Darálás, mérés, ömlesztés, nyújtás, babakészítés, csavarás… Aki még nem látott ilyet, el sem hinné, hogy itt parenyica sajtot készítenek. Ezt a folyamatot ugyanígy csinálták 1956-ban, és most is, a 21. században. A hatékonyság azonban csökkent. Immár két éve a korábbinak alig ötödére esett vissza a termelés. A válság sem kímélte a sajtkészítőket.
- Számolni kellett azzal, hogy a határok nyitása után sokkal több hasonló termék érkezik – magyarázza dr. Böjthe Kálmán. - Mivel idáig nem volt sikeres a sajtüzem, vagyis, hogy egyáltalán tudjanak rólunk, így nehéz feladat előtt állunk most. De úgy éreztük, hogy mindenféleképpen meg kell még egyszer próbálni, hogy ezt az értéket megmentsük.
Ezekkel a gondolatokkal vette át a Böjthe házaspár nemrég az üzemet, és elkezdték újraépíteni a sajtgyárat. A álmokon túl azonban számolniuk kellett azzal, hogy nincsenek egyedül a piacon. Továbbá, hogy a parenyica, és a további húsz termékük is egy magasabb kategóriába tartozik.
- A konkurencia nagy, nálunk azonban kézzel készítjük a sajtot, és ezt a hagyományt szeretnénk megtartani. Azokkal, akik géppel készítik ugyanezt a sajtot, azokkal nem tudjuk fölvenni a versenyt. Ezért mi inkább maradunk a hagyományoknál, mert ennek megvan az értéke, amit mindenféleképpen meg kell, őrizzünk.
Azzal, hogy nem zárták be az üzemet, 22 ember munkája maradt meg, sőt, a tervek szerint még több ügyes kézre lesz szükség a jövőben. Az asszonyok szerint, aki egyszer megismeri a sajtkészítés fortélyát, nehezen válik meg e tudománytól.
- Már 1982 óta dolgozom itt – mutat körbe Bódog Józsefné. - Nagyon jó, hogy fél 8-ra lehet jönni. Ráadásul helybeli vagyok, közel is lakom. Legelőször nagyon furcsa volt, főleg a szagok, a meleg anyag. Aztán menetközben megtetszett. Szépen meg tudtam formálni, nyújtani, csavarni, kötözni végül egy finom, küllemre is szép terméket adtam ki a kezemből. Ez remek érzés.
Az üzem megmentésére komoly stratégiát is kidolgoztak az új tulajdonosok.
- Az ötletünk és a vágyunk, hogy ne hagyjuk diktálni a piacot, hogy mennyiért és milyen terméket csináljunk. Gyártsuk azt, amihez értünk, végezzük jól a munkánkat, és próbáljuk meg minél rövidebb úton eljuttatni a végfelhasználóig a terméket. Tőlünk van a tej, végig tudjuk kísérni a tehéntől egészen a végtermékig. Nem szeretnénk részt venni abban, hogy a vásárlóig vezető út minden láncszemét eltartsunk, mert akkor a vevő - még akkor is, hogyha ízlik neki és szereti - nem fogja tudni kifizetni a termékeinket – mondta befejezésül dr. Böjthe Kálmán.
Forrás: http://www.gazdakor.szie.hu/hirek/a_megmentett_parenyica