2024. november 2. szombat Achilles

VIII. Négyesfogathajtó Európa-Bajnokság - Nyilatkozatcsokor

Agro Napló
Izsák, 2013. szeptember 26-29.10 nemzet, 36 hajtó

NYILATKOZATCSOKOR

 

 

Lázár Vilmos a Magyar Lovas Szövetség elnöke, kilencszeres világbajnok

Világbajnokság. Európa-bajnokság. Nemzeti vágta.

Sok energiát fektetünk nemzetközi rangú versenyeink és a közönségszórakoztató események szervezésébe.

Két arany-, egy bronz világbajnoki, két Európa-bajnoki bronzérem. Egyéni és csapat bajnoki sikerek. Fogathajtóink teljesítménye, az általános nemzetközi elismerés, vendégeink hangulata jelzi, hogy a befektetett csapatmunka kamatozott; lovassportunk jó hírét tovább erősítettük itthon és külföldön.

A Négyesfogathajtó Európa-bajnokság Magyarországra – haza érkezett.

1971-ben Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnökének felkérésére Budapest adott otthont az

I. Négyesfogathajtó Európa Bajnokságnak és innen indult útjára a sport sikertörténete.

Köszönjük a Nemzetközi Lovas Szövetségnek, hogy négy évtized után kezdeményezésünkre ismét életre hívta ezt a nagyszerű versenysorozatot.

Bács-Kiskun megye a magyar fogathajtás bölcsője. Négy nagy sikerű fogathajtó világbajnokságot és most Európa-bajnokságot rendeztünk itt.

Mondok József polgármester, a Szervezőbizottság elnöke és csapata, a rendelkezésükre álló kevesebb, mint két hónap alatt fantasztikusat alkotott.

Fogathajtóink helytállása, mostani eredményei is bizonyítják, hogy méltóak a nagy elődök sikereinek folytatására.

Köszönöm a támogatók, szponzorok, jelesen a magyar kormány, és a Vidékfejlesztési Minisztérium anyagi áldozatvállalását, amely nem csupán az Európa-bajnokságra, hanem lovassportunk számos más területére is kiterjed.

A lovassport nem kérni – adni szeretne. Mi a lehetőségeket kértük és kaptuk. Élünk vele.

Bizonyíték rá az izsáki Európa-bajnokság is.

 

Mondok József, a Szervezőbizottság elnöke, Izsák város polgármestere

Az Európa-bajnokság kulturált, szakmailag megalapozott szervezése, lovas társadalmunk, jelesen fogathajtásunk, az önkéntesek és Izsák város polgárainak közös ügyévé lett.

Köszönöm a szervezésben részt vevők, embert próbáló csapatmunkáját és az izsákiak vendégszeretetét!

A versenyekkel együtt rendezett háromnapos Sárfehér Napok gazdag programjának immár két évtizede közkedvelt, közönségvonzó része a fogathajtás.

Az Európa-bajnokság rendezése munkánk elismerése, megkoronázása.

Tíz nemzet, 35 nemzetközi hírű fogathajtójáról, köztük 11 világbajnokról,

a hivatalos személyekről, több mint kétszáz lóról, s – örömünkre – népes vendégseregről gondoskodtunk ezekben a napokban.

Szakszerűen, körültekintően, izsáki vendégszeretettel.

Az Európa-bajnokság és a XXIX. Sárfehér Napok rendezvénysorozatai három napján kereken 30 ezer vendége volt városunknak.

Ilyen program és érdeklődés még nem volt Izsákon.

Köszönjük a sok-sok elismerést, büszkék vagyunk, hogy vendégeink elégedetten távoztak tőlünk.

 

Dr. Budai Gyula parlamenti államtitkár Vidékfejlesztési Minisztérium

Kötődöm a lovassporthoz, a fogathajtáshoz. Külföldön is megfordulok versenyeiken. Ennek alapján mondhatom, hogy Izsákon a szervezők rekord idő alatt, nemzetközi színvonalú fogatcsúcstalálkozót rendeztek.

Versenyzőink kitűnő helytállása minden dicséretet megérdemel.   A hozzáértő közönség és a hajtók egymásra találtak.

Az Európa-bajnokságon számos rangos politikus, üzletember, sportdiplomata, döntéshozó,  jelent meg, így Izsákon fontos kapcsolatépítésre is lehetőség adódott.

Mindezek alapján mondhatom, hogy jó helyre került a Vidékfejlesztési Minisztérium támogatása.  Ismét bebizonyosodott hogy a lovassport, jelesen   a fogathajtás támogatása megtérülő befektetés.

