Felhívásokat küld ki a NAV: ezt csak 15 napig intézhetik el a magyarok

MTI2025. február 24. 12:28

Hétfőn küldi ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az első adategyeztetési felhívásokat, az érintett cégeknek 15 napjuk van a hibák javítására.

Az adóhatóság hétfői közleménye szerint az idén a NAV már adategyeztetési eljárást is kezdeményezhet; az eljárás teljes folyamata elektronikusan zajlik az Ügyfélportálon, így egyszerűen, gyorsan, online tisztázhatók az eltérések. A NAV kockázatelemzői a súlyosabb eltérésekre figyeltek, azokat a cégeket szűrték ki, amelyeknek az online számla és online pénztárgép forgalma jóval magasabb volt, mint az az összeg, amit az áfabevallás értékesítésre vonatkozó soraiban feltüntettek.

Az adategyeztetés teljesen új típusú eljárás, amelyre még nemzetközi példa sincs, így az első felhívásokat nem minden érintett kapja meg, ezúttal egy szűk körnek küldi a tárhelyére a felhívást a NAV - közölték. Az érintettek a felhívásra az Ügyfélportálon kialakított felületen néhány kérdésre válaszolva tisztázhatják az eltérést: jelezhetik például, ha már javították a hibát, ha önellenőrzést is benyújtottak, de azt is, ha szerintük az eltérés nem valós, a jelzett hiba szerintük nem áll fenn.

Az új adategyeztetési eljárás partnerként kezeli az adózókat, a hivatal elsőként őket kérdezi meg az észlelt hiba okáról, és elsőként ők kapnak lehetőséget a javításra is - hangsúlyozta az adóhatóság. A NAV csak akkor szankcionál, ha az érintett a felhívásra 15 napon belül nem reagál. Ekkor a bírság 300 ezer forint, illetve a korábban már többször és súlyosan mulasztó, kockázatos besorolású cégek esetében a mulasztási bírság magasabb, 390 ezer forint.

Címlapkép forrása: Getty Images
Címkék:
adó, nav, eljárás, magyarország, online, felhívás, nemzeti-adó--és-vámhivatal, ügyfél, adóhatóság, adategyeztetés,