E célból a KAMOV iroda Nyitott Részvénytársaság képviselőivel 2009. október 28-án tárgyalás zajlott le, mely megbeszéléseken magyar részről részt vett Megyery Miklós, a MERÉSZ elnöke, Brüller Péter, a Repszer Kft. és Aerometal Kft. képviselője, Dr. Molnár János, az FVM Élelmiszerlánc-felügyeleti Főosztály Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Osztályának vezető főtanácsosa és Kenedi Ákos, a Moszkvai Magyar Nagykövetség tanácsosa, mezőgazdasági szakdiplomata. Orosz részről Mihejev Szergej Viktorovics, a KAMOV Nyitott Részvénytársaság elnökhelyettese, Klimahin Szergej Boriszovics, a KAMOV NyRt. üzemeltetési igazgatója, Szulejmanov Samil Abdulbarovics, a KAMOV NyRt. főkonstruktőre és Burov Alexej Petrovics, a KAMOV NyRt. Légi Alkalmassági Osztályának vezetője volt jelen.
A tárgyaláson elhangzott, hogy az Oroszországban legyártott 861 db, KA-26 típusú helikopter közül 103 db. Magyarországra került, ezzel hazánkban működött a legnagyobb helikopterflotta, külföldön egyedül csak a magyar fél végez nagyjavítást. A KAMOV NyRt. tervezi a típus gyártásának újrakezdését a szükséges fejlesztések figyelembevételével. A magyar fél aktív segítségét kérik a tervezés irányának kijelölésében, nevezetesen várják a növényvédelem igényeinek részletezését, ugyanis szándékukban áll a helikopter piacot megtartani. Egyértelművé tették, hogy csak egy szervezettel szeretnék tartani a kapcsolatot, ezért a teljes magyar mezőgazdasági repülő kart képviselő, az FVM szakmai támogatását bíró MERÉSZ-szel szeretnének együttműködni. A tárgyaláson Mihejev úr kedves és dicsérő szavai egyértelművé tették az orosz fél pozitív hozzáállását a KA-26 típusú helikopterek további magyarországi üzemeltetésének engedélyezési rendszere témaköréhez. Elmondta, hogy a lapát szilárdságában nem kételkednek, ugyanakkor még nem végeztek olyan vizsgálatokat, ami a 20 éven túli élettartam növelését alátámaszthatja. Következésképpen ezért kíváncsiak a magyarországi vizsgálati eredményekre.
Klimahin úr elmondta, hogy az összes oroszországi helikoptertervező irodát, alkatrész gyártót és a hosszabbításokkal foglalkozó szervizt egyetlen szervezetbe az Oroszország Helikopterei Holdingba szervezték. Ugyanakkor a Helikopter Service Co. és a Kamov Service együtt foglalkozik a lapát élettartam-hosszabbítással. Kifejtette, hogy mivel nem adták ki a hosszabbítási jogot, szeretnék megismerni a Repszer kft. által korábban készített Zárójelentést, találkozni szeretnének a tanulmány készítőivel, és meglátogatnák az Aerometál Kft-t is. A magyar fél hangsúlyozta, hogy nem csak a lapát élettartam-hosszabbítás a cél, hanem egy hosszú távú, közös munka megkezdése új alkatrészek és komplett egységek beszerzésével. Ezt a munkát csak fokozatosan lehet megvalósítani, később elképzelhető a típus fejlesztése, az új Kamov helikopterek beszerzése is. A hosszabbításnak műszaki akadálya nincsen. A KAMOV NyRt. és a MERÉSZ szerződés kötését tervezi, amiben rögzítik a hosszabbítás műszaki és anyagi feltételeit.
