Általános agrárpolitikai kérdések
• A kereskedelmi méretű családi gazdaságok számának csökkenése tendencia, amelyet meg kell fordítani. Ehhez támogatni kell a fenntartható mezőgazdasági termelést, és elősegíteni a hozzáadott érték előállítását.
• Az NFU csak akkor hajlandó támogatni bármely mezőgazdasággal kapcsolatos kiadáscsökkentést a szövetségi költségvetésben, ha a költségvetés egyéb fejezetei is megegyező arányú csökkentést kénytelenek elkönyvelni.
• Az NFU támogatja a helyben termesztett mezőgazdasági termékek vásárlásának ösztönzésére irányuló programokat.
• Az NFU kiáll a 2008-as farmtörvényben lefektetett biztonsági háló fenntartása mellett (mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy elzárkózik a támogatási rendszer érdemi reformjától). Az értékesítési támogatás mértékének (marketing loan rate) legalább az USDA Közgazdasági Kutató Szolgálata (ERS) által megállapított termelési költségek szintjét el kell érnie. Az NFU szerint egy állandó katasztrófaalap működtetése, a kockázatkezelési eszközök (például terménybiztosítás) széles körű elérhetővé tétele és egy hatékony természetvédelmi program folytatása a biztonsági háló alapjait kell, hogy jelentse a jövőben is.
• Be kell vezetni egy ártámogatáson alapuló biztonsági hálót olyan termékek esetén is, mint a gyapjú, a méz, a hüvelyesek, zöldtakarmányok.
• Az NFU támogatja a gyermekétkeztetési program meghosszabbítását, és a kormányzathoz hasonlóan 10 évre 10 Mrd dolláros keretet javasol.
• Az NFU nem támogatja a kötelező állatjelölési rendszert.
• Az NFU kiáll az etanolprogram mellett.
• Az NFU támogatja az egységes élelmiszerellenőrzési rendszer létrehozására irányuló erőfeszítéseket.
Tejpiaci válság [1]
• Átfogó tejpiaci reform szükséges, azonban ennek elfogadásáig szükség van az ártámogatás növelésére, hogy megfeleljen a tényleges termelési költségeknek.
• A kereslet-kínálati viszonyokat hosszú távú kínálatmenedzsment programmal kell kezelni. Ennek keretében a termelők számára egy tisztességes jövedelmet biztosító tej alapárat szükséges meghatározni, valamint vaj, sovány tejpor és cheddar sajt esetében kötelezni kell a feldolgozókat egy minimumár megfizetésére.
• A Tejpiaci Rendtartást ki kell terjeszteni valamennyi államra (jelen pillanatban a részvétel nem kötelező, Kalifornia Államnak például saját rendtartása van).
• Támogatást kell folyósítani az önkéntes termeléscsökkentést felvállalók számára, melynek fedezetét egy célértéket túllépő termelők befizetései adnák (kvázi kvótarendszer).
• Olcsó, alacsony kamatozású hiteleket kell biztosítani az ágazat számára a termelők válság következtében felmerült finanszírozási problémáinak enyhítése céljából.
• Tiltsák be a tejtermékekre irányuló forward ügyleteket, amelyek lehetővé teszik a feldolgozók számára, hogy a rendtartási árak alatt kössék le a tejet.
• Egy joghézag következtében vám- és kvótamentesen importálható az USA-ba tejfehérje koncentrátum és kazein, amelynek jelentős részét felhasználják a sajtgyártásban annak ellenére, hogy ez elvileg az FDA szabályozásába ütközik. Az NFU fontos célkitűzése, hogy ezt a joghézagot a Kongresszus mielőbb szüntesse meg.
• Az FDA fokozza a tejtermékek ellenőrzését a határon.
• Vámot kell kivetni, illetve emelni minden olyan tejalapanyag importra, amely a belföldi tejfelhasználást csökkenti. Az amerikai tejtermékek számára bővíteni kell a külföldi piacokat elsősorban a GSM-102 exporthitel-garancia program és a Market Access Program segítségével.
