Kiderült az oroszok nagy terve: így pörgetnék fel a gabonaexportjukat

agrarszektor.hu2024. szeptember 27. 15:32

Oroszország, a világ vezető búzaexportőre, elkezdte bővíteni a balti-tengeri kikötőit. A cél az, hogy 2030-ig 50 százalékkal növeljék az ország mezőgazdasági exportját, miközben csökkentik a hagyományos fekete-tengeri útvonalaktól való függőséget.

Oroszország - amely a 2023/24-es szezonban legalább 72 millió tonna gabonát tervez exportálni - új piacokat keres Latin-Amerikában és Afrikában, hogy diverzifikálja hagyományos észak-afrikai és közel-keleti gabonapiacait. Ennek érdekében bővíteni kezdték a balti-tengeri kikötőiket - írta meg a Reuters. Az ország az elmúlt évtizedekben a fekete-tengeri kikötőkre támaszkodott virágzó mezőgazdasági exportja lebonyolításában, de az Ukrajnával fennálló háborúja miatt a térség kockázatossá vált a hajózás számára, mivel mindkét fél rendszeresen támadja egymás létesítményeit és infrastruktúráját.

Két új kikötőt hozott létre Oroszország a Finn-öbölben

Kszenyija Bolomatova, a több fekete-tengeri terminált birtokló OZK állami ellenőrzésű mezőgazdasági konglomerátum helyettes vezetője a dél-oroszországi Szocsiban tartott iparági találkozón kifejtette, hogy a tavalyi rekordtermés megmutatta, hogy az exportra irányuló rakodások ütemét tekintve az országnak nincs elég kapacitása. Ezért az elmúlt 18 hónapban Oroszország két nagy kikötőt hozott létre a Finn-öbölben: a Szentpétervártól nem messze fekvő Viszockijt és Lugaportot.

Viszoszkij kikötőjéből 2023 áprilisában szállították el az első szállítmány gabonát, míg Lugaport idén júniusban kezdte meg működését, és a tulajdonos Novaport szerint a kapacitás 2025 elejére várhatóan eléri a 7 millió tonnát. Dmitrij Rylko, az IKAR mezőgazdasági tanácsadó cég munkatársa szerint a két kikötő évente akár 15 millió tonna mezőgazdasági exportot, köztük gabonát is képes lesz kezelni. Ez a 2024/25-ös szezonra prognosztizált 60 millió tonnás orosz gabonaexport negyedét jelentené. Emellett a Primorszkij UPK magáncég is tervez egy gabonaterminált a Primorszkij kikötőben, amelynek kapacitása elérheti az 5 millió tonnát.

2030-ig jelentősen bővülhet az orosz mezőgazdasági export

Vlagyimir Putyin azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig 50%-kal növelje a mezőgazdasági exportot annak a stratégiának a részeként, amellyel az ország Brazília, az Egyesült Államok és Kína melletti mezőgazdasági nagyhatalomként kívánja megszilárdítani pozícióját. Oroszország az elmúlt évtizedben a világ legnagyobb búza-, kukorica-, árpa- és borsóexportőrévé vált, de a további növekedést a szállítási kapacitás szűk keresztmetszetei korlátozhatják. Az elmúlt két év rekordtermését követően számos orosz kikötő bejelentette, hogy tervezi a kapacitás növelését. A balti-tengeri terminálok várhatóan gyorsabb ütemben bővülnek.

A balti-tengeri terminálok kapacitásának bővítése gazdasági és szállítási biztonsági, valamint szuverenitási kérdés

- közölte a Novotrans e-mailben küldött kommentárjában.

Óriási potenciál van a balti-tengeri szállításban

Az orosz kereskedelmi forgalom és szállítmányok eddig nem szenvedtek nagyobb fennakadást a Balti-tengeren, ahol a partvonal 96%-a NATO-tagországokhoz tartozik, köztük Finnországhoz és Svédországhoz. Ezzel szemben a Fekete-tengeren egyre több a fennakadás, ami a Világbank jelentése szerint csökkentheti a globális gabonakínálatot. Két héttel ezelőtt egy Egyiptomba gabonát szállító ukrán hajót rakétatalálat ért.
Augusztusban az orosz helyi hatóságok szerint Ukrajna elsüllyesztett egy üzemanyagtartályokat szállító kompot Kavkaz kikötőjében, amelyet gabona átrakodására is használnak.

Oroszország a 2023/24-es szezonban 62 millió tonna gabonát exportált tengeren keresztül, a szállítások 90%-a a Fekete-tengeren keresztül ment, főként a közel-keleti és észak-afrikai piacokra. Ez az arány a balti-tengeri infrastruktúra növekedésével csökkenni fog. A Reuters nyilvánosan elérhető adatokon alapuló számításai szerint a balti-tengeri kikötők 1,5 millió tonna gabonát rakodtak be az elmúlt szezonban, ami háromszoros növekedés az előző szezonhoz képest, de még mindig csak 2,4%-a a teljes orosz exportnak.

Logisztikai szempontból a Balti-tenger számos előnnyel jár a gabonaexport számára

- mondta Darya Snitko, a Gazprombank alelnöke.

A szakember szerint a balti terminálok nagyobb hajók kezelésére való képessége hozzájárulhat az összköltségek csökkentéséhez. Mint fogalmazott, a Balti-tengerről érkező szállítmányok megelőzik az Azov-fekete-tengeri térségből érkező szállítmányok (gazdaságosságát) a Földközi-tengeren kívüli afrikai országokkal és Ázsiával folytatott kereskedelemben. A Rusagrotrans logisztikai vállalat adatai szerint a Viszockij kikötőből Algériába, Brazíliába, Kubába, Maliba, Mexikóba, Marokkóba, Nigériába és Tunéziába szállítanak gabonát.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
oroszország, gabonaexport, fejlesztés, mezőgazdasági-termelés, agrárexport, kikötő, kapacitás, kapacitásbővítés, mezőgazdasági, exportpiac, áruszállítás, gabonaszállítás,