Sikeres kampány: hat tonna almával népszerűsítették az almafogyasztást

Agro Napló
Eredményesen zárult az almafogyasztást népszerűsítő héthetes kampány, az akció ideje alatt rendezvényeken és az áruházakban hat tonna alma fogyott – közölték a szervezésben és lebonyolításban részt vevő szervezetek és cégek képviselői hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón – számolt be az MTI.

A fogyasztásösztönző akció megszervezésére azért volt szükség, mert 25 év alatt Magyarországon az egy főre eső fogyasztás a felére, évi mintegy 15 kilogrammra csökkent - mondta Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) élelmiszeriparért felelős alelnöke.

Magyarországon mintegy 7500 termelő évente 500-800 ezer tonna almát termeszt a gyümölcs-termőterület harmadán, mintegy 30 ezer hektáron. A gyümölcsfogyasztás népszerűsítése a döntően magyar piacra termelő gazdák miatt fontos - tette hozzá Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára. Feldman Zsolt felhívta a figyelmet, hogy a magyar lakosság mintegy harmada nem fogyaszt napi rendszerességgel gyümölcsöt.

A magyar almatermelés jövője elsősorban az összefogáson múlik, amelyben termelőknek, kereskedőknek, szakmai szervezeteknek, állami szereplőknek és a fogyasztóknak is megvan a maga szerepe a piac kiszélesítése érdekében - jegyezte meg a helyettes államtitkár.

Daróczi László, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója ismertette, hogy a szervezet az áruházi kóstoltatások mellett különböző rendezvényeken is népszerűsítette az almafogyasztást. Az AMC a kampányra bruttó 38 millió forintot költött.

Jordán László, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) növény-, talaj és erdővédelmi elnökhelyettese arról beszélt, hogy az ellenőrök az elmúlt időszakban kiemelten ellenőrizték az almaforgalmazást: a vizsgálatok a minőségre, a jelölésre, a nyomon követhetőségre és az élelmiszerbiztonsági követelmények betartására egyaránt kitérnek. Eddig 342 tételt - 275 belföldit és 67 külföldit - vizsgáltak meg. Az ellenőrök 22 tételt kifogásoltak, és - a sajtóanyag szerint - 800 ezer forint bírságot szabtak ki.

Az almát népszerűsítő akcióban A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az Agrármarketing Centrum, a Földművelésügyi Minisztérium, a FruitVeB, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és hét kereskedelmi áruházlánc közös népszerűsítette a magyar almát.

Az idén összesen 480 ezer tonna almát szüreteltek le a termelők, ebből mintegy 120 ezer tonna volt az étkezési alma - tájékoztatta az MTI-t az újfehértói központtal működő Északkelet-magyarországi Alma és Egyéb Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (Ékasz) elnöke.

Takács Ferenc elmondta, hogy a termés "gyenge közepesnek minősült", elmaradt a 2015-ös 520 ezer tonnától, s a 2014-es 900 ezer tonnás legutóbbi évtizedes csúcsnak nem sokkal haladta meg a felét. A terméktanács elnöke megjegyezte: a nagyobb termőterületek közül Zala megyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye középső részén a tavaszi fagyok, míg a szatmári erdőháti térségben, Csenger környékén a júniusi jégverések tizedeltél meg a termést. 

A 120 ezer tonna étkezési alma mellett a feldolgozók mintegy 360 ezer tonna gyümölcsöt vásároltak fel a termelőktől. Az idén két feldolgozó külföldről is hozott be almát, valamivel több mint 15 ezer tonnát. Takács Ferenc kiemelte, hogy a hazai termésből a hűtőházakba betárolt étkezési alma elegendőnek látszik a téli-tavaszi ellátáshoz. Hozzáfűzte, hogy a hazai üzletek kínálatában ott van a külföldi alma is, főként a Lengyelországból behozott.