A rendezvény Pettkó-Szandtner Tibor méneskari őrnagy, Bábolna arculatának egykori formálója, a bravúros fogathajtó szavait erősítette:

„A sportok között kevés van annyira magyar, mint a fogathajtás”

 

Tóth Katalin helyettes államtitkár, Vidékfejlesztési Minisztérium

Az Európa-bajnokság és a hozzá hasonló rangos versenyek segítik igazából, hogy  a lovassport, jelesen a fogathajtás társadalmi elismertsége erősödjön és méltó rangot kapjon a magyar sportéletben.

A rendezvény jó hírnevünket erősítette itthon és határainkon túl.

Számtalan példát láttunk Izsákon, hogy az Európa-bajnokság embereket, közösségeket „mozgatott meg”. Ki-ki a maga lehetőségével igyekezett hozzájárulni a sikerhez.

Volt, aki a szálláslehetőségek bővítésében, a vendégvárásban, a vendéglátásban mások a városszépítésben, a helyi kultúra és hagyományok értékeinek bemutatásával igyekezett hozzájárulni a hangulatfokozó sikerhez.



Fugli Károly a Nemzetközi Lovas Szövetség elnökségének tagja, a Fogathajtó Szakbizottság elnöke

A nagyon szűkre szabott idő és a kezdeti nehézségek ellenére Izsák kiváló, nemzetközi színvonalú Európa- bajnokságot rendezett.

Az infrastrukturális háttér a 21. századhoz illő.  Javaslom ezt a technikai felszereltséget megtartani, továbbfejleszteni és hasznosítani a fogathajtó sportban.

Az izsákiak vendégszeretete, a fogathajtást szerető és értő közönség jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy mindenki – versenyző és néző – jó szívvel távozhatott ebből a hangulatos kiskunsági kisvárosból.

Örülök, hogy a bírói kar a szubjektívnek tartott díjhajtásban is jól vizsgázott. Kezd beérni az a törekvésünk, hogy minél több fiatal bírót hozzunk be a látómezőbe.

A maraton-,  és az akadályverseny pályái nehezek, a mostani követelményekhez illőek voltak, követték a nemzetközi trendeket. Ez a korábbi a szövetségi kapitány Fintha Gábor érdeme, aki az idén három feladatot kapott: Bordeux-ban a Fedeles Világkupa  döntő, továbbá a topolcsányi – nagy magyar sikert hozó – XV. Kettes Fogathajtó Világbajnokság és – a kijelölt pályaépítő akadályoztatása miatt –most az izsáki Európa-bajnokság pályáját építette.

Mindhárom alkalommal kitűnően teljesített. A magyar fogathajtás sikere is, hogy a világ legjobb pályaépítői közé érkezett.

 

Tóth Tamás szövetségi kapitány

A díjátadás ünnepi percei után Tóth Tamás szövetségi kapitányt kértük rövid értékelésre.

Az egyik szemem sír, a másik nevet. Elértük, azt amit vártunk és nem értük el, amit elérhettünk volna, vagyis az ezüstérmet. A továbblépés reménye az akadályhajtás finiséig élt. Elégedett vagyok ugyanakkor, hiszen mindhárom csapattag az első tízben végzett. Lázár Zoltán egyéniben is bronzérmes.

A maratonhajtásban – a kisebb szerencsétlenségek kivételével – sikeresen teljesített a csapat, meg tudta őrizni a második helyét.

A felkészülés során a csapattagok számára a dobogóra kerülés volt a cél, ezt teljesítették. A két bronzérem is szépen csillog.

A reális szakmai elvárás elvált a szurkolóktól, mert a nagyközönség nálunk a sikert aranyban méri.

Folytatódik a felkészülés, előttünk a Fedeles Világkupa sorozat, ahol a Dobrovitz Team két tagja érdekelt. Jövőre világbajnokság, ahová fogathajtók a díjhajtás erősítésével tudnak legjobban felkészülni.

 

Lázár Zoltán hétszeres fogathajtó világbajnok, kétszeres Eb-bronzérmes

Nem teher, hanem újabb energiákat felszabadító ösztönzés volt számomra, hogy a kettes világ- és a négyes Európa-bajnokságra egyszerre kellett készülnöm, ráadásul a világbajnoki sikerért bátyámmal Vilivel együtt.

Kettőnk összeadott energiája megsokszorozza erőnket. Sűrű elnöki teendői ellenére – most is mellettem volt.

Örülök a két Európa-bajnoki az EB bronzérmemnek, hiszen a kontinens viadalon első egyéni dobogós helyezésem értem el.

Végig, de az akadályhajtásig minden nyitott volt. Hogy izgultam? Mindenki izgul! A profi mentalitás dönti el, hogy ki, mikor, hol küzdi le az izgalmát. Hibátlan akadályhajtásom szerint – nekem a pályán, a világ legjobb versenyzőtársaim között sikerült ez.

