Az agrárgazdaságért felelős államtitkár az eseményén felidézte, hogy a mezőgazdaság tavalyi kibocsátása folyó áron számítva 2410 milliárd forint volt, 4,2 százalékkal magasabb az előző évinél. Hozzátette: a borágazat exportorientált szektor, a hazai bortermelés 2,7 millió hektoliter, míg a hazai borfogyasztás 20-25 liter/fő/év. A külföldi piacokon összesen közel 770 ezer hektolitert értékesítünk mintegy 85 millió euró értékben.
Czerván György hangsúlyozta: a borágazat támogatási időszaka (2014-2018) nem igazodik a vidékfejlesztés tervezéséhez, az új támogatási időszak 2013. október 16-tól kezdődött. A hatályos rendelkezések alapján a magyar termelők a következő 5 évben 145,5 millió euró forráshoz – mintegy 44 milliárd forinthoz – juthatnak, ez évente 29 millió eurót jelent az ágazatnak.
Az államtitkár a szőlőültetvények szerkezetátalakításának és átállításának támogatásaival kapcsolatban kiemelte: az ágazat jövője szempontjából a szőlőültetvények telepítését a Földművelésügyi Minisztérium stratégiai fontosságúnak tartja. Az Európai Unióhoz történt csatlakozásunk óta ezen a jogcímen több mint 41 milliárd forintot kaptak a termelők. 2014 és 18 között összesen 120 millió eurónyi forrásra lehet pályázni, ami csaknem 40 milliárd forintot jelent a magyar termelőknek.
A szőlő-bor ágazat EU-s piaci támogatása 2013. október 16-tól évente 8,5 milliárd forintot tesz ki, a szőlőültetvények szerkezetátalakítása és átállítása támogatási jogcímen eddig mintegy 100 millió euró támogatás lekötése már megtörtént. Emellett támogatják még a harmadik országokban történő termékpromóciót, valamint a melléktermék-lepárlást is. A borászati gépek és berendezések támogatási jogcím 2016-tól vidékfejlesztési forrásból folytatódik – tette hozzá Czerván György.
Magyarország nyilvántartott, hegyközségi tagok által művelt szőlőterülete jelenleg 64 700 hektár, a rendelkezésre álló telepítési jogok alapján mintegy 11 000 hektár terület telepítésére van még lehetőség. A hegyközségi tagok száma mintegy 43 ezer, amelyből a bortermeléssel 6 ezer tag foglalkozik.
Az államtitkár a borágazat célkitűzései közt említette a földrajzi árujelzővel rendelkező borászati termékek minőségének és értékének növelését, a rendelkezésre álló források felhasználását a borászati termékek minőségének javítására, valamint az összehangolt és hatékony bormarketing aktivitást belföldön és külföldön.
(FM, Sajtóiroda)
Forrás: kormany.hu