agrarszektor.hu • 2024. december 11. 16:28
Magyarországon komoly kultúrája és hagyománya van az alkoholfogyasztásnak, így nem is gondolná az ember, hogy az elmúlt években folyamatosan csökkent az alkoholfogyasztás, míg az alkoholmentes italok népszerűsége emelkedett. Szabó László, az Agárdi Pálinkafőzde társtulajdonosa beszélt az Agrárszektornak a piaci tapasztalatokról és a minőségi alkoholmentes párlatok előállításának titkáról.
A magyarok több mint 550 milliárd forintot költöttek alkoholtartalmú italokra a 2024. júliusával végződő 12 hónapban - számolt be nemrég a Portfolio. A portál szerint legtöbb ital jellemzően az év végén fogyott a karácsonyi és a szilveszteri időszakban, a legkevesebb pedig január és március között. A költések mérsékelten nőttek és negyedévről-negyedévre alulmúlták az alkoholok átlagos inflációját, ami a fogyasztási szokások változására mutat. A sörök esetében a Magyar Sörgyártók Szövetségének tavalyi jelentése is alátámasztja ezt: a szakmai szervezet szerint 2022 és 2023 között közel 10 százalékkal, a 2022. évi 6,006 millió hektoliterről 5,4 millió hektoliterre esett a hazai sörfogyasztás.
Hasonló tendenciáról árulkodik a borok terén a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által készített elemzés, amiben a magyar lakosság borfogyasztási szokásait hasonlították össze 2017 és 2023 között. A felmérés szerint a bort nem fogyasztók aránya 12 százalékot emelkedett hat év alatt, míg a bort hetente és havonta fogyasztók részaránya lecsökkent. Nem csak Magyarországon van ez így: globálisan is lassulást mutat az iparág. Az alkohol népszerűségcsökkenésének hátterében részben a fogyasztói szokások megváltozása, részben a bizonytalan gazdasági helyzet áll.
Bizonyos kutatások szerint a Z generáció 20 százalékkal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generációs társaik.
Ez a szakértők szerint az egészségtudatosság növekedésén és egészséges életmód iránti elkötelezettségen alapszik. A közegészségügyi kampányok hatékonyan felhívták a fiatalok figyelmét az alkohol fizikai és mentális kockázataira, valamint depresszív hatásait a mentális egészségre. Egy olyan generáció számára, amely kiemelten fontosnak tartja a mentális jólétet, ezek a kockázatok gyakran meghaladják az alkoholfogyasztás társadalmi előnyeit.
Ízélményben sem kell már kompromisszumot kötni
Hasonló tendenciát lát a fiatalok körében Szabó László, az Agárdi Pálinkafőzde társtulajdonosa is, aki kiemelte az Agrárszektornak, hogy az alkoholfogyasztás csökkenésével párhuzamosan megemelkedett a hagyományos italok alkoholmentes változatai iránti kereslet. Az elmúlt évek kereskedelmi forgalmi adatai is arra mutatnak, hogy egyre több alkoholmentes import érkezik az országba.
Az alkoholos termékek alkoholmentes változatai először a söröknél jelentek meg néhány évvel ezelőtt, de ma már ez trendnek nevezhető. Külföldi kiállításokon egyre gyakrabban találkozunk alkoholmentes borokkal, a szeszesitalok közül pedig ginekkel
- mondta. A főzde maga is készít alkoholmentes gint, és a szakértő kiemelte: bár a magyar élelmiszerkönyvben meghatározott szabályok szerint az alkoholmentes gint nem lehet hivatalosan ginnek nevezni, koktélokba keverve, például gin-tonic formájában, a hagyományos szeszhez hasonló ízélményt tud nyújtani. Az alkoholmentes gin előnye a más hasonló italokkal - például az alkoholmentes borral – szemben, hogy az előállítási folyamat során egyáltalán nem kerül alkohol az italba.
Az alkoholmentes bor esetében az elkészült klasszikus borból egy úgynevezett vákuumdesztillációs eljárással kinyerik az alkoholt és így csak a sav és az aroma marad meg az italban. Ez egy rendkívül energiaigényes eljárás, aminek megkérdőjelezhető a fenntarthatósága. Ezzel szemben az alkoholmentes gin esetében bele sem kerül az alkohol az italba, hanem ugyanolyan desztillációs eljárással, de vízzel készítik, vagy valamilyen más módon kivonatolják ugyanazokat a fűszernövényeket, amik az alkoholos változatban is benne vannak, és akkor gyakorlatilag ez kerül palackba
- részletezte. Az alkoholmentes gin népszerű választás például a sofőrök körében, de jó megoldás lehet azok számára is, akik időszakos absztinenciát vállalnak például a “száraz november” vagy a “száraz január” keretében.
Vannak olyanok is, akik teljesen lemondanak az alkoholról, de hasonló ízélményeket keresnek. Egy jó minőségű, alkoholmentes termékkel meg lehet adni egy hasonló érzést
- összegezte Szabó László.