A magyar fél hangsúlyozta, hogy az idő sürget, mert elkezdődött a típusváltás a 40 éves francia Alouette II helikopter típus beszerzésével. A kiküldetés ideje alatt Klimahin úr elkérte a magyar fél által végzett vizsgálatok jelentésének angol fordítását, amit a MERÉSZ képviselői megígértek. Ugyancsak a kiküldetés ideje alatt a MERÉSZ képviselői megkapták a KAMOV NyRt. és a MERÉSZ között kötendő szerződés orosz részről előkészített tervezetét. Ez a dokumentum a magyar fél moszkvai kiutazásának – a MERÉSZ részéről eredetileg is remélt – legfontosabb eredménye. A visszaérkezést követően a MERÉSZ azonnal konzultál a tagvállalataikkal a szerződésben foglalt részletek elfogadásáról. Ezzel megindul a jövő tavaszi szezonra történő alapos felkészülés, ami az FVM által az EU irányába – a légi kijuttatás megvédése céljából – megkezdett lobbi-tevékenység további gyümölcse. Az orosz tárgyaló partnerek nagy érdeklődéssel fogadták a 2007-ben, hazánkban tartott EU konferencia előadásait, valamint a bemutató repülésről készített, látványos és meggyőző DVD filmet.
A helikopterek oroszországi üzemeltetésének engedélyezési rendszere témakörében további megbeszélések folytak Oroszországi Föderális Légi Szolgálat Légi Alkalmassági Hivatalának vezető szakembereivel 2009. október 29-én. A megbeszéléseken magyar részről Megyery Miklós, a MERÉSZ elnöke, Brüller Péter, a Repszer Kft. és Aerometal Kft. képviselője és Dr. Molnár János, az FVM Élelmiszerlánc-felügyeleti Főosztály Növény-, Talaj- és Agrárkörnyezet-védelmi Osztályának vezető főtanácsosa vett részt. Orosz részről Lavrentiev Jurij Alexandrovics, az Oroszországi Föderális Légi Szolgálatnemzetközi kapcsolati igazgatója, Devochkin Alexander Viktorovics, a Szolgálat Légi Alkalmassági Hivatalának igazgató-helyettese és Suchkov Viktor Jurjevics, a Szolgálat Légi Alkalmassági Hivatalának osztályvezetője volt jelen.
Az orosz tárgyaló partnerek a megbeszéléseken egybehangzóan kijelentették, hogy az általuk képviselt hatóság, csak az Orosz Föderációban lajstromozott légi járművek ügyeiben illetékes, de ők is a KAMOV NyRt. szakmai támogatásával hozzák meg saját határozataikat. Következésképpen hangsúlyozták, hogy a Magyarországon lajstromozott KA-26 típusú helikopterek esetében az orosz gyártó részéről Mihejev Szergej Viktorovics úr nevével fémjelzett KAMOV NyRt. támogatása szükséges, de a végső határozatokat a magyar légügyi hatóság kell, hogy meghozza. Az Oroszországi Föderális Légi Szolgálat jelenlévő képviselői szerint ez teljesen egyértelmű, de amennyiben szükséges, külön megkeresésre készen állnak mindezek írásban történő megerősítésére. A MERÉSZ képviselői számára ez az állásfoglalás nagy segítséget jelent a magyar légügyi hatósággal történő további munka zökkenőmentessé tételében.
2009. október 30-án Megyery Miklós, a MERÉSZ elnöke és Brüller Péter, a Repszer Kft. és Aerometal Kft. képviselője találkozott Bogatyr Vaszilij Vasziljevics úrral, a KAMOV NyRt. helikopterlapát élettartam-hosszabbítással foglalkozó volt alkalmazottjával, aki jelenleg a DP AERO-KAMOV magáncég tulajdonosa. Bogatyr úr megerősítette, hogy az új KA-26 helikopter lapátok beszerzésekor a Helikopter Service Company-val kell a MERÉSZ-nek szerződnie, míg a lapát élettartam-hosszabbítás orosz gyártó részéről történő támogatása a KAMOV NyRt. hatásköre. Elmondta, hogy a helikopter gyárak és tervező irodák egy szervezetbe tömörültek, nevezetesen az Oroszország Helikopterei Co., aminek része a Helikopter Service Co., ami az új helikopter típusok, valamint azok alkatrészei biztosításával foglalkozik. Ennek része a Kamov Service Co. is. Hasonló egyesülés alakult ki a repülőgépes érdekkörben is, és most szerveződik a motor gyártókat tömörítő egyesülés is.
Kenedi Ákos és Dr. Molnár János
Forrás: www.fvm.hu