A hazai piac az utóbbi két évtizedben alaposan megváltozott. A kiállításoknak valódi versenytársai vannak. Ebben a több szereplős helyzetben – még a válság előtti adatok szerint - az összes Magyarországon eladott kiállítási terület 64%-át értékesítette a HUNGEXPO.
A 2008. évi adatok szerint 24 kiállításon és vásáron 4 833 kiállító - köztük 1056 külföldi - 167 940 m2 területet bérelt. A kiállításokat összesen 386 897 látogató tekintette meg.
A HUNGEXPO rendezvényei a válságos időkben is megtartották látogatói vonzerejüket. Az érdeklődés fenntartására mind a szakkiállításokat, mind pedig a közönségvásárokat több program kísérte. Ezen a téren jobb eredményekről lehet beszámolni a népszerű közönségvásárok esetében. Példaként érdemes említeni a BNV-t, amely szeptember elején a tavalyi 55-ről 62 ezerre tudta feltornázni a „nézettséget”. Ugyancsak jó eredményekkel, több mint 43 ezres látogatósereggel zárt az Utazás, s hogy a szakkiállításokból is említsünk példát, tartotta a lendület 21 ezer fővel az agrár csoport is, melynek az AGRO+Mashexpo mezőgazdasági gépkiállítás a zászlóshajója.
A sikert nem adják könnyen. Még a szakmabelieknek, a szakkiállításokat szinte kötelezően felkereső ágazati üzletembereknek, az utánpótlást biztosító egyetemek és szakiskolák tanulóinak szóló szakkiállításokhoz is több tartalmas kísérőprogramot kell hozzárendelni. A közönségvásárok esetében pedig a programdömping szinte kötelező. A 24 kiállításhoz több száz kisebb-nagyobb előadás sorozat, prezentáció és látványos bemutató csatlakozott.
A HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont új lehetőségei
A Budapesti Vásárközpont jelenlegi infrastruktúrája még ennél a teljesítménynél is sokkal többre képes. Erre jó példa az a három, több ezer fő részvételével zajló kongresszus, amely akár a piacbővítés már említett új koncepciójának előfutára is lehet. Az ICT Proposer’s Day januárban az EFFTEX horgászati kiállítás és kongresszus júniusban, és alig három héttel utána az Epilepszia Világkongresszus aratott sikert az öt világrész országaiból érkező, összesen több mint 12 ezer főnyi résztvevő körében.
A HUNGEXPO Zrt. a továbbiakban sokkal nagyobb gondot fordít nagyszabású nemzetközi konferenciák, akár világkongresszusok szervezésére, mint korábban. Ennek megfelelő háttér, hogy Budapest előkelő (6.) helyen áll az un. MICE (Meetengs, Incentive, Congress, Exhibitions) desztinációk, azaz a kedvelt üzleti találkozók, kongresszusok városainak kedveltségi listáján.
A Budapesti Vásárközpont pedig abban a kiváltságos helyzetben van, hogy új létesítményeivel a 2000-9000 fős rendezvények egyetlen hazai helyszínét tudja európai színvonalon biztosítani.
A szervezésben jártas, több kiemelkedően sikeres rendezvény know-how-ját ismerő – és nem utolsó sorban egy multinacionális anyavállalat tapasztalatait is maga mögött tudó csapat - jó eséllyel szállhat versenybe akár az európai konferenciaszervezőkkel is.
Ezt a célt szolgálja a szolgáltatások fejlesztése, amelynek eddigi eredményeként új kommunikációs lehetőségek, magas szintű technika, IT korszerű beléptető rendszer lépett működésbe az egyébként rendkívül vonzó, zöld ligetekkel tagolt parkosított környezetben. A terület „kapujában” felújított szálloda – bár nem a HUNGEXPO tulajdona, remekül illik az üzleti turizmust fejleszteni kívánó cég terveibe.
Válságfüggetlen kommunikációs értékek
A piaci felfutásig azonban – és felmérések szerint azon túl is - érdemes törődni a már futó kiállításokkal. A válság érintette ezt a piacot is, de egyben rámutatott a sokszor hangoztatott kiállítási értékek jelentőségére.
A kiállítás a leginkább személyes marketingkommunikáció, amely új termék bevezetésre, márkaépítésre, a termékek iránti keresletet fokozására éppúgy kiváló alkalom, mint a célpiac valós igényeinek megismerésére vagy a konkurencia alapos megfigyelésére.
