel ezelőtti lisztéria-botrányt említette, amelybe bele is bukott a gyártó. Hozzátette: minden más mikrobiológiai mutatóban is az a célja, hogy a termelés mélyen a határérték alatti szintekig jusson, a nullához közelítsen.
Ebben a folyamatban valóban tettenérhető a fogyasztói szokások változása, az, hogy a vásárlók kevesebbet főznek, mint régebben, míg napjainkban előtérbe kerülnek a kényelmi ételek, az ételrendelés és a különlegességek is. Ehhez a cégeknek, az élelmiszeripari szereplőknek is alkalmazkodniuk kell.
Óriásit változott körülöttünk a világ, aki pedig ehhez nem tud viszonyulni, az úgy jár, mint az állatvilágban a dinoszauruszok.
Költségek és beruházások
Az alkalmazkodás magában foglalja a költségszerkezet optimalizálását annak érdekében, hogy a piac által elfogadható szinten érjen el egy-egy feldolgozó az átadási áraiban. Ennek érdekében komoly beruházásokra van szükség, amelynek révén hatékonyabb, energiatakarékosabb és automatizáltabb termelés valósulhat meg.
A cégvezető hozzátette: a változás része az is, hogy a vállalatoknak a kezükbe kell venniük a képzést, mert jelenleg a szakember-utánpótlás nem képes kielégíteni az élelmiszeripar igényeit. A folyamatokat átlátó, mindent megoldó szakemberekre van szükség, akiknek lojálissá is kell válniuk - ennek érdekében a cégeknek szintén komoly erőfeszítéseket kell tenniük.