Balczó András a magyar sportolók felülmúlhatatlan példaképe, háromszoros olimpiai és tízszeres világbajnok öttusázó mondotta: „nem azzal kell odaállni a starthoz, hogy győzzek, hanem hogy a maximumot nyújtsam”.

Ez az elv vezérelt. Ami az együttesünkben – segédhajtóimban, kitűnő lovaimban és bennem a pillanatban adva volt – kihoztuk magunkból. 

 

Dobrovitz József Eb-bronzérmes, világbajnok

Elégedett vagyok. Teljesen új összeállítású fogattal álltam rajthoz. A lovak teljesítették, amit elvártam tőlük. Sajnos a díjhajtásban nem tudok olyat teljesíteni vagy olyan színű fogatot összeállítani, ami a bírók részéről kedvezőbb pontot eredményezne. Úgy érzem a Dobrovitz név befolyásoló tényező. A maraton után maximálisan elégedett voltam az első hét akadályban elért teljesítményemmel. Sajnos a nyolcas, vizes akadályban - a rossz talaj miatt - elcsúszott a lovam, ami a harmadik helyembe került.  Az akadályhajtás pályája nagyon jó volt, az alapidő szűkítésével lett volna szorosabb, kiélezettebb a verseny.

Fia teljesítményéről szólva elmondta: „Amikor versenyen együtt vagyunk, én csak a saját fogatomra  tudok koncentrálni. Próbálom kikapcsolni a külvilágot, mert nekem a pályán a tőlem telhető legjobbat kell nyújtanom. Persze szurkoltam én is a fiamnak, de az ő eredménye nem befolyásolta az enyémet. Örülök a csapatban elért bronzéremnek.

2013. Európa-bajnoka: Theo Timmermann (NED)

Nyugodt voltam az akadályhajtó pályán, nem nyomasztott különösebben az esélyesség terhe, csak akkor remegtem meg, amikor áthajtottam a célon – nyilatkozta a hollandok kétszeres világbajnok hajtója.  Ijsbrand (Chardon) annyit mondott, hogy annyi előnyöm van, hogy összesen 0 hibapontot engedhetek meg magamnak. Így lett, sikerült hibátlanul hajtanom. Remek érzés egyéni aranyérmesnek lenni!

Thomas Eriksson egyéni ezüstérmes, a maraton győztese (SWE)

A négyszeres világbajnok svéd hajtó nyilatkozott a szombati győzelemről, Fintha Gábor pályájáról és végül, egyéniben elért ezüstérméről:

Okozott-e meglepetést a szombati maraton győzelme?

 – A három szám közül a maraton az erősségem. A legutóbbi Vb-n is megnyertem a számot. Tudtam, hogy az esélyesek között vagyok.  Annyit kockáztattam, hogy a gyeplős lovamat lecseréltem egy olyan, eddig kettesfogatban versenyezett lóval, amelyik még soha nem ment maratonon, csupán két hete próbáltam ki 3-4 akadályban. Akkor már éreztem, hogy nagyon jól megy előre, a szombati napon pedig tökéletesen bevált.

Mi a véleménye a tereppályáról?

– Véleményem szerint nem annyira technikás, mint inkább gyors akadályok voltak jellemzőek. Folyamatosan, nagy tempóban lehetett hajtani őket. Néhány helyen változtattam az előre megtervezett útvonalon, a lovak reakcióinak megfelelően. A talaj kifogástalan volt,  sehol nem mélyült ki, az A szakasz viszonylag rövid volt, így friss lovakkal vághattam neki a vasárnapi akadályhajtásnak.

- E versenyszámban is bíztam a lovaimban és magamban. Nagyon szoros volt a verseny, így akár előre, akár hátra is könnyen léphettem volna. Nagyon boldog vagyok az ezüstérmes teljesítményemmel.

 

Fintha Gábor nemzetközi pályaépítő is válaszolt kérdéseinkre

Előzetesen nyilatkozott a pályatervezésről, miszerint az idei kettesfogat vb pályájához hasonló színvonalú várható Izsákon is. Ott senki nem teljesített 0 hibaponttal. Most milyenre sikerült a pálya?

A mostani akadálypálya nehézsége az Európa Bajnoksághoz illő volt. Hajszálnyi változtatás történt a technikai kiküldött részéről, aki 20 méterrel megnövelte a pálya hosszát, így kicsit könnyebbnek tűnt a meghajtása. Ezzel nem volt eléggé feszített a tempó, ami izgalmasabbá tette volna a teljesítést. Elégedett vagyok azzal, hogy a mezőnyből négyen hibátlanul hajtották meg a pályát.

