A megmentett parenyica

Agro Napló
Nehéz gazdasági helyzetbe került a kunszentmiklósi tejüzem. Hiába készítik itt, immár 54 éve a különleges sajtfélét, a parenyicát, a gazdasági válság miatt itt is veszélybe kerültek a munkahelyek. A helyzet valamit javult az utóbbi hónapokban, mivel új tulajdonosai vannak a feldolgozónak.

 

Darálás, mérés, ömlesztés, nyújtás, babakészítés, csavarás… Aki még nem látott ilyet, el sem hinné, hogy itt parenyica sajtot készítenek. Ezt a folyamatot ugyanígy csinálták 1956-ban, és most is, a 21. században. A hatékonyság azonban csökkent. Immár két éve a korábbinak alig ötödére esett vissza a termelés. A válság sem kímélte a sajtkészítőket.



- Számolni kellett azzal, hogy a határok nyitása után sokkal több hasonló termék érkezik – magyarázza dr. Böjthe Kálmán. - Mivel idáig nem volt sikeres a sajtüzem, vagyis, hogy egyáltalán tudjanak rólunk, így nehéz feladat előtt állunk most. De úgy éreztük, hogy mindenféleképpen meg kell még egyszer próbálni, hogy ezt az értéket megmentsük.



Ezekkel a gondolatokkal vette át a Böjthe házaspár nemrég az üzemet, és elkezdték újraépíteni a sajtgyárat. A álmokon túl azonban számolniuk kellett azzal, hogy nincsenek egyedül a piacon. Továbbá, hogy a parenyica, és a további húsz termékük is egy magasabb kategóriába tartozik.



- A konkurencia nagy, nálunk azonban kézzel készítjük a sajtot, és ezt a hagyományt szeretnénk megtartani. Azokkal, akik géppel készítik ugyanezt a sajtot, azokkal nem tudjuk fölvenni a versenyt. Ezért mi inkább maradunk a hagyományoknál, mert ennek megvan az értéke, amit mindenféleképpen meg kell, őrizzünk.



Azzal, hogy nem zárták be az üzemet, 22 ember munkája maradt meg, sőt, a tervek szerint még több ügyes kézre lesz szükség a jövőben. Az asszonyok szerint, aki egyszer megismeri a sajtkészítés fortélyát, nehezen válik meg e tudománytól.



- Már 1982 óta dolgozom itt – mutat körbe Bódog Józsefné. - Nagyon jó, hogy fél 8-ra lehet jönni. Ráadásul helybeli vagyok, közel is lakom. Legelőször nagyon furcsa volt, főleg a szagok, a meleg anyag. Aztán menetközben megtetszett. Szépen meg tudtam formálni, nyújtani, csavarni, kötözni végül egy finom, küllemre is szép terméket adtam ki a kezemből. Ez remek érzés.



Az üzem megmentésére komoly stratégiát is kidolgoztak az új tulajdonosok.



- Az ötletünk és a vágyunk, hogy ne hagyjuk diktálni a piacot, hogy mennyiért és milyen terméket csináljunk. Gyártsuk azt, amihez értünk, végezzük jól a munkánkat, és próbáljuk meg minél rövidebb úton eljuttatni a végfelhasználóig a terméket. Tőlünk van a tej, végig tudjuk kísérni a tehéntől egészen a végtermékig. Nem szeretnénk részt venni abban, hogy a vásárlóig vezető út minden láncszemét eltartsunk, mert akkor a vevő - még akkor is, hogyha ízlik neki és szereti - nem fogja tudni kifizetni a termékeinket – mondta befejezésül dr. Böjthe Kálmán.

 

Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/a_megmentett_parenyica

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?