A legtöbben már nyugodtabban készülnek az új kötelezettség teljesítésére, de tisztázni kell, hogy végleges döntés még nem született a halasztásról, ezért újabb pillanatképet mutatunk a folyamatból. Az erdőirtási rendelet már 2023. június 29-e óta hatályban van, és rendelkezései 2024. december 30-tól váltanák a 995/2010/EU rendelet (fát és fatermékeket piaci forgalomba bocsátó piaci szereplők kötelezettségeinek meghatározásáról szóló rendelet) intézkedéseit bővebb termékkörrel, azonban számos háttérinformáció nem állt még rendelkezésére a kötelezetteknek - írja a NAK.
A Tanács a körülményekre tekintettel tehát 2024. december 3-án ideiglenes megállapodásra jutott az Európai Parlamenttel az EU erdőirtási rendeletének javasolt célzott módosításáról, amely 12 hónappal elhalasztja annak alkalmazását. Ne feledjük, hogy ezt az ideiglenes megállapodást még mindkét intézménynek meg kell erősítenie a hivatalos elfogadási eljárás előtt! Ha a megerősítést mindkét intézmény hivatalosan elfogadja, akkor közzé kell tenni az EU Hivatalos Lapjában, hogy még a jelenlegi rendelet alkalmazásának időpontja (2024. december 30.) előtt hatályba léphessen.
Bár a halasztás fontos, az ördög mindig a részletekben rejlik, az alkalmazás kezdeti időpontja a nagyvállalatoknak és kereskedőknek elfogadás esetén 2025. december 30-tól, a mikro- és kisvállalkozásoknak pedig 2026. június 30-tól indulna.
Számos változás is történt: ne feledjük azt a fontos tényt sem, hogy a Parlament novemberben módosításokat fogadott el az „alacsony”, „normál” és „magas” kockázati kategória mellett az erdőirtás tekintetében „nem kockázatos” (no risk) országok új kategóriájáról. A „no risk” besorolású országok - amelyek stabil vagy növekvő erdőterülettel rendelkező országok - lényegesen kevésbé szigorú követelményekkel szembesülnének, mivel az erdőirtás kockázata esetükben elhanyagolható vagy egyáltalán nem áll fenn. A Bizottságnak 2025. június 30-ig kell véglegesítenie az ország-benchmarking rendszert. Az EU Bizottság ígéretet tett továbbá az egyszerűsített követelmények jövőbeli értékelésére azon országok számára, amelyek hatékony és fenntartható erdőgazdálkodási gyakorlatot mutattak be.
Fontos megemlíteni még a „vészszünet” intézményét, ami azt jelenti, hogy további halasztásra hagynának lehetőséget, ha a vállalatok online platformja 2025. december 30-ig nem működik teljes mértékben, vagy ha az országok kockázati besorolását legalább hat hónappal a rendelet hatályba lépése előtt nem teszik közzé. A Parlament kérésére a Bizottság tehát kötelezettséget vállalt annak biztosítására, hogy mind az információs rendszer, mind a kockázati besorolásra vonatkozó javaslat a lehető leghamarabb, de legkésőbb hat hónappal a rendelet hatályba lépése előtt rendelkezésre álljon.
Úgy tűnik, a Bizottság pedig nem rest, 2024, december 4-én megjelent az EU Hivatalos Lapjában a 2024/3084 végrehajtási rendelet (2024. december 4.) az információs rendszer működéséről. Bár már október óta üzemelt, az Európai Bizottság most hivatalosan is elindította az EUDR Információs Rendszert , ahol az EU erdőirtási rendelete szerinti átvilágítási nyilatkozatokat kell benyújtani. A rendszer az EU minden hivatalos nyelvén elérhető kulcsfontosságú eszköz, amely bemutatja, hogy a termékek nem járnak együtt az erdőirtással vagy az erdőpusztulással, és a nyilatkozatok ezen keresztül jutnak el az illetékes hatóságokhoz.
Következő lépések
A társjogalkotók közötti informális megállapodásról szóló szavazás felkerül a Parlament következő plenáris ülésének (december 16-19.) napirendjére. Ahhoz, hogy a halasztás hatályba lépjen, az elfogadott szöveget a Parlamentnek és a Tanácsnak is jóvá kell hagynia, és az év vége előtt közzé kell tenni az EU Hivatalos Lapjában.