Még szeptember első napjaiban közölte a Reuters hírügynökség, hogy szigorítanák a drónhasználatot az európai légiipari szervezetek, amelyek egyebek mellett kötelező regisztrációt és pilótaképzést sürgetnek az uniós döntéshozóktól. Az EU-ban jelenleg nincs összehangolt szabályozás a drónok használatáról, ám a Reuters szerint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) már dolgozik egy szabálycsomagon.
Ezek az új típusú légi járművek egyre elterjedtebbek a mezőgazdaságban, filmiparban, olajkitermelő létesítmények és erőművek megfigyelésénél, de szabadidős céllal is egyre többet vásárolnak, utóbbi már a polgári repülést is veszélyezteti. Csak a brit Polgári Repülési Hatóság tavaly 12 hónap alatt hét esetről számolt be, amikor a leszálló repülőgépek majdnem összeütköztek egy drónnal. A balesetek elkerülése érdekében próbálnak azért tenni a fejlesztők is: például kínai DJI dróngyártó cég azzal úgy igyekszik védekezni a tiltott légtérben való repülés ellen, hogy az irányítószoftverbe beprogramozza azokat a légtereket, ahova nem engedi az által készített eszközöket berepülni (ugyanakkor ez „stop” gomb kikapcsolható).
Idehaza is széles körben alkalmazzák a drónokat, a mezőgazdasági célú használata egyre jobban terjed. Használják a precíziós növénytermesztésben és erdőgazdálkodásban, kárfelmérésben. Egy megfelelő szoftverrel a pilóta nélküli repülő rengeteg adatot képes összegyűjteni: azonosítani lehet a rendellenes területeket – melyek kiemelt figyelmet vagy problémamegoldást igényelnek például a víz, a tápanyagok, a kártevők, a gyomnövények vagy egyéb betegségek vonatkozásában –, továbbá lehetővé válik vele a vetőmag, a (mű)trágya, a növényvédő szerek kijuttatása a szántóföldre célzottan, differenciált és pozicionált módon is.
Közel egy éve már szerepelt a hírekben, hogy az 1995. évi XCVII. légügyi törvény és egyéb rendeletek szabályozzák a pilóta nélküli légijármű rendszerek használatát. Akkoriban arról is szó esett, hogy – átfogó uniós rendelkezés hiányában – készül egy új, a drónokra szabott hazai regula. A nak.hu – a Reuters fenti híre kapcsán – megkereste a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, tudakolva, hogy hol tart ez munka. Az NKH sajtóosztályától kapott válasz szerint az önálló és részletes – az agárcélú használatot is magába foglaló – „drónos" szabályozás hatályba léptetése folyamatban van a jogalkotónál; ennek elfogadásáig az 1995-ös törvényt kell irányadónak tekinteni. Azt leszögezték, hogy idehaza a „szabályozatlanságra", mint kiváltó okra visszavezethető, drón által okozott – akár a mezőgazdasági tevékenység során előfordult – balesetről nincs tudomása a hatóságnak. Mindemellett, aki az új törvény életbe lépéséig akár a mezőgazdaságban is kíván drónt alkalmazni, annak változatlanul légtérhasználati engedélyt szükséges kiváltania.
Forrás: nak.hu