A Nature Medicine című szaklapban hétfőn közzétett globális elemzés szerint a cukros italok évente több mint 2,2 millió új cukorbetegségért és 1,1 millió új szívbetegségért felelősek világszerte. A tanulmány különösen aggasztó adatokat mutat Latin-Amerika, a Karib-térség és Afrika egyes részein. Latin-Amerikában és a Karib-térségben 2020-ban az új cukorbetegségek közel negyedét (24%) okozták a cukros italok. A Szaharától délre fekvő afrikai régióban, ahol 1990 és 2020 között a legnagyobb százalékos növekedést tapasztalták, az új cukorbetegségek több mint ötöde (21%) és az új szívbetegségek több mint tizede (11%) köthető ezekhez az italokhoz.
Az amerikai Tufts Egyetem kutatói által készített tanulmány szerint Kolumbia, Mexikó és Dél-Afrika különösen súlyosan érintett. Kolumbiában az új cukorbetegségek majdnem fele (48%), Mexikóban közel egyharmada, Dél-Afrikában pedig több mint negyede (27,6%) tulajdonítható a cukrozott italoknak.
Dariush Mozaffarian, a tanulmány egyik szerzője és a Tuft's Food is Medicine Institute igazgatója rámutatott a probléma gyökerére:
A cukorral édesített italokat nagy mennyiségben forgalmazzák és értékesítik az alacsony és közepes jövedelmű országokban. Ezek a közösségek nemcsak hogy káros termékeket fogyasztanak, de gyakran kevésbé vannak felkészülve a hosszú távú egészségügyi következmények kezelésére is.
A cukros italok gyors felszívódása miatt hirtelen megemelkedik a vércukorszint, miközben az italok tápértéke alacsony. Rendszeres fogyasztásuk hosszú távon súlygyarapodáshoz, inzulinrezisztenciához és számos, a 2-es típusú cukorbetegséghez és szívbetegséghez köthető anyagcsereproblémához vezethet. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint világszerte mintegy 830 millió ember szenved cukorbetegségben, többségük alacsony és közepes jövedelmű országokban él. A szív- és érrendszeri betegségek pedig a vezető haláloknak számítanak, évente becslések szerint 17,9 millió ember életét követelve. Dr. Catherine Kanari, a kenyai Amref Health Africa nem fertőző betegségekkel foglalkozó szakembere felhívta a figyelmet egy újabb aggasztó trendre:
A cukros italok népszerűségének növekedését látjuk, amelyet az online influencer kultúra táplál. A városi központokban a fiatalokat a közösségi média influencerek célozzák meg, akiket azért fizetnek, hogy márkás cukros italokat népszerűsítsenek nekik, betölti az iskolai táplálkozási oktatás hiánya miatt keletkezett információs hiányt.
A szakértők intézkedéseket sürgetnek a probléma kezelésére, beleértve a közegészségügyi kampányokat, a cukros italok reklámozásának szabályozását és a cukrozott italok megadóztatását. Mexikó, ahol a világon az egyik legmagasabb a cukrozott italok fogyasztásának aránya, már 2014-ben bevezette az italok adóját. Mozaffarian professzor hangsúlyozta:
Sokkal többet kell tenni, különösen Latin-Amerika és Afrika országaiban, ahol a fogyasztás magas, az egészségügyi következmény pedig súlyos. Mint fajnak, foglalkoznunk kell a cukorral édesített italok fogyasztásával.