2024. december 27. péntek János

A belföldi sertéshúsfogyasztás kompenzálhatja az afrikai sertéspestis okozta kiesést

Agro Napló
A sertéshús fogyasztásának magyarországi ösztönzése mellett fontos a szakmai tapasztalatok átadása és a belföldi fogyasztás emelkedése, mert ez ellensúlyozhatja az afrikai sertéspestis okozta kiesést - hangzott el az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) „Merre tovább sertéságazat?” című konferenciáján Budapesten.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára kiemelte: a magyar sertéságazat egy jelentős foglalkoztató és  érték-előállító gazdasági szektor. Emellett kiváló minőségű élelmiszert biztosít, továbbá a magyar kultúra szerves része. A teljes mezőgazdasági kibocsátás 8 százaléka a sertéságazathoz kötődik. Ma Magyarországon a sertésállomány mintegy 2,8 millióra tehető. Az európai sertésállomány 150 milliós, így látni kell, hogy nem hazánk diktálja a feltételeket és a szabályokat. “De keressük azt, hogy miként lehetünk eredményesek ebben a nehéz versenyben” – hangsúlyozta az államtitkár.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezgazdaságért felelős államtitkára

A magyarországi sertéságazat mindössze 1,8 százalékkal bővült 2010 óta, ebben az orosz embargó és a sertéspestis is szerepet játszott. De a szakma és a kormány szoros együttműködése révén sikerült minimalizálni a veszteségeket. Külkereskedelmi szempontból 2018-ban 81 millió eurós – több, mint 25 milliárd forintos - vesztesége volt az ágazatnak. Az afrikai sertéspestis miatt volumenben a piacok egyharmadát, értékben pedig 41 százalékát veszítette el Magyarország. “Komoly eredmény, hogy egyáltalán talpon vagyunk” – húzta alá Feldman Zsolt.

Az államtitkár szerint a legnagyobb kihívást az utóbbi években az árak volatilitása (gyors ingadozó mozgása) jelentette. De pozitívum – jegyezte meg -,  hogy Magyarországon nő a vásárlóerő, évente mintegy 10 százalékkal emelkedik a reálkereset. Emellett a belföldi értékesítés növekedése is majdnem elérte a 10 százalékot. Így érdemes a magyar fogyasztókra alapozni, és segíteni a tudatos vásárlásban, hogy a magyar sertéshúst keressék a piacon, az üzletek polcain. 

Bognár Lajos, az AM élelmiszerlánc felügyeletért felelős helyettes államtitkára, országos főállatorvos előadásában az afrikai sertéspestissel kapcsolatban elmondta, hogy a betegség Grúziában jelent meg először, de nagyon gyorsan jutott el a balti államokba, illetve Lengyelországba is. Magyarország számára a romániai helyzet jelenti a legnagyobb kockázatot. Romániának ugyanis nincs olyan területe, ami ne állna korlátozás alatt. Adott esetben egy magyar határhoz közeli romániai járványkitörés hazánkban is megfigyelési zóna kijelölését tenné szükségessé. A másik legnagyobb kockázat, hogy a Romániából esetlegesen, fertőzött állatból készült élelmiszerek bejuthatnak be Magyarországra.

A helyettes államtitkár kiemelte: a magyar védekezés sikeres a sertéspestis ellen, a magyar szakhatóság ellenőrizni tudja a vaddisznóállományt, és meg tudja védeni a házisertés-állományt. A regionális megállapodások megkötésével a jövőben is van esély arra, hogy a szigorú védekezést fenntartó intézkedések betartásával kedvezményeket lehessen elérni. De azt is látni kell, hogy a járvány nem kiszámítható. Ezért naprakészen figyelemmel kell kísérni a fejleményeket – vélekedett Bognár Lajos.

Ondré Péter, az AMC ügyvezetője rámutatott: a fogyasztásélénkítő kampányaik közül kiemelkedik a március közepén elindult, tavaszi sertéshúsfogyasztás-ösztönző kampányuk, ami az AM támogatásával valósul meg. Ennek keretében 75 alkalommal, 25 élelmiszerüzletben tartanak kóstoltatásokat. Emellett rendezvényekre is kilátogatnak Budapesten és 14 vidéki településen, így 500-600 ezer embert érnek el. Ezenkívül televíziós és rádiókampányt is folytatnak, a közterületeken, továbbá a nyomtatott sajtóban és az online térben is hirdetéseket, tudásmegosztó cikkeket jelentetnek meg. A közösségi (social) média felületeken szintén mozgósítják a látogatókat, többek között ismert véleményvezérek (influencerek) bevonásával: ezért a mostani kampány egyik arca például Marton Adrienn gasztro-műsorvezető és privát séf.

Ondré Péter, az AMC ügyvezetője

Az AMC ügyvezetője úgy vélte: foglalkozni kell az afrikai sertéspestis terjedésével is, mert a kampány segítheti, hogy a belföldi fogyasztással lehessen pótolni a külpiaci veszteségeket. “Hiszünk abban, hogy a marketing nemcsak fogyasztásösztönzést jelent, hanem az azt megalapozó tudás terjesztését, a szakmai tapasztalatok átadását is” - mondta, hozzátéve, hogy a mostani konferencia is ezt a célt szolgálta. Kiemelte: a sertéságazat képviselői kiváló termékeikkel jelen lesznek a 79. OMÉK-on is, amit az AMC szeptember 26. és 29. között rendez meg  a Hungexpo területén a fővárosban.

A konferencián előadást még tartott Menczel Lászlóné, a VHT titkára és Hollósy Tibor, a Magyar Húsiparosok Szövetségének (Hússzövetség) elnökhelyettese. Az szakmai előadásokat kövező kerekasztal-beszélgetésen rajtuk kívül részt vett Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese, valamint Horváth István, a Magyarországi Sertéstenyésztők és Sertéstartók Szövetségének elnöke. A kerekasztal-beszélgetésen a jelenlévők az ágazat aktuális kérdéseiről cseréltek véleményt.

Giczi Gergely, az AMC ügyvezető-helyettese

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Agrárszektor Konferencia 2024
Decemberben ismét jön az egyik legnagyobb és legmeghatározóbb agrárszakmai esemény!
EZT OLVASTAD MÁR?