A kiállításokhoz válságfüggetlen kommunikációs értékek tartoznak. Puritán megfogalmazásban a „hiszem, ha látom” elve „hihetem, mert láthattam” formában érvényesül, s mindemellett még nagyon sok előnnyel jár a személyes tapasztalatszerzés és üzletkötés, ami a kiállításokon koncentráltan zajlik.
Jövőre 19 kiállítás az első félévben
A HUNGEXPO Zrt. mindezek figyelembe vételével tervezi a 2010-es évet. A jövő év első félévében 19, (egész évben 26) tartalmában és formájában is sok újdonságot tartogató kiállításra készül.
Az idénynyitó Agro+Mashexpo ezentúl szállító és rakodó eszközök
kiállítóit is fogadja. Új témakörként az agrárenergetikát veszik föl a tematikába. A Magyar Kert és a Szőlészet és Pincészet ismét ebben a csoportban kapnak helyet. Ez utóbbin 2010-ben először mutatkozhatnak be a borászatok.
A 2010-es év az élelmiszeripari kiállítások új időszámításának kezdetét jelenti. Nem csupán azért, mert a jól ismert FOODAPEST az év végi időpontról az év elejére kerül, de azért is, mert ezen a területen igazán látványos változások lesznek.
Az ÚJ FOODAPEST az UKBA kiállítással együtt 2010. február 21-24. között zajlik. Az eddigiektől eltérően lesznek közönségnapok, bár ez nem jelenti azt, hogy a szakmaiságából lejjebb akarnának adni. Fókuszban az élelmiszerbiztonság, a tudatos vásárló. Porondon pedig két igazán jelentős gasztronómiai verseny a
a Junior Cukrász Világbajnokság és Bocuse d’Or Hungary - a szakácsolimpiának számító világverseny - hazai selejtezője.
A Hoventa Nemzetközi Kereskedelmi és Vendéglátó technikai szakkiállítást a 2. félévben, immár saját szervezésben valósítjuk meg, így megvásárlásával teljes lett a Hungexpo élelmiszeripari-gasztronómiai portfoliója.
A FeHoVa nagy attrakciója, a Magyar Világrekord Trófea kiállítás, jövőre Európai kitekintésben valósul meg.
A Budapest Boat Show vitorlásokban erősít, de kísérő eseményei között mégis az evezősöké lesz a főszerep: itt zajlik a Nemzetközi Kajakszimulátor és Evezős Bajnokság.
Az Utazás díszvendége Törökország lesz, egzotikus célpontokat kínáló „ígéretes desztináció”-ja India, belföldi kiemelt témája pedig - a Magyar Turizmus Zrt. kampányához kapcsolódva - a fesztivál turizmus. Ugyancsak a figyelem középpontjába kerül a PÉCS 2010 európai főváros projekt.
A HUNGEXPO egyik vezető terméke a Construma, amelynek 2007-től évente 10 % -kal nőtt a látogatottsága. A válság által egyik leginkább érintett szakterület kiállítása jövőre újabb szakmai konferenciákkal, akkreditált rendezvényekkel járul hozzá az optimista szemlélet kialakításhoz, a problémák megoldásához.
Az IPAR NAPJAI 2010-ben 5 ipari ágazat találkozása lesz. Az INDUSTRIA – ELECTROSALON – CHEMEXPO – SECUREX mellett kap helyet az ÖKOTECH. Ezzel is hangsúlyozva, hogy az ipari kiállítások központi témája jövőre a környezetvédelem.
A BNV-re Indonézia kap díszvendég meghívást, s az idei jól bevált gyakorlatot folytatva az „otthon” témája mellett egy sor „szomszéd” rendezvény – LEADER bemutató, találmányi kiállítás is helyet kap a vásárban.
Ami 2009-ből hátra van
Visszatérve a jelenbe: a kiállítások új generációját képviseli a hamarosan megnyíló HÓ-SHOW+ (’hósó plusz’), amely így új névvel, fergeteges programkínálattal nyitja téli szezont, november 6-án. A Sport, Élmény és Kaland Napok Magyarország legnagyobb téli játszóterét varázsolják a Vásárközpontba, míg a párhuzamosan futó Spa&Wellness a nyarat varázsolja a télbe. Az "egészségkiállítás" szakmai konferenciái az MT Zrt. és az IWI közreműködésével szerveződnek.
Szintén november 6-8-ig tart az EQUIFEST – A LÓ ÜNNEPE, amelyen Richter Flórián, Monte Carlo 2008. évi cirkuszfesztiváljának aranyérmese lép a budapesti közönség elé HORSE EVOLUTION című, világpremiernek számító előadásával.
Decemberben a Telizsák vásár és karácsonyi gálaműsor zárja a 2009 évet.