• Az Iskolatej Programot teljesen állami finanszírozásúvá kell tenni, az Iskolaebéd Programba pedig nagyobb mennyiségben kell tejtermékeket becsatornázni.
• Támogatni szükséges a növekedési hormonmentes termékek elterjedését (beleértve az Iskolatej Programban történő felhasználást is).
Klímaváltozás, megújuló energia
• Az NFU nem kérdőjelezi meg a globális klímaváltozást és a GHG-csökkentés jelentőségét.
• A mezőgazdaságnak nagy szerepe lehet a klímaváltozás elleni harcban. Jelenleg is számos farmer vesz részt az önkéntes klímatőzsdén különböző megkötési projektekkel. Az amerikai klímatörvény kudarca negatív hatással volt a szén árfolyamára, amely ezen farmerek jövedelmét is hátrányosan befolyásolta. Ezért erőteljesebb politikai elhatározottság szükséges a témában, amelyet egy átfogó klímatörvény biztosíthat. A mezőgazdasági projektekhez kapcsolódó jogosultság-kereskedési rendszert a törvényben garantálni kell.
Kereskedelem
• Az NFU a jövőben megkötendő kereskedelmi egyezményektől az alábbiak teljesítését várja:
o az egyezmények segítsék elő, hogy az USA nettó agrárexportőr legyen,
o zárják ki a valutával kapcsolatos manipulációt (lásd yuan),
o megkövetelik a szerződő féltől az amerikaihoz hasonló munkaügyi standardok betartását,
o az USA-ban alkalmazott élelmiszerbiztonsági standardokkal egyenlő standardok betartását követelik meg az import élelmiszerek tekintetében.
• Az NFU kiáll egy szigorú, kötelező eredet-megjelölési szabályozás mellett, amely alapján az USA-t származási országként az alábbi esetekben lehet feltüntetni:
o állat – amennyiben az USA területén belül született, nevelkedett és vágták le, feldolgozott termék esetében amennyiben kizárólag ilyen állatból származó húst tartalmaz,
o növényi termék – a növény az USA területén növekedett és ott is dolgozták fel.
Organikus termelés
• Az organikus termelőket meg kell védeni a génmódosított növények keresztbeporzásától, illetve megfelelő kártérítést kell biztosítani számukra.
• Az USA organikus standardjait meg kell feleltetni (!) az EU és Japán organikus standardjainak, hogy megkönnyítsék az amerikai termelők piacrajutását.
Biotechnológia
• A biotechnológia mezőgazdasági alkalmazásával kapcsolatban az NFU nemzetközi dialógust, együttműködést sürget.
• Moratóriumot kellene bevezetni (!) a genetikailag módosított állat- ás növényfajok szabadalmaztatására, míg a közvéleményt foglalkoztató jogi, gazdasági és etikai kérdések nem rendeződnek.
• Hozzanak olyan jogszabályt, amely mentesíti a mezőgazdasági termelőket a GMO vetőmagokkal kapcsolatos jogdíj megfizetése alól; tiltani kell a steril vetőmagok forgalomba hozatalát.
• Az engedélyezési eljárás során a külföldi (!) fogyasztói elfogadottságot is figyelembe kellene venni.
• A genetikailag módosított jelleget a címkézésen fel kell tüntetni.
Koncentráció a mezőgazdaságban
• Ideiglenes tilalom bevezetése a nagy mezőgazdasági vállalati egyesülések engedélyezésére.
• Az egyesülések engedélyezésének elbírálása során az USDA szerepét növelni kell.
• Jogi vélelmet kell létrehozni, mely meghatározott koncentrációs szint felett vélelmezni a versenyjogszabályok megsértését.
További információ: http://nfu.org/wp-content/2010-final-policy.pdf
________________________________________
[1] Az USDA legújabb adatai szerint az USA-ban 2100 tejtermelő hagyott fel a termeléssel 2009-ben, a 13 $/cwt átlagárhoz képest az átlagköltség 24 $/cwt körül alakult. A termelés enyhén csökkent, míg a fogyasztás növekedett.
Dr. Tóth Attila
forrás: FVM