Arra a kérdésre, hogy nem okozott-e gondot a rövid idő, ami alatt a maratonpályát fel kellett építeni, így válaszolt: rövid idő alatt, kiváló minőségben elkészült az akadálypark, melyből négy teljesen új. A fogathajtó múltam és a pályaépítői gyakorlatom segített a tervezésben.

 

Bárdos György hétszeres Európa-bajnok

A melegítőpályán találkoztunk vele, ahol éppen Attila fia készült a behajtásra. Miután befejezte a pálya teljesítését – kérdeztük.

Mikor izgult jobban, amikor versenyzett vagy most, amikor edzőként és édesapaként állt a pálya szélén?

- Most sokkal jobban izgultam, mert amikor én versenyeztem, akkor a szárak biztonságot adtak a kezembe, tudtam, hogy sokat dolgoztam az éremért, s a sok befektetett munka gyümölcse a hét EB aranyérem volt.  A gyerekéért pedig minden édesapa izgul a pálya szélén. Ugyanakkor edzőként a felkészítésnek is részese voltam. Tudom, hogy ez egy fiatal összeállítású fogat, és vártam, hogy tudja-e hozni, azt, amit a felkészítő munka során belefektettünk. Az eredmény ismeretében sem vagyok csalódott, mert látható, hogy érdemes ezzel a fogattal foglalkozni.

 

Fülöp Sándor négyszeres Európa-bajnok

1971. és 1981. között minden EB-n ott volt. Van tehát összehasonlítási alapja, mennyiben változott az Európa-bajnokság a kezdetek óta?

– A hetvenes években egész más volt a sport: nem volt még maratonkocsi, a pályák jóval természetesebbek voltak, a vizes akadály néhol igazi patak volt, sokat használták a pályaépítők a természetes elemeket. A mostani pályák jobban szolgálják a közönség kényelmét, nem kell annyit futni a hajtók követéséhez. A maratonpálya jóval hosszabb volt ugyan, mégis kevésbé terhelte meg a lovakat, mert az akadályok rövidebbek, kevésbé technikásak voltak.

Jelenleg a versenyek követelményszintje mostanra mindhárom versenyszámban megnőtt. A díj-, maraton- és akadályhajtásban is csak a kiválóan idomított, kondicionálisan tökéletesen felkészített lovakkal lehet jó eredményt elérni.

 – Most rendkívül dekoratív, – nem mellékesen – lókímélő akadályokat láttam a terepen, a talaj kifogástalan, az akadály- és a díjhajtás pályája is szemet gyönyörködtető. Nagy örömmel láttam, hogy nagyon sok és lelkes közönség kísérte végig a három napot. Versenyzőként igen jó érzés, ha nem csak a családtagok és a szűkebb szakma, hanem a közönség is drukkol a verseny ideje alatt. Gratulálok a verseny szervezésében és lebonyolításában résztvevőknek!

 

Muity Ferenc  háromszoros Európa-bajnok

- Teljesen megváltozott, felgyorsult a fogatsport – de ez igaz oly sok más sportágra is. Manapság sokkal rövidebb szakaszokat kell a lovaknak teljesíteniük, megszűntek a több tíz kilométeres távok, ugyanakkor az akadályok teljesítésére jóval kevesebb idő áll a hajtók rendelkezésére.  Ez egy részről kisebb, már részről nagyobb megterhelést jelent a lovaknak. 

 -  El kell mondjam, hogy rengeteg nagy verseny, több magyar rendezésű világbajnokságon bábáskodtam, de ennyire gördülékeny, jól szervezett verseny még nem volt.

 

 Készítette: Fehér Károly, Kovács Eszter, Péterfi Csaba, Szabó Zsuzsa

 

A VIII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság eredményei

 

Díjhajtás Egyéni eredmények

  • TIMMERMAN Theo (NED)  38.93
  • CHARDON Ijsbrand (NED) 41.12
  • Koos de Ronde (NED) 43.36
  • Lázár Zoltán (HUN) 45.72
  • HARM Mareike (GER) 47.13
  • Thomas Eriksson (SWE)48.96
  •  

    Maraton hajtás egyéni:

  • ERIKSSON Tomas (SWE) 90.84
  • Michael BRAUCHLE (GER) 92.56
  • Georg von Stein (GER) 93.82
  • Koos de Ronde (NED) 94.49
  • Lázár Zoltán (HUN) 94.95
  • WEUSTHOF Mark (NED) 94.97
  •  

    Akadályhajtás egyéni eredmények:


     

    Egyéni összetett:


    Csapat összetett eredmény:




     

    Címlapkép: Getty Images
    CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
    KONFERENCIA
    Agrárszektor Konferencia 2024
    Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
    EZT OLVASTAD MÁR?