A kettős elismerést egy kóstolóval egybekötött sajtóbeszélgetésen ismertették a meghívott újságírókkal. Az évtizedek óta a legmagasabb minőséget képviselő pálinkafőzde sajtótájékoztatóján ott volt az Agro Napló munkatársa is.
A minőségi pálinka fogyasztása és népszerűsítése érdekben 2014-ben az agrártárca létrehozta a Nemzeti Pálinkakiválóság Programot, azzal a céllal, hogy a hazai és külföldi fogyasztók megismerjék a kiváló minőségű magyar pálinkáit – idézte fel Felkai Beáta, az Agrárminisztérium (AM) főosztályvezetője a sajtóeseményen.
Elmondta: a tapasztalatok összegzése nyomán az a döntés született,a múlt év végén, hogy megújítják a programot. Jelezte: a Nemzeti Pálinkakiválóság Program során történő megmérettetés nem verseny, hanem minősítés. Ezért az agrártárca célja, hogy az elismerésre nevezett tételek analitikai és érzékszervi minősítésével egy olyan gyűjteményt hozzon létre, ahol az egyes pálinkák alkalmasak lehetnek marketing célú bemutatásra – tette hozzá.
Ismertette: a szaktárca idén először hirdette meg az „Agrárminisztérium Pálinkája” elismerést, amit egy szakmai zsűri ítélt oda, amit a topkiválóságokból választott ki.
Felkai Beáta az Agro Naplónak még elmondta: a pálinka-promóciót a szakminisztérium azért tartja azért fontosnak, mert a Nemzeti Pálinkakiválóság Programban a minőségi pálinka fogyasztására kívánják felhívni a figyelmet. Sokan ugyanis magával a pálinka fogalmával sincsenek tisztában; azaz, hogy a pálinka itthon készül minőségi hazai alapanyagból.
Gyakran keverik a pálinkát például a párlattal, így a célkitűzés a kereskedelmi forgalomba kerülő minőségi termékek széles körű ismertté tétele nemcsak belföldön, hanem külföldön is. Az utóbbi lehetőség még jobb kihasználása érdekében az AM felvette a kapcsolatot a Külgazdasági és Külügyminisztériummal (KKM) – közölte az AM főosztályvezetője.
Márton János, Pálinka Életműdíjas pálinkamester kiemelte: büszkeséggel tölti el, hogy elsőként vehette át a szaktárca különdíját. A megújult program üdvözlése mellett, fontos szempontnak nevezte, hogy idén - a pálinkakiválósági elismerésre - minimum 3, maximum 9 tétellel lehetett nevezni és összesen 5 gyümölcsfajta került meghatározásra. A korrekt feltételeknek és a szakértői munkának köszönhetően számára ez egy hiteles és kiemelkedősen színvonalas díjnak minősül.
Arra a kérdésre, hogy mi a főzde titka, mi a "Márton és Lányai" szakértelem, a pálinkamester azt válaszolta: "Akinek van szándéka, affinitása, pénze - a legjobb gyümölcsöt is meg tudja venni. A környezetünk biztosítja mindenhez a hozzáférést, de nekünk kell megteremteni a szakértelmet - nem elég a tárgyi tudás, csak annak lesz jó pálinkája, akinek nagyon jó ízlelő bimbója is van, ezt nem lehet kiváltani zsoldos hozzáállással. És nekünk megvan ez a tapasztalat, ez az elengedhetetlen tudás."
Az "Agrárminisztérium Pálinkája 2019" címet elnyert ital kapcsán a pálinkamester elmondta: a jó gyümölcsön múlik a siker, és aki pálinka készítéssel foglalkozik, annak a hagyományos kajszibarack megkerülhetetlen. "Ebben a pálinkában megtestesül minden, ami a jó gyümölcsre vonatkozik. Tavaly ugyanis kevés kajszi lett, de ilyenkor az történik, hogy az a kevés termés tartalmazza azt a sok jót, ami egyébként szétoszlana. Hát ettől olyan finom ez a pálinka." (Egy üveg 40 fokos, 0,5 liter pálinkához 5 kilogramm minőségi gyümölcs szükséges.)
