A magyarok több mint 550 milliárd forintot költöttek alkoholtartalmú italokra a 2024. júliusával végződő 12 hónapban - számolt be nemrég a Portfolio. A portál szerint legtöbb ital jellemzően az év végén fogyott a karácsonyi és a szilveszteri időszakban, a legkevesebb pedig január és március között. A költések mérsékelten nőttek és negyedévről-negyedévre alulmúlták az alkoholok átlagos inflációját, ami a fogyasztási szokások változására mutat. A sörök esetében a Magyar Sörgyártók Szövetségének tavalyi jelentése is alátámasztja ezt: a szakmai szervezet szerint 2022 és 2023 között közel 10 százalékkal, a 2022. évi 6,006 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás.
Hasonló tendenciáról árulkodik a borok terén a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által készített elemzés, amiben a magyar lakosság borfogyasztási szokásait hasonlították össze 2017 és 2023 között. A felmérés szerint a bort nem fogyasztók aránya 12 százalékot emelkedett hat év alatt, míg a bort hetente és havonta fogyasztók részaránya lecsökkent. Nem csak Magyarországon van ez így: globálisan is lassulást mutat az iparág. Az alkohol népszerűségcsökkenésének hátterében részben a fogyasztói szokások megváltozása, részben a bizonytalan gazdasági helyzet áll.
Bizonyos kutatások szerint a Z generáció 20 százalékkal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generációs társaik.
Ez a szakértők szerint az egészségtudatosság növekedésén és egészséges életmód iránti elkötelezettségen alapszik. A közegészségügyi kampányok hatékonyan felhívták a fiatalok figyelmét az alkohol fizikai és mentális kockázataira, valamint depresszív hatásait a mentális egészségre. Egy olyan generáció számára, amely kiemelten fontosnak tartja a mentális jólétet, ezek a kockázatok gyakran meghaladják az alkoholfogyasztás társadalmi előnyeit.
Ízélményben sem kell már kompromisszumot kötni
Hasonló tendenciát lát a fiatalok körében Szabó László, az Agárdi Pálinkafőzde társtulajdonosa is, aki kiemelte az Agrárszektornak, hogy az alkoholfogyasztás csökkenésével párhuzamosan megemelkedett a hagyományos italok alkoholmentes változatai iránti kereslet. Az elmúlt évek kereskedelmi forgalmi adatai is arra mutatnak, hogy egyre több alkoholmentes import érkezik az országba.
Az alkoholos termékek alkoholmentes változatai először a söröknél jelentek meg néhány évvel ezelőtt, de ma már ez trendnek nevezhető. Külföldi kiállításokon egyre gyakrabban találkozunk alkoholmentes borokkal, a szeszesitalok közül pedig ginekkel
- mondta. A főzde maga is készít alkoholmentes gint, és a szakértő kiemelte: bár a magyar élelmiszerkönyvben meghatározott szabályok szerint az alkoholmentes gint nem lehet hivatalosan ginnek nevezni, koktélokba keverve, például gin-tonic formájában, a hagyományos szeszhez hasonló ízélményt tud nyújtani. Az alkoholmentes gin előnye a más hasonló italokkal - például az alkoholmentes borral – szemben, hogy az előállítási folyamat során egyáltalán nem kerül alkohol az italba.
Az alkoholmentes bor esetében az elkészült klasszikus borból egy úgynevezett vákuumdesztillációs eljárással kinyerik az alkoholt és így csak a sav és az aroma marad meg az italban. Ez egy rendkívül energiaigényes eljárás, aminek megkérdőjelezhető a fenntarthatósága. Ezzel szemben az alkoholmentes gin esetében bele sem kerül az alkohol az italba, hanem ugyanolyan desztillációs eljárással, de vízzel készítik, vagy valamilyen más módon kivonatolják ugyanazokat a fűszernövényeket, amik az alkoholos változatban is benne vannak, és akkor gyakorlatilag ez kerül palackba
- részletezte. Az alkoholmentes gin népszerű választás például a sofőrök körében, de jó megoldás lehet azok számára is, akik időszakos absztinenciát vállalnak például a “száraz november” vagy a “száraz január” keretében.
Vannak olyanok is, akik teljesen lemondanak az alkoholról, de hasonló ízélményeket keresnek. Egy jó minőségű, alkoholmentes termékkel meg lehet adni egy hasonló érzést
- összegezte Szabó László.