Jean-Claude Juncker elnök az Unió helyzetéről szóló 2017. évi beszéde óta elkötelezett a kettős termékminőség problémájának kezelése iránt. Az Európai Bizottság különböző kezdeményezéseket valósított meg, a mai napon pedig közzétett egy felmérést azt követően, hogy az EU egész területén azonos módszertan szerint vizsgálta az élelmiszeripari termékeket annak érdekében, hogy jobban megismerje az élelmiszeripari termékek EU-n belüli kettős minőségének kérdését. A Bizottság belső tudományos szolgálata és tudásközpontja, a Közös Kutatóközpont által készített felmérés, amely közel 1400 élelmiszeripari terméket vizsgált 19 uniós országban, azt mutatja, hogy az összehasonlított termékek 9%-ának eltérő volt az összetétele, noha a csomagolás azonos képet mutatott. Az eltérő összetételű termékek további 22%-ának hasonló volt a csomagolása. A felmérés nem mutatott ki egyértelmű területi mintázatot. A kidolgozott új módszertan alapján az illetékes nemzeti hatóságok mostantól elvégezhetik az uniós fogyasztóvédelmi jog értelmében tiltott, megtévesztő gyakorlatok feltárásához szükséges eseti elemzést.
– Örömmel nyugtázom, hogy nem találtak arra utaló bizonyítékot, hogy kelet-nyugati megosztottság alakult volna ki a márkás élelmiszeripari termékek összetétele tekintetében, viszont aggodalommal tölt el, hogy a feltárt tények szerint a vizsgált azonos vagy hasonló márkájú termékek akár egyharmada eltérő összetételű – mondta Navracsics Tibor, az oktatásért, a kultúráért, az ifjúságért és a sportért, valamint a Közös Kutatóközpontért felelős biztos.
– Európa egységes piacán nem érvényesülhet kettős mérce. A kettős minőséget szankcionáló új jogszabályok megerősítik a fogyasztóvédelmi hatóságok hatáskörét, és biztosítják számukra azokat az eszközöket, amelyekkel véget vethetnek ennek a gyakorlatnak. Az európai fogyasztók vásárlásaik során a jövőben maradéktalanul megbízhatnak majd abban, hogy mindenhol a jól ismert minőséghez jutnak hozzá – tette hozzá Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos.
Mindemellett az Európai Bizottság egy új, 1,26 millió euró összköltségvetésű pályázati felhívást tett közzé, hogy megerősítse a fogyasztóvédelmi szervezeteknek a termékek tesztelésére és az esetleges félrevezető gyakorlatok azonosítására való képességét. A pályázatok benyújtásának határideje: 2019. november 6.