Nyugaton és keleten is terjeszkednek

Agro Napló
Az uniós csatlakozásunkat követő időszakban rengeteg gyenge minőségű élelmiszer zúdult az országra. Ez mára ráébresztette az egyébként árérzékeny hazai vásárlókat is, hogy figyelmesebben olvassák el a származási helyre, illetve az összetevőkre utaló tájékoztatókat. Elmondhatjuk, hogy megnőtt az értéke a jó minőségű hazai élelmiszereknek. Ilyeneket állít elő, például a szarvasi Gallicoop Zrt.

 

Talán sokaknak meglepetésként hat az a tény, hogy Magyarország a maga, fejenkénti 7,5-8 kilogrammos fogyasztásával ma a harmadik legnagyobb pulykafogyasztó nemzet Izrael és az Egyesült Államok után. A tavaly 20. évfordulóját ünneplő Gallicoop Zrt. egymaga a hazai pulykafeldolgozás több mint 40 százalékát adja. A cégről Erdélyi István elnök-vezérigazgatóval beszélgettünk.



- Mi azt gondoljuk, hogy az elmúlt 20 év folyamatos fejlődést takar a Gallicoop esetében. Évi 10 ezer tonnás termelésről indultunk, és ma már 35 ezer tonnát is meghaladjuk élő állatban. Időközben a Gallicoop Magyarország legnagyobb pulykafeldolgozó vállalatává vált, és ezt a pozíciót szeretnénk a következő időszakban is megőrizni.

- Honnan vásárolják az alapanyagot, illetve mennyire ellenőrzik azt?



- A Gallicoop Zrt. zárt integrációban dolgozik, ami azt jelenti, hogy a törzsállat-tartást, tojástermelést, -keltetést, előnevelést, hizlalást, vágást, feldolgozást, darabolást, hűtést, fagyasztást kézben tartjuk. Természetesen az élő állatok takarmányát is ellenőrizzük, tehát a szántóföldtől az asztalig követjük a termelés valamennyi folyamatát.





Az eleinte kizárólag vágóhídként működő társaság mára az ország egyik legnagyobb zártrendszerű pulykahús integrációjával rendelkezik. A 60 ezer tonnás takarmánykeverőjének köszönhetően a vágásra kerülő pulykák jelentős hányadának takarmányozását kézben tartja. Feldolgozóüzeme a friss húsok mellett kolbász- és sonkaféleségekkel, felvágottakkal, virslivel, párizsival és panírozott termékekkel színesíti a választékot.



- Jelenleg 30-35 féle terméket készítünk a pulykából. Ez évről évre változik, hiszen fejlesztési csoportunk folyamatosan az új termékek előállításával foglalkozik. Amelyik termékünknek az életgörbéje már lefelé ível, azt kivezetjük a piacról, és helyükre új termékek lépnek, de a 30-35-ös nagyságrendet mindig tartjuk.



- A magyar felirat, a magyar logó bizonyára nem véletlen a termékeken.



- Szerintünk nagyon fontos, mert ez egy minőséget is takar, ugyanakkor ezzel szeretnénk megkülönböztetni magunkat a piacon. Mi valamennyi élelmiszerbiztonsági előírásnak megfelelünk, s ez az alapja annak, hogy a vevők bízzanak bennünk.



- Termékeiket ma a világ több pontján ismerik.



- Szinte Nyugat-Európa valamennyi országába eljut a termékünk, de a fő piacaink Svájc, Ausztria, Írország, Anglia, Olaszország, Románia, Szlovénia. Az elmúlt évben elindultunk a keleti piacok felé is, ami azt jelenti, hogy Oroszország, Kína, Tajvan, Dél-Korea, Japán is a vásárlóink közé tartozik. Az idén megnégyszerezzük a kivitelünket az orosz piacon, mely reményeink szerint hosszú távon fontos, igényes piac lesz.



Bár a válság, és az azt követő időszak a Gallicoop piaci elképzeléseiben is nehézségeket okoz, az feltétlen bizakodásra adhat okot, hogy olyan baromfitermékeket állítanak elő, amelyek vitathatatlan előnyökkel bírnak biológiai értékük, illetve vitamin- és ásványianyag-tartalom tekintetében például a vörös húsokkal szemben.



- A baromfihús-fogyasztás a világban is mindenütt felfelé ível, éppen azért, mert egészséges, koleszterinszegény húsról van szó. Ugyanakkor a pulykahús egy neutrális, tehát egy semleges hús, amiből jó fűszerezéssel bármilyen termék elkészíthető, ezért is kedvelt a piacon. Szeretnénk megtartani ezt a termelési szintet, de fokozni szeretnénk a készítménygyártást, és a panírozott termékek még jobb piaci bevezetésén dolgozunk.





Forrás: Gazdakör

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?