Bob Stallman (AFBF elnöke) nyitóbeszédének főbb üzenetei:
• A mezőgazdasági termelést érintő kritikák nagyon fontos kihívást jelentenek a jövőre nézve. Stallman itt elsősorban a mezőgazdaságot érintő olyan támadásokra gondolt, amelyek a mezőgazdasági termelés alapvető értékeit kérdőjelezik meg, és a személytelen, környezetszennyező, „farm factory” imázst próbálják sugallni a nagyközönség felé (lásd például a Farm Inc. című közelmúltban megjelent dokumentumfilmet). Létfontosságú, hogy az AFBF megfelelően tudja kommunikálni az értékeit, és azt, hogy a mezőgazdasági termelés, annak módja megfelel a kor kihívásainak, és a társadalom elvárásainak.
• A mezőgazdaság legfontosabb feladata, hogy az elkövetkező 40 évben születendő mintegy 2,3 Mrd ember ellátásához az eddigieknél 70 %-kal több élelmiszert állítson elő. A Kongresszus által javasolt klímacsomag és a szén árfolyamának függvényében[1] várhatóan bekövetkező erdősítés következtében azonban akár 23-24 millió hektárral is csökkenhet az élelmiszertermelés célját szolgáló földterület. Ez Stallman szerint 130 ezer farm eltűnését jelenti, amelyhez az AFBF nem tud hozzájárulni.
• Stallman szerint a szövetségi költségvetés 1,4 trillió dolláros hiánya tarthatatlan, sokkal kiegyensúlyozottam büdzsére van szükség. Lépéseket kell tenni az egészségbiztosítás önfinanszírozóvá tétele érdekében, és meg kell reformálnia privát egészségbiztosítási rendszert is.
A Seattle-ben elfogadott agrárpolitikai prioritások:
• Az AFBF erősen ellenzi a cap-n-trade rendszer bevezetését, mert jelentősen emeli a termelés költségeit, és a bevezetéséből fakadó hátrányok messze túlszárnyalják annak előnyeit.
• Az AFBF támogat minden olyan törvényi kezdeményezést, amely korlátozná az EPA Clean Air Act-ből következő, GHG-szabályozással kapcsolatos jogosítványait[2].
• Az AFBF támogat minden olyan kezdeményezést, amely környezetbarát megújuló energiaforrások kiaknázására épít az energiabiztonság megteremtése érdekében.
• A szövetségi költségvetési hiányt fokozatosan csökkenteni kell, és 2019-re teljes költségvetési egyensúlyt kell elérni. A közszféra kiadásait és az alanyi jogú juttatásokat csökkenteni kell.
• Elleneznek minden egészségügyi indokú, élelmiszerekre vagy italokra kivetett adót.
• Mezőgazdasági jellegű kivételeket kérnek az ingatlanadó és a tőkejövedelem adója alól.
• Az AFBF kiállt a tejágazat piaci alapú szabályozása mellett, és a kínálatmenedzsment alapú szabályozást elutasította (elsősorban a rossz tapasztalatok miatt). A piacszabályozás alapját képező Federal Milk Marketing Orderben olyan változtatások szükségesek, amelyek javítják a transzparenciát, jobban tükrözik a piaci árakat, és figyelembe veszik a regionális különbségeket.
• Az AFBF továbbra is támogatja a farmtámogatások jelenlegi rendszerét (azzal, hogy szükséges az eddig különösebb figyelemben nem részesült zöldség-gyümölcs ágazattal is külön címben foglalkozni), és a 2008-as farmtörvénnyel bevezetett kötelező eredet-megjelölési programot. Az AFBF támogat továbbá egy használható ad-hoc vis maior programot is.
• Bob Stallmant újabb két évre elnökké választották (sorozatban hatodszor), Barry Bushue alelnök mandátumát is két évvel meghosszabbították.
Agrárpiaci kilátások[3]:
• A kukorica vetésterülete várhatóan mintegy 1,2 millió hektárral emelkedik 2010-ben. A szójababé várhatóan szinten marad, azonban a búza vetésterülete akár 1,4-1,6 millió hektárral is visszaeshet. 2010-ben körülbelül 800 ezer hektárnyi pihentetett terület térhet vissza a termelésbe.
• A kukorica keresletére hatással lesz, hogy az etanolpiac újra fellendülőben van, a jelenlegi 85 %-os kapacitáskihasználtság tovább növekszik, és új üzemek is beindítják működésüket. Az EPA várhatóan június környékén engedélyezi a jelenlegi 10 %-os bekeverési felsőhatár megemelését 10-15% közé, amely tovább erősítheti a fenti folyamatot. Másik oldalról 2009/10-ben a DG[4] várhatóan 25 millió tonna kukoricát vált ki a takarmányozásban.
• A kukorica ára várhatóan a 3,75-4,25 $/busheles árszinten marad tavaszig, majd a vetés környékén 4,50-4,77 $/bushel környékére emelkedik, normál termés esetén pedig őszre ismét a 3,75-ös szintre esik vissza.
• A kedvezőtlen késő őszi-téli időjárás miatt decemberben végére a vetésterületének átlag 5 %-án még lábon állt a kukorica.
• Búza esetében erős nemzetközi versennyel kell számolni – Fekete-tenger térsége, Argentína, Ausztrália, Kanada -, amely nem sok jót ígér az amerikai termelőknek. Megjegyzendő, hogy a Fekete-tenger térségéből származó búza nem mindig malmi minőségű, így egyes piacokon a kukoricával versenyez. A búza ára várhatóan a 5-6 $/busheles szinten fog alakulni.
• A 2009-es év nagyon rosszul alakult az állattenyésztők számára, de 2010 már több bizakodásra ad okot. A keresleti oldalon erősödés várható, ennek mértéke az általános gazdasági környezet alakulásától erősen függ. A takarmányárak történelmileg magas szinten vannak, azonban legalább az utóbbi időben stabilizálódni látszanak.
________________________________________
[1] Amennyiben a szénkibocsátási jogosultságok árfolyama 2050-re eléri a 70 $-t. Az USDA szerint 2015-re 13 $/t árfolyam mellett 3,2 millió hektár termelésből történő kivonása várható. Minderről az USDA vezető közgazdásza, Joe Glauber nyilatkozott a Képviselőház témával kapcsolatos meghallgatásán. Megjegyzendő, hogy Glauber nyilatkozatát Tom Vilsack mezőgazdasági miniszter később tompítani igyekezett azzal, hogy „újabb kutatások nem valószínűsítik 59 millió acre termelésből történő kivonását”.
[2] A felhatalmazás alapján jelenleg az EPA saját hatáskörben „elébe mehet” egy klímacsomagnak, és kibocsátási korlátozásokat vezethet be.
[3] Az AFBF ex-vezető közgazdásza, Terry Francl és a Mississippi State University professzora, John Anderson által a konferencián tartott előadások alapján.
[4] Az etanolgyártás mellékterméke, distillers grain.
Dr. Tóth Attila
Forrás: www.fvm.hu