Kifejtette, hogy Lengyelországban az elmúlt öt évben 25 ezer hektár korszerű, intenzív termesztésű almafajtákat telepítettek, nagyjából annyit mint a jelenlegi magyar ültetvények nagysága, beleértve a korszerű és a korszerűtlen kerteket is. A lengyel almásokban az idén már 4,2-4,5 millió tonna alma termett, az európai 12 millió tonnás össztermésnek a harmada.

Az Alma Terméktanács elnöke úgy vélte: Magyarországon "sürgősen célirányos ágazatfejlesztési intézkedésekre lenne szükség ahhoz, hogy a magyar alma megtarthassa piaci versenyképességét a jövőben".

A nagy forgalmazók is elégedettek

Az ALDI Magyarország áruházaiban sikerrel zárult a promóció: vásárlóiknak már augusztustól magas minőségű, kizárólag magyar termékeket kínáltak. A korai almafajták (Early Golden, Gala) kerültek először a boltok polcaira, majd a választék a Jonatánnal, Idareddel, Jonagolddal és Starkinggal egészült ki. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók elsősorban a piros almafajtákat keresték, abból is az édesebbet, de az ALDI-nál a Goldenből is nagy mennyiség fogyott.

Az Auchan számára kiemelten fontos, hogy vásárlói egész évben kiváló magyar almafajták közül választhassanak áruházaiban. A hazai beszállítókat, így kistermelőket és regionális szállítókat is kiemelt partnereiknek tekintik. Örömmel csatlakoztak az idei kampányhoz, és a 2017-2020-as kereskedelmi stratégiájukban is fontos szerepet szánnak e termékek népszerűsítésének. Céljuk, hogy visszahozzák a köztudatba a regionális almafajtákat, és teret adjanak az új, innovatív fejlesztéseknek is.

A CBA fontosnak tartja, hogy hazánk legnagyobb mennyiségben előállított gyümölcse kellő mértékű marketingtámogatást kapjon. Hálózatukban pozitív eredményeket tapasztalnak, folyamatosan nő a magyar alma értékesítési mennyisége.

A Lidl áruházakban országszerte hét helyszínen kóstolhattak kiváló minőségű hazai almákat a vásárlók. A kezdeményezés sikerét mutatja, hogy a három nap alatt több mint 600 kg piros almát kóstoltak az érdeklődők. A 2016-ban az áruházlánc ez idáig több mint 5 millió kg almát értékesített.

A METRO hét áruházában zajlott le sikeresen a kóstoltatás. Az almák közül a legsikeresebbnek az Idared és a Jonagold bizonyult. Üdvözölték, hogy az áruházláncok együttes erővel, közösen álltak egy olyan kampány mögé, melynek célja a fogyasztói magatartás tudatos formálása mellett az alma egészségvédő és élettani hatásának hangsúlyozása.

A SPAR Magyarország 2016 első 11 hónapjában 6,9 millió kg almát értékesített 46 különböző kiszerelésben és közel egy tucat fajtából – az értékesített almák 90 százalékban magyar almák. Az idei év tekintetében arra számítanak, hogy a tavaly értékesített mennyiséget elérik. A legnépszerűbb fajta továbbra is az Idared, Golden, Jonagored és a Gala. A SPAR szerint a magyar termelők jó minőségű almát termesztenek, mely a nemzetközi piacon is megállja a helyét.

A Tesco kampányban résztvevő hét áruházában három nap alatt 756 kg magyar almát kóstoltak meg a vásárlók, közel 2500-an. A kóstoltatás hetében nagyon erős forgalmat tapasztaltak, de ezen kívül is egész évben nagyon népszerű a magyar alma náluk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ez most nagyon meggy!

Ez most nagyon meggy!

Elkezdődött az idei meggyszezon, a jó minőségű, finom, de az átlagosnál kevesebb meggytermésre számítanak ebben az évben a gyümölcstermelők; a meggyfo...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!