A Tetra Pak felmérése jelentős fordulatot tár fel az élelmiszeripar változáshoz való hozzáállásában. A megkérdezett cégek felénél a növekvő fogyasztói elvárások ösztönzik a fenntartható gyakorlatok bevezetését a termelésben és feldolgozásban. A vásárlási döntések kulcsszerepet játszanak ebben: a fogyasztók 74%-a hajlandó előnyben részesíteni azokat a termékeket, amelyek környezettudatos vállalatoktól származnak. Ez rávilágít arra, hogy a fenntarthatóbb folyamatokra és termékekre való áttérés nem csupán trendekre adott válasz, hanem egyértelmű piaci jelzésre való reakció. Azonban egy kritikus kihívás továbbra is fennáll: miként tudják a modern gyártási megoldások egyszerre csökkenteni az élelmiszertermelők költségeit, ezáltal ösztönözve az ágazatot ezeknek a változtatásoknak a bevezetésére.
Fenntarthatóság: Az optimalizálás és a költségcsökkentés egyensúlya A gyártók három kulcsfontosságú fenntarthatósági területet emelnek ki, amelyek befolyásolják üzleti stratégiájukat: a CO2-kibocsátás csökkentése, valamint a korlátozott erőforrások, például a fosszilis tüzelőanyag-alapú energia, a víz és az élelmiszerbiztonsághoz nélkülözhetetlen tisztítószerek felhasználásának minimalizálása.
Laurentiu Boncica, a Tetra Pak Feldolgozási Megoldások Kelet-Európai Igazgatója szerint azt lehet tapasztalni, hogy az élelmiszergyártók fókusza az idők során fokozatosan eltolódott. Napjainkban az élelmiszer-feldolgozó vállalatokkal folytatott párbeszédeink középpontjában az üzemeltetési megtakarítások elérése áll. A meglévő gyártósorok fejlesztése prioritássá vált, mivel már a termelési folyamatok célzott módosításai is jelentős költségcsökkentéshez vezethetnek, és biztosíthatják az erőforrások hatékony felhasználását a fenntarthatósági célokkal összhangban - tette hozzá a szakember.
Folyamatos fejlődés az élelmiszeriparban
Az élelmiszertermelés fenntarthatóság felé történő elmozdulása innovációt és a folyamatok modernizálását igényli. Az iparági vezetők 65%-a hangsúlyozza az innovatív megoldások fontosságát az élelmiszerrendszerek karbonlábnyomának csökkentésében. Laurentiu Boncica magyarázata szerint
a Tetra Paknál jelentős erőforrásokat fordítunk az élelmiszertermelési megoldások kutatására és fejlesztésére, támogatva partnereink működését. Erőfeszítéseink eredményeként olyan speciális legjobb gyakorlatokat alkalmazó gyártósorokat hoztunk létre, amelyek csökkentik a vízfelhasználást, a CO2-kibocsátást és a nyersanyagveszteséget.
A szakember hozzátette, hogy akár egyetlen gyártóberendezés alkatrész korszerűsítése vagy modernizálása is jelentősen csökkentheti az erőforrás-felhasználást és a működési költségeket. Példaként hozta fel a Tetra Pak Tubular Heat Exchanger hővisszanyerő rendszerét. Ez a megoldás akár 55%-kal is csökkentheti az energiafelhasználási költségeket a hagyományos vízkörös rendszerekhez képest. A technológia emellett minimalizálja a gőz és a jeges víz felhasználását, javítva az energiahatékonyságot és a működési fenntarthatóságot - tette hozzá Laurentiu Boncica.
A Tetra Pak szakértője kiemelte, hogy a fenntarthatóság-orientált megoldások túlmutatnak az egyes alkatrészeken és akár az egész gyártósorra kiterjedő változásokat is előidézhetnek. A nagyszabású optimalizálásra törekvő gyártók esetében ezek az átfogó megközelítések új szintre emelik a hatékonyságot és az erőforrás-gazdálkodást.
Laurentiu Boncica példát is hozott a tejtermelésből: a termelési folyamatok egyszerűsítésével és a tejfeldolgozási lépések számának csökkentésével a OneStep technológiát alkalmazó UHT vonalak forradalmasítják a tejipart. Az eredmények egyértelműek: akár 35%-kal kevesebb vízfelhasználás és 44%-kal alacsonyabb energiafelhasználás a hagyományos UHT vonalakhoz képest. Ez a technológia jelentősen csökkenti a környezeti terhelést és a működési költségeket. Emellett akár 29%-kal csökkenti a hőenergia felhasználását és 36%-kal mérsékli a szén-dioxid-kibocsátást, így kulcsszerepet játszik a fenntarthatósági célok elérésében a tejiparban.
Változtass ma, gondolj a holnapra!
A fenntartható átalakulás az élelmiszeriparban nem csupán a fogyasztói trendekre adott válasz, hanem egy stratégiai kezdeményezés a hosszú távú stabilitás és innováció érdekében. A növekvő tudatosság közepette az élelmiszeripari gyártók világszerte olyan innovációkat vezetnek be, amelyek egyszerre szolgálják a működési hatékonyságot és a bolygó érdekét. Ezek az intézkedések, amelyek összhangban állnak a körforgásos gazdaság elveivel és a hulladékminimalizálással, új üzleti modelleket alakítanak ki, amelyek megőrzik a természeti erőforrásokat, miközben erősítik a fogyasztói bizalmat.
A fenntarthatóság versenyelőnnyé válik, arra ösztönözve a vállalatokat, hogy folyamatosan új technológiai megoldásokat fedezzenek fel. Ennek eredményeként az élelmiszeripar nemcsak alkalmazkodik a változáshoz, hanem aktívan formálja a jövőt, olyan értéket teremtve, amely túlmutat a termelés és -elosztás hagyományos megközelítésein.