Az 568/2022 Korm. rendelet alapján a szakmai irányító miniszter legkésőbb az ellenőrzési időszakot megelőző 45. napig kell, hogy elkészítse a hatósági ellenőrzési tervet az irányítási jogkörébe tartozó feladatok tekintetében a kormányhivatalok által lefolytatandó hatósági ellenőrzésekről, és gondoskodni annak közzétételéről. A terv célja, hogy meghatározza a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok hulladékgazdálkodási hatósági ellenőrzést végző szakterületei részére az ellenőrzési tervük összeállításához szükséges szakmai követelményeket - írja a NAK. Az ellenőrzési tervben rögzítettek az ellenőrzést végző hulladékgazdálkodási hatóságok 2025. évre tervezett ellenőrzéseire vonatkoznak. Az ellenőrzési terveken felül a kormányhivatalok további tervezett, valamint nem tervezett hulladékgazdálkodási ellenőrzést is végezhetnek.
Amint az látszik a közzétett dokumentumból, az ellenőrzési feladatok közt - többek között - az agrárvállalkozásokat érintő pontok is szerepelnek, így akinek tudomása van róla, hogy például vonatkozó szabályok szerint a csomagolás „gyártójaként” hiányosságai, pontatlanságai vannak, érdemes mihamarabb rendezni ezeket. A revízióban mind a területi hatóságoknak, mind az országos hulladékgazdálkodási hatóságnak lesz feladata.
1. Visszaváltási díjas termékek jelölésére, fogyasztótól történő visszaváltására és fogyasztó tájékoztatására vonatkozó rendelkezéseken kívüli jogszabályi kötelezettségek ellenőrzése
- Az ellenőrzés célja: az önkéntesen visszaváltási díjas termékek gyártója által teljesítendő nyilvántartásba vétel ellenőrzése, továbbá a 450/2023 Korm. rendelet 38§(3) bekezdés szerinti egyéb ellenőrzések lefolytatása.
- Az ellenőrzés módja: az üzletekben lévő termékek gyártóinak OKIR rendszerrel való összevetése, illetve a gyártók helyszíni ellenőrzése keretében, valamint a koncessziós társaság által ellátandó feladatok ellenőrzése révén valósulhat meg.
- Az ellenőrizendő időszak: 2024. január 1-től kezdődik
- Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos.
2. A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer részletes szabályairól szóló 80/2023. Korm. rendelet szerinti nyilvántartásba vételi, nyilvántartás-vezetési, valamint adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
- Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a Korm. rendelet hatálya alá tartozó körforgásos termék gyártója a nyilvántartásba vételi kötelezettségét teljesítette-e, továbbá a nem regisztrált, vagy nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően regisztrált, nem valós kibocsátási adatokat szolgáltató EPR gyártók kiszűrése, nyilvántartások összevetése annak érdekében, hogy a gyártók, koncessziós társaság és a koncesszori alvállalkozók teljesítették-e adatszolgáltatási kötelezettségeiket.
- Az ellenőrizendő időszak: 2023. július 1-től kezdődik
- Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos
3. DRS termékgyártó nyilvántartásba vételi kötelezettségének teljesítése
- Ellenőrzés célja: a nyilvántartásba vételi mellett az 1. pontban is jelzett egyéb kötelezettségek ellenőrzése
- Az ellenőrzés módja: Az üzletekben fellelt „visszaváltható” jelöléssel ellátott termékeken feltüntetett gyártó adatainak az országos hulladékgazdálkodási hatóság adatbázisában lévő adatokkal való összevetése. Egyéb kötelezettségek tekintetében a gyártóknak az OKIR rendszerrel való összevetése, illetve a gyártók helyszíni ellenőrzése.
- Az ellenőrizendő időszak: 2024. január 1-től.
- Az ellenőrzés ütemezése: alkalomszerű, folyamatos.
Ne feledjük, hogy a szabályok nem ismerete nem mentesít a következmények viselése alól, az „új rendszer” pedig 2023. július 1. óta életünk része. A helyzetet pedig lehet még azzal fokozni, hogy az elmúlt év végével a „bírságrendelet” (A hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet) is módosult az alapvető szabályozókon túl, ami egyértelműen előre vetítette a jogkövető magatartás betartására vonatkozó ellenőrzések várható megindulását.
A gyártók többféle szankcióra számíthattak eddig is:
- hulladékgazdálkodási bírságot kaphatnak (Bírságrendelet)
- a körforgásos termékek forgalomba hozatalát egészen addig felfüggesztheti a hatóság, míg a kötelezett nem teljesítette a kötelezettségeit (nyilvántartásba vétel, elmaradt díjak befizetése) (80/2023 Korm. rendelet)
- Ha pedig a hulladékgazdálkodási hatóság egy költségvetési évben összesen százmillió forintot, természetes személy esetében tízmillió forintot elérő bírsággal sújtotta a kötelezettet az két évig nem részesülhet törvény vagy kormányrendelet szerint meghatározott támogatásban. (Hulladéktörvény)
Mi látható jelenleg:
- A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási,
- adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve
- bejelentési kötelezettségek,
- továbbá az egyedi hulladékgazdálkodási terv készítése kötelezettségének elmulasztása esetén alapbírság, szorzószám megállapítása nélkül az illetékes hulladékgazdálkodási hatóság a bírságot 200 000 Ft-ban állapítja meg.
- A hulladékokkal kapcsolatos tájékoztatási, adatszolgáltatási és nyilvántartási, illetve bejelentési kötelezettségeknek a jogszabályokban meghatározottaknak nem megfelelő teljesítése esetén a bírságot az illetékes hulladékgazdálkodási hatóság legfeljebb 200 000 Ft-ban állapíthatja meg.
- A hulladékgazdálkodási hatóság által kiszabandó bírság, alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül a csomagolásról és a csomagolási hulladék kezelésének részletes szabályairól szóló külön jogszabály előírásai nem vagy nem megfelelő teljesítése esetén, ha a forgalmazó az átvételi kötelezettségét nem teljesíti: 100 000 forint
2025. március 31-től a szabályban kifejezetten kiterjesztett gyártói felelősségvállalási rendszerrel kapcsolatos tételek is hatályosulnak:
- Ha a gyártó az általa forgalomba hozott körforgásos termék mennyiségéről a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében nem szolgáltat adatot, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét nem teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és az adott termékáramra megállapított egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.
- Ha a gyártó az általa forgalomba hozott vagy készletre vett körforgásos termék mennyiségéről a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer működésének részletes szabályairól szóló kormányrendelet szerinti adatszolgáltatás keretében valótlan adatot szolgáltat, és ezáltal a díjfizetési kötelezettségét a valósnál kisebb mértékű körforgásostermék-mennyiség alapján teljesíti, a hulladékgazdálkodási hatóság a bírság mértékét alapbírság és szorzószám megállapítása nélkül, a valós mennyiségi adat és a szolgáltatott mennyiségi adat különbségének, valamint az adott termékáramra megállapított egységnyi díjtétel felének szorzataként állapítja meg.