Zöldség-gyümölcs fogyasztási trendek Olaszországban

Agro Napló
A Macfrut, a mediterrán térség legjelentősebb zöldség-gyümölcs ágazati nemzetközi kiállítása és vására folyamatosan felmérést készíttet az olasz családok zöldség-gyümölcs fogyasztásáról. Ezek szerint 2010. első negyedévében az olasz családok több mint 3,4 milliárd eurót költöttek ezekre az élelmiszerekre. Ebből 194,9 millió euró a fagyasztott zöldségek részesedése.

 

A felmérés eredményei megerősítik a 2009. folyamán észlelt tendenciát, vagyis egyre több olasz család vásárol zöldséget és gyümölcsöt, de a családokra eső mennyiség csökken. 2009-ben a családok 10,3 kilóval csökkentették az ezeknek a termékeknek a vásárlását. 2009 első negyedévéhez képest pedig az idei első három hónapban átlagosan 2 kilóval (-2,13%) vettek kevesebb zöldséget és gyümölcsöt, ami 4,58 euro (-2,97%) átlagos kiadáscsökkenést jelent. A Macfrut elnöke szerint ezek az adatok jól mutatják hogyan változtatja meg a globális válság a zöldség-gyümölcs vásárlási szokásokat. A következő Macfrut kiállítása alkalmával (Cesena, 2010. október 6-8.) erről is szó lesz, amellett, hogy az európai zöldség-gyümölcs termelő régiók G20-as találkozójára is sor kerül majd.



2010. első negyedévében összesen 2.065.000 tonna zöldség-gyümölcsöt vásároltak az olasz családok, ami 2009. ugyanazon időszakához viszonyítva +1,52%-ot jelent, ami azonban abból adódik, hogy 3,5%-kal több család vásárolta ezeket a termékeket. Aggodalomra az egy családra eső átlagos fogyasztás csökkenése ad okot, mely a 2009-es 93,6 kg/család volumenről 2010. első negyedévében 91,6 kg/család-ra esett. A csökkenés elsősorban a friss termékeket érintette. A felmérések viszont azt is jelzik, hogy a bevásárlói szatyorba másfajta termékek helyett inkább zöldség-gyümölcs kerül, részben azért, mert az olasz fogyasztók tudatosan az egészséges, megelőzést segítő élelmiszereket preferálják.



Kiemelendő, hogy a gyümölcs vásárlások volumenét tekintve 49,9%-a 2010. első negyedévében a nagy kereskedelmi láncokban történt (ez 2009-ben 48,9% volt), ami értékben 51,6%-nak felel meg. A hagyományos piacokon (helyi piacok, útszéli elárusító helyek) és a kis zöldség-gyümölcs üzletekben az eladott mennyiség 21,9 (2010) illetve 20,7% (2009), értékben 20,2% (2010) és 21% (2009) volt. Ez azt mutatja, hogy a szupermarketban magasabb ezen termékeknek az ára, de azt is jelzi, hogy a többi európai országhoz képest Olaszországban még mindig jelentős a hagyományos elárusító helyek súlya. Ezeken a helyeken a fogyasztók az elérhetőbb árat és a garantált frissességet keresik. A fagyasztott termékek tekintetében Olaszországban is az európai tendencia érvényesül: ezek 78,5%-át a nagy kereskedelmi láncokban veszik a fogyasztók.



Figyelmet érdemel továbbá, hogy az év első negyedévében a friss zöldség vásárlásában a diszkont üzletek aránya az összes ilyen vásárlás 9,3%-ra növekedett mennyiségben és 9%-ra értékben.





Dr. Hamar Balázs

Forrás: VM

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?