agrarszektor.hu • 2024. augusztus 22. 12:29
Spanyolországban, a világ legnagyobb olívaolaj-termelő országában a napraforgóolaj leváltotta az olívaolajat a konyhákban. A történelmi döntés oka az volt, hogy a folyamatosan emelkedő árak arra kényszerítették a fogyasztókat, hogy olcsóbb alternatívákat keressenek.
A spanyol lakosság az ország legnagyobb olívaolaj-palackozó szövetsége, az Anierac adatai szerint 2024 első félévében összesen 107 millió liter olívaolajat vásárolt, ezzel szemben napraforgóolajból mintegy 179 millió liter fogyott a boltokban. Ez azért is jelentős fordulat, mert egészen az idei évig az olívaolaj volt a legnépszerűbb étolaj a spanyol háztartásokban, 2023-ban az eladások 62%-át tette ki volumen szerint, míg a napraforgóolaj közel 34%-ot képviselt a mezőgazdasági minisztérium adatai szerint - írta meg a Reuters.
Egyértelmű, hogy csökken az olívaolaj-fogyasztás Spanyolországban. Már vannak olyan háztartások, ahol korábban csak olívaolajat vásároltak, és most először napraforgó- és olívaolajat is vesznek
- mondta Primitivo Fernandez, az Anierac szóvivője.
Az Anierac szerint az olívaolaj-értékesítés volumenét tekintve 18%-kal csökkent 2023 első félévéhez képest. A napraforgóolaj értékesítése a hivatalos adatok szerint tavaly volumenében 25%-kal nőtt. Egy üveg napraforgóolaj átlagosan 1,86 euróba került tavaly literenként, míg a drágább olívaolajfajták literenkénti ára 6 euró fölé emelkedett, ami 50%-kal több, mint 2022-ben - derült ki a hivatalos adatokból.
Spanyolország általában a világ olívaolajának mintegy 40%-át adja, de a tavaszi hőhullámok és a hosszan tartó aszály miatt az elmúlt két évben csökkent az olívaolaj betakarítása, ami az olívaolaj árát rekordszintre emelte. A Földművelésügyi Minisztériumnak az élelmiszerfogyasztás 2023-as tendenciáiról szóló jelentése szerint a szegény spanyolországi háztartások számára elérhetetlenné vált a mediterrán étrend alapanyaga, ezért áttérnek az olcsóbb napraforgóolajra. Tavaly év végén az olívaolajat főként a közép- és felső-középosztálybeli háztartások fogyasztották - áll a jelentésben.
Az extra szűz olívaolaj egyliteres palackjait tavaly akár 14,5 euróért is árulták egyes szupermarketekben, ezzel a kiskereskedők által biztonsági címkével ellátott termékek kategóriájába kerültek. Júniusban a spanyol kormány csökkentette az olívaolajra kivetett hozzáadottérték-adót, hogy az olívaolaj megfizethetőbbé váljon, még akkor is, ha az árak idén némileg csökkentek. Spanyolország legnagyobb szupermarketlánca, a Mercadona idén 25%-kal csökkentette az olívaolaj árát, és ezen a héten 7 euró alatt kínálja az 1 literes palackokat, hogy visszahódítsa a vásárlókat - mondta egy vállalati forrás.
Az év elején a spanyol élelmiszerláncoknak már különféle módszerekkel kellett védeniük az olívaolaj-készleteiket, annyira elszaporodtak ugyanis a lopások a boltokban. A tolvajok ugyanakkor nem a saját felhasználás, hanem feketepiaci értékesítés szándékával dézsmálták a boltok árukészleteit.