Nagybani piac kicsit másként

Agro Napló
Sokkal kultúráltabb, mint nálunk. Röviden így summázták a nürnbergi nagybani piacon látottakat az AGRYA fiatal szakemberei. Van tehát mit tanulnunk a német szervezettségről, és a kereskedőknek a termelőkhöz, valamint a vásárlóikhoz fűződő viszonyáról.

 

A nürnbergi nagybani igazgatójától megtudhattuk, hogy az 1917-ben alapított piac 50 éve működik jelenlegi helyén. A 110 ezer négyzetméteren évente 175 ezer tonna áru cserél gazdát. A piac területén 220 kereskedő és 80 környékbeli zöldségtermelő bérel területet. Az áru beszállítása a nap 24 órájában történik, míg a vásárlók előtt hajnali 5 órakor nyitják meg a kapukat. Érdeklődésük általában 10-11 órára hagy alább.



- Magyarországon két nagybani piac található, a szegedi, meg a budapesti. Főleg a budapestin hatalmas a sor, mindig várni kell, tumultus van, nem úgy, mint itt. Németországban 21 nagybani piacot hoztak létre. Sokkal gördülékenyebben megy itt az értékesítés, mint otthon, nálunk – összegzi tapasztalatait a kiskőrösi Lechner Péter István gyümölcstermelő, kereskedő.



A nürnbergi nagybaniról leginkább a kiskereskedők üzleteibe, az éttermekbe, a szállodák konyháira kerül az áru, oda, ahol minőségi ételeket szeretnének kínálni az igényes fogyasztóiknak. Az áruházláncok, hipermarketek saját logisztikai központjukon keresztül intézik beszerzéseiket. Németországban vallják - bár az áruházláncok terjeszkedése itt is egyre nagyobb ütemű - minőségi zöldség, gyümölcs csak a kis boltokban vásárolható.



Nyáron más képet mutat a nagybani, hiszen akkor a régió zöldségtermelői népesítik be a külső elárusító teret. A nagyobb kereskedők igyekeznek teljes termékpalettát kínálni. Ők, a hűtővel is ellátott csarnokhelyeiket – rezsivel együtt – 550 euróért bérlik havonta. Beszállítóikat nagy becsben tartják. Úgy vélik, a hosszú távú együttműködés a kölcsönös bizalom elvén alapszik. Üzletfilozófiájuk szerint, csak a legjobb minőségű árunak van helye a polcokon. Beszállítóikat, akik a vásárlói kívánságoknak eleget téve maguk csomagolják, rekeszelik az árut, 2-4 héten belül kifizetik. Ha az adott zöldség- vagy gyümölcsféleségekből német termék jelenik meg a piacon, a vásárlók kizárólag azt részesítik előnyben, így az adott termék importját a német szezon idejére be is szüntetik.



Hegedűs Zsolt kecskeméti gazdálkodó szerint Magyarországon eléggé gyerekcipőben jár még ez a hozzáállás.

- Mi is elő tudunk állítani első osztályú terméket. De, hogy azt folyamatosan, nagy tételben áruljuk, tehát szövetkezzünk, ahhoz még fejlődnünk kell. A magyar termékek innen Nürnbergből kiszorultak, mert mint mondták, minőségi problémák voltak velük.

Forrás: Gazdakör

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?