agrarszektor.hu • 2024. augusztus 13. 09:03
Ukrajna igyekszik minél több gabonát szállítani a nyári hónapokban, kihasználva a Fekete-tenger térségében elért katonai előnyöket. Bár a gabonaárak jelenleg meglehetősen alacsonyak, az ebből származó bevétel létfontosságú a gazdák és az ország gazdasága számára.
Ukrajna a világ egyik legnagyobb búza- és kukoricatermesztője, és Oroszország 2022-es inváziója előtt az ország csak a Fekete-tengeren keresztül havonta mintegy 6 millió tonna gabonát exportált. A gabonaeladás kulcsfontosságú bevételi forrás az ország számára, és miközben a globális árak gyengék, az ukrán gazdáknak, akiknek pénzszűkében vannak, nincs más választásuk, mint hogy folytassák az exportot, mert finanszírozniuk kell a következő téli vetési szezont - írta meg a Reuters. Ukrajna júliusban megduplázta az élelmiszerexportot, több mint 4,2 millió tonnára a tavalyi év azonos hónapjához képest - az ukrán kereskedők szakszervezetének, az UGA-nak az adatai szerint - annak ellenére, hogy az orosz támadások fokozódtak Odessza, a fekete-tengeri export kulcsfontosságú csomópontja és Izmail, az egyik legfontosabb Duna menti kikötő ellen, ahonnan a gabonát Európába szállítják.
Ukrajna még nem jelentette be a júliusi exportjának célállomásait, de az elmúlt szezonban a legtöbb búzát Spanyolországba, Egyiptomba és Indonéziába exportálta, a kukoricát pedig főként Spanyolországba és Kínába szállították. A növekedés annak ellenére következett be, hogy az idei szezonban a termelés a háború okozta zavarok miatt visszaesett, és nincs garancia arra, hogy Kijev a 2024/25-ös szezonban is fenn tudja tartani ezt a tendenciát.
Mindent megteszünk annak érdekében, hogy az üzletemberek háborús körülmények között is jól érezzék magukat
- mondta el Dmitro Barinov, az ukrán tengeri kikötői hatóság helyettes vezetője.
Az export az új szezonú búza és a tavalyi bőtermést követő készletekből származó kukorica kombinációja. Idén júliusban Ukrajna 3,7 millió tonna mezőgazdasági árut exportált Odesszán keresztül, a Dunán keresztül pedig 569 ezer tonnát - derült ki az exportadatokból. Ehhez képest tavaly júliusban az Odesszán keresztüli export 291 ezer tonna, a Dunán keresztüli pedig 2,07 millió tonna volt.
Ukrajna másik két másik működő fekete-tengeri kikötőjéből, Csornomorszkból és Pivdennyijből júniusban és júliusban hat kukoricaszállítmány érkezett Európa legforgalmasabb kikötőjébe, Rotterdamba és a spanyolországi Cartegnába - derült ki az LSEG különálló szállítási adataiból.
Július óta Ukrajna Kínába, Egyiptomba és Törökországba is szállított rakományt, derült ki a Kpler külön adataiból. A múlt havi erősebb eladások ellenére a 2024/25-ös szezonban a kedvezőtlen időjárás és a háború hatásai miatt a teljes export várhatóan csökkenni fog - közölte az ASAP mezőgazdasági tanácsadó cég. Mint írták,
arra számítunk, hogy az Ukrajnából származó gabonaexport évi 14,5 millió tonnával zuhanhat, és 35 millió tonnával csaknem egy évtizedes mélypontot érhet el.
Folyamatos támadás alatt állnak az ukrán kikötők
Ukrajnának sikerült létrehoznia egy hajózási folyosót, miután az ENSZ által támogatott fekete-tengeri gabonaexport-kezdeményezés tavaly összeomlott. Oroszország Fekete-tengeri Flottája kénytelen volt szinte valamennyi harcképes hadihajóját a megszállt Krímről máshová áthelyezni. Miközben a javuló biztonsági helyzet csökkentette a biztosítási és fuvardíjakat, ami versenyképesebbé tette az exportot, Kijev előtt az a kihívás áll, hogy biztosítsa, hogy a megközelíthető kikötőkből ki lehessen szállítani a rakományokat. Ukrajnát az elmúlt hetekben több rakéta- és dróntámadás érte, amelyek közül egyesek Odessza és Izmail ellen irányultak. Még ha a hajók eddig el is kerülték a nagyobb károkat, ukrán tisztviselők szerint a kikötői infrastruktúra a célpontok között van.
