Cleebourgnak, az elzászi borvidék egyik meghatározó városának borkombinátjába öt környékbeli településről szállítják a szőlőt. Az átvett bornak valóért a cukorfok alapján fizet a feldolgozó. Évente egymillió palackot állítanak elő, ennek felét helyben értékesítik a látogatóknak. Ide látogatott nemrég egy csapat fiatal magyar borász is, a tanulmányutat az AGRYA szervezte. A látottakról, tapasztalatairól a borotai Koch Csaba szőlész-borász szakmérnököt kérdeztük.
- Azt gondolom, hogy technológiában nem múlják felül a korszerű magyar, üzemeket. Ami igazán új volt a számomra, az a szerveződés, ami ezen a környéken megvalósul. A környékbeli gazdák idehozzák a szőlőjüket feldolgozásra, és az itt megtermelt bort a környéken lakók, illetve a turisták előszeretettel vásárolják. Elmondta az üzemvezető, hogy a megtermelt boruk felét helyben értékesítik, ami óriási dolog. Ehhez kell a jó marketing, kell a környékbeli emberek hozzáállása, és egy olyan termelési struktúra, amely kielégíti az itteni fogyasztók igényeit.
A kulturált borfogyasztás hozzátartozik az Elzászban élők mindennapjaihoz. De nemcsak a helyiek szeretik megkóstolni a jó nedűket, hanem Franciaország, illetve Európa más részéből érkezők is. Így nem véletlen az, hogy nagyon népszerű a falusi turizmus ebben a térségben.
Paul Schillen, az Alsó-Rajna-vidék falusi turizmusát összefogó szervezet vezetője is főállása mellett fogad vendégeket 3 házában. Az itteni környezetre, történelmi, vallási emlékekre, valamint a bor- és a sörkultúrára építő falusi turizmusra a múlt század ’90-es éveitől mutatkozott fokozott igény. Jelenleg már az év 52 hetének a felében jelentős a turistaforgalom a falusi vendégházakban. A francia állam is fontosnak tartja ezt a tevékenységét. Ezt bizonyítja az is, hogy az újonnan kialakítandó vendégházakra 20 százalékos állami támogatás vehető igénybe. Ráadásul a turisták szórakoztatásáról gondoskodó együttesek költségeit teljes mértékben a kormány állja.
Forrás: Gazdakör