Bár a legtöbb hazai kiskereskedelmi lánc teljes egészében átadta a fogyasztóknak a tojás január elsejétől 5 százalékra csökkenő forgalmi adójából eredő árelőnyt, a következő hetekben azonban elképzelhető, hogy drágulni fog a termék. Ennek oka, hogy a termelők egy része drágábban kínálja az árut, mivel a több hónapja tartó madárinfluenza miatt csökkent a kínálat a piacon. Végh László, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) elnöke a Magyar Időknek elmondta: a madárinfluenza elérte a tojástermelőket is, az Európai Unióban és hazánkban egyaránt. Gondot okoznak a területi és forgalmi korlátozások, a fertőzéssel érintett telepeken történt kényszervágások miatt pedig mintegy 10 százalékkal csökkent a tojóállomány.
A szakember szerint a januári időszakban minden évben kevesebb a tojás a piacon, mivel a tojóállományokat ebben az időszakban cserélik le a termelők. Ezt a hiányt azonban általában kompenzálni tudják a karácsony utáni hetekben felhalmozódó készletek. Az idén erre nem került sor, a kereslet ugyanis folyamatosan magasabb szinten volt, így a készletek sem töltődtek fel. Mivel a madárinfluenza nemcsak hazánkat, hanem a legtöbb európai uniós országot is érinti, ezért a hiányzó mennyiséget importból is nehezebb pótolni, így időszakosan tojáshiány alakulhat ki.
A keresleti piac pedig értelemszerűen magasabb árakat hoz magával, az áremeléssel azonban Végh László szerint a termelőknek is csínján kell bánniuk. A gazdák nyilván a tavaly elszenvedett veszteségeiket próbálják így kompenzálni, 2016 első kilenc hónapjában ugyanis gyakran önköltségi szint alatt tudtak csak túladni a portékájukon. A szövetség elnöke szerint ugyanakkor nem cél, hogy olyan árak alakuljanak ki, amelyek a kereskedelmet és a fogyasztást is ellehetetlenítik. – A termelők érdeke az, hogy minél több tojást vásároljanak a háztartások, magasabb fogyasztás pedig csak kedvező árakkal érhető el. Ezért a legjobb az lenne, ha a decemberi felvásárlási árakon adnák el a tojást a termelők, ami a kereskedelem szempontjából is elfogadható, a 22 százalékos áfakülönbözet pedig elég nagy mozgásteret biztosít arra, hogy mindhárom szereplő, vagyis a termelő, a kereskedő és a fogyasztó is jól járjon – emelte ki.
Lapunk kérdésére több bolthálózat is megerősítette, hogy a felvásárlási árak emelkedésnek indultak. Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója közölte, hogy az áruház az áfacsökkenésből fakadó teljes árkedvezményt továbbadta a vásárlóknak, így jellemzően az áfacsökkenés mértékével megegyezően mérséklődtek az árak is. Több beszállító jelezte ugyanakkor, hogy már a jövő héten árat fog emelni, a drágulás pedig tovább is folytatódhat. Fodor Attila szerint a fogyasztói árak alakulása is attól függ majd, hogy milyen áron sikerül beszerezni a tojást. Az Auchan sajtóosztálya is azt közölte, hogy a baromfihúsok, a tojás és friss tej esetében az áfacsökkentés teljes egészét átadták a vásárlóknak, noha október és december között már érezhetően nőttek a felvásárlási árak is.
A Tesco sajtóosztálya annyit közölt, hogy január első hetében csaknem 21 százalékkal több tojást adtak el, mint egy évvel korábban, a vásárlók pedig a saját pénztárcájukon érezhetik a forgalmi adó csökkentését, a beszállítói árak alakulásáról ugyanakkor nem adtak információt. A Spar arról tájékoztatta lapunkat, hogy teljes mértékben továbbadták vásárlóiknak az áfacsökkentés mértékét. Az üzletlánc elismerte, hogy januárra több szállítója is áremelést jelentett be, ám azt a társaság nem fogadta el.