- A piaci kihívások folyamatosan növekszenek, hiszen nagyon erősek az olaszok, a hollandok, és jönnek föl a lengyelek is – összegzi a pillanatnyi helyzetet Nagy László, a Pilze-Nagy Kft. tulajdonosa. - Az Unióban szabad a kereskedelem, tehát, ha mi bármilyen gyengeséget mutatunk a szállításokban, akkor ott van mögöttünk a konkurencia, amely gyorsan pótolja a mi árunkat.
A cég számára a versenyképesség megőrzése a folyamatos szállításban és a jó minőség biztosításában rejlik.
- Azt szoktam mondani: a gombatermesztőnek egyetlenegy gondja van, miszerint az évben 52 hét van. Nekünk ugyanis minden héten ott kell lenni a piacon. Számunkra, akik Nyugat-Európába szállítjuk a termékeink nagy részét, ez azt jelenti, hogy ha sok gombánk van, és a piac történetesen keveset keres, azt is tudomásul kell venni. De ha kevés gombánk van, akkor is el kell menni 800-1500 kilométerre, mert a vevőt akkor is el kell látni legalább azzal a gombával, amivel rendelkezünk. A 20 éves munka mellett az a nagy „vívmánya” a magyar laskatermesztésnek, hogy folyamatosan tud jó minőséget biztosítani. Ehhez van egy remek világfajtánk, a HK-35, amelyet magyar kutatók fejlesztettek ki. Ez világfajtává vált, és olyan beltartalmi értékekkel bír, amely lehetővé teszi a több száz, netán ezer kilométeres szállítást is, és még mindig friss marad.
A vállalkozás nem a legmodernebb technológiát alkalmazza, de a magyar adottságokat maximálisan kihasználja.
- A mi technológiánk fél-intenzívnek mondható, amely az itteni klimatikus viszonyokhoz alkalmazkodik. Az év nagy részében alacsony páratartalom, szélsőséges időjárás van. Ehhez alkalmazkodik az úgynevezett áthúzásos technológiánk, amivel nedves panelen húzzuk át a levegőt, és ezzel éltetjük a gombát. A piac nehezen fizeti meg a hi-tech technológiát a laskatermesztésben. Ezért okos kompromisszumot kell kötni annak érdekében, hogy gazdaságosan termelhessünk.
A vállalkozás rengeteg időt és pénzt ölt fejlesztésekbe és kutatásokba, nem hiába. Ennek köszönhette, hogy a legnehezebb időszakokban, a 2000-es évek elején is talpon tudott maradni.
- Akkor építettük fel a laskagomba alapanyaggyártó üzemünket, ugyanis a cég elérte a növekedési plafonját – veszi át a szót Somosné Nagy Adrienn, a kft. ügyvezetője. - Onnantól kezdve új terméket tudtunk értékesíteni, és ezzel az árbevételünk is növekedett. Ez a cég életében új fejezetet nyitott, és a pénzügyi alapjainkat megerősítette.
A vállalkozás a termesztési hulladékot feldolgozó biogáz-üzem és a növényvédelmi technológiák kifejlesztése után most azt kutatja, hogyan és milyen gombát lehetne a leghatékonyabban eljuttatni a vásárlókhoz.
- A mindennapi munka nem csak abból áll, hogy termelünk és eladunk – folytatja az ügyvezető. – Azt is látnunk kell, hogy egy év múlva, három év múlva, öt év múlva mit vár tőlünk a piac. Manapság a nagybani piacok szerepe csökken, és nekünk keresnünk kell azokat a csatornákat, amin keresztül el lehet érni a fogyasztót. Másrészt olyan termékeket tudjunk ajánlani, amire majd szükségük lesz a fogyasztóknak.
Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/laskaval_a_tulelesert