Márton János az Agro Naplónak elmondta: a Márton és Lányai Pálinkafőzde tavalyi árbevétele mintegy 200 millió forint volt. Ez összesen mintegy 90 ezer palack pálinka értékesítését jelentette. Mindez a belföldi eladást jelenti, és a piac telített – tette hozzá az Pálinka Életműdíjas pálinkamester.
Az Agrárminisztériumtól kapott információk szerint a 2017-et megelőző években a kereskedelmi főzdék által forgalomba helyezett pálinka mennyisége kis mértékben ugyan, de folyamatosan növekedett.
A múlt évben azonban az előző évhez képest mintegy 30 százalékos növekedést mutatnak az adatok. Így 1,376 millió hektoliterfok pálinka került kereskedelmi forgalomba, ami több, mint 5,5 millió palack 0,5 literes 50 (térfogat. azaz V/V) százalékos terméknek felel meg. Ezen mennyiség után 4,59 milliárd forint a számított jövedéki adó összege.
A szaktárcánál ugyanakkor megjegyzik: ez a nagymértékű forgalom-növekedés azonban nem a feltétlenül a fogyasztási igények növekedésének köszönhető. Ez év január 1-től ugyanis kiterjesztették a pálinkára is kiterjesztésre a NETA-t, ami az új adó bevezetését megelőzően többlet felvásárlásra ösztönözte a termelőket és viszonteladókat. Így jelentős mennyiségű termék került forgalomba még 2018-ban, ezért mentesülhetett a NETA megfizetése alól. Ezen termékek jelentős része raktárakban készleten van, ténylegesen még nem jutott el a fogyasztóhoz.
A külföldre szállított pálinka mennyisége mintegy 1,27 százalék az összes forgalomba hozott pálinkából. A bérfőzetett párlatok volumene a - 2014-es nagy csúcsot leszámítva - az elmúlt 5 évben 4,5-5,0 millió hektoliterfok között mozog; folyamatos, de kis volumenű emelkedést mutatva. A bérfőzetett termékek után befizetett bérfőzési szeszadó mértéke 8,09 milliárd forint. A bejelentett magánfőző berendezések száma is növekszik tavaly már 23 827 darab volt. A magánfőzők által megvásárolt párlat-adójegyekből befolyt adó mértéke 85 millió forint volt.
A WHO, az ENSZ Egészségügyi Világszervezetének honlapján megjelent statisztikák szerint a magyarok évente fejenként 12,3 liter alkoholt fogyasztanak- Ugyanennyit isznak a lengyelek, a szlovákok, a lettek vagy a britek. Az észtek valamivel többet, 12,8 litert, míg a németek (11,4 liter) és a franciák (11,7 liter) kicsivel kevesebbet.
A sajtótájékoztatón Tomori Zsófia, a Villa Pátzay Borbirtok, valamint a Márton és Lányai márkanagykövete bemutatta a fiatal, ám annál sikeresebb, 17 hektáron elterülő borbirtokot. A birtok egyik nagy előnye, hogy egész évben nyitva tart, szezontól függetlenül várja a vendégeket. Zsurki Sándor főborász irányításával a birtok feldolgozó üzemének legfontosabb jellemzői: gravitációs technológia; reduktív erjesztés; hordós érlelés zempléni és francia tölgyfa-hordókban. A jelenlegi italkínálat: olaszrizling; pinot noir; szürkebarát és rosé - a terv az 1millió palack/év előállítása a folyamatos megújulás és innováció jegyében.
Tomori ZsófiaSzik Mátyás háromszoros sommelier bajnok, és Márton János közreműködésével a díjnyertes magyar kajszibarack-pálinka mellett a meghívottak megismerhették a főzde nevével fémjelzett prémium áfonya és nocino, azaz zölddió likőrőket is.
A sajtóeseménynek budapesti belvárosban, a Veritas Winebar adott otthont. Nem véletlenül, mert a Pátzay István által vezetett borkereskedés három éve a Márton és Lányai márka 50 százalékos résztulajdonosa. Ez azt jelenti, hogy a Veritas a kizárólagos forgalmazója a Márton és Lányai pálinkáknak, és az ő szakemberei dolgozzák ki a marketingstratégiát, illetve kötik meg a kiemelt szerződéseket.
Márton János és Szik Mátyás