Az oroszok tisztában vannak ezzel, és a gyenge pontokat támadják. Precíziós rakétákkal csapnak le, szándékosan rombolják az export- és feldolgozási képességünket
- közölte Dmitro Barinov.
Dmitro Barinov és más hajózási tisztviselők szerint Oroszország igyekszik elkerülni az ukrán kikötők határain kívüli nemzetközi tengeri útvonalakon a támadásokat, így visszafogva az eszkalációt. Az ukrán hadsereg segíti a kikötőkbe belépő és onnan kilépő hajókat, a kapitányok pedig konkrét biztonsági utasítások alapján tevékenykednek. Erről már Olekszij Neizhpapa ellentengernagy, az ország haditengerészetének vezetője beszélt, aki azt is elmondta, hogy
az ukrán légvédelmi erők fedezik ezeket a folyosókat és kikötőket. Minden eszköz, a légvédelmi csoportoktól a part menti rakétarendszerekig, hozzájárul ehhez az erőfeszítéshez.
Nemcsak a szállítmányok védelme okoz problémákat
Ennek ellenére Ukrajnának számos más nehézséggel is meg kell küzdenie, többek között a kikötői működést és az exportot megzavaró energiaellátási zavarokkal. Munro Anderson, a Pen Underwritinghoz tartozó Vessel Protect tengeri háborús kockázatokra és biztosításokra specializálódott cég műveleti vezetője szerint az Ukrajnán belüli célpontokra mért orosz csapások, bár ritkábbak, mint a háború korábbi szakaszában, továbbra is nyomást gyakorolnak Kijevre.
Az ilyen támadások továbbra is nyomást gyakorolnak az ukrajnai kereskedelmi tengeri környezetre, és így célt ér az oroszok szándéka, hogy aláássák Ukrajna azon képességét, hogy teljes mértékben kiaknázza a kikötőiben rejlő potenciált
- mutatott rá Munro Anderson.
Az ukrán kikötőkbe befutó hajókra vonatkozó kiegészítő háborús kockázati díjakat az elmúlt hónapokban a hajó értékének akár 1,2%-ára is feltüntették, olyan kedvezményekkel, amelyek alacsonyabb díjat jelenthetnek, mondták biztosítók. Ezek a díjak novemberben akár 3%-ra is megugrottak, miután egy rakétacsapás megrongált egy hajót Pivdennyiben. Ez még mindig több százezer dolláros becsült többletköltséget jelent egy hétnapos útra, és ezek a költségek növekedhetnek, ha a biztonsági feltételek romlanak. Iparági források szerint a hadbiztosítók a közelmúltbeli támadások fényében folyamatosan vizsgálják a helyzetet.
A folyosói kikötőkben lévő hajók fokozott lövöldözése arra késztetheti a viszontbiztosítókat, hogy felülvizsgálják a háborús kockázatokra vonatkozó biztosítási díjaikat
- mondta Makszim Dubovyi, az Atria biztosítási bróker ügyvezető partnere.
Működésének egy éve alatt az ukrán tengeri folyosó lehetővé tette, hogy 2059 hajó 57,7 millió tonna rakományt szállítson 46 országba, köztük 39 millió tonna mezőgazdasági terméket - mutatott rá Neil Roberts, a Lloyd's of London biztosítási piac valamennyi biztosító társaságának érdekeit képviselő Lloyd's Market Association tengeri és légi közlekedésért felelős vezetője. Mint mondta, a biztosítók az események fényében a megfelelő díjszabásról és a kockázatról saját véleményük szerint fognak dönteni.