Agro Napló • 2020. június 26. 13:25
Fontos az aratási balesetek megelőzése – hívja fel az érintettek figyelmét a veszélyekre a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), hozzátéve: a hamarosan kezdődő betakarítási munkák során a legnagyobb veszélyforrást a villamos tartószerkezetek, vezetékek jelentik.
A tájékoztatás emlékezet: június vége hagyományosan a szántóföldi növények betakarítási időszakának kezdete. Évente több olyan baleset is történik, amikor mezőgazdasági gépek villamos kábelt vágnak át, szakítanak el, esetleg vezetéktartó oszloppal ütköznek, ezzel üzemzavart és gyakran veszélyhelyzetet okozva. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai ezért fokozott figyelmet kérnek az ilyenkor mezőgazdasági munkát végzőktől.
Az ismertetőben leszögezik: az E.ON vállalatcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a biztonságra, baleset-megelőzésre és külön figyelmet fordít a mezőgazdaságban dolgozók biztonságára. Korábban számos olyan káresemény történt, amelyek figyelmetlenségből kialakuló veszélyhelyzeteket, esetenként személyi sérüléssel járó baleseteket eredményeztek. A veszélyhelyzetek elkerülése érdekében rendszeresen baleset-megelőzési programokat tart a vállalatcsoport és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A korábbi időszakokhoz képest kismértékben csökkent a villamoshálózattal kapcsolatos balesetek száma, amiben jelentős szerepe volt a közös munkának, a munkagépkezelők baleset-megelőző munkavédelmi oktatásának is.
Bármilyen szántóföldi mezőgazdasági tevékenység megkezdése előtt – a biztonságos munkavégzés érdekében – érdemes feltérképezni, hogy a munkaterület közelében hol találhatóak a közművezetékek, különösen villamos föld- és légkábelek, illetve elektromos berendezések. A mezőgazdasági munkák során a villamos tartószerkezetek, oszlopok és vezetékek jelentik a legfőbb veszélyforrást. Ezért ezeket mindig kellő óvatossággal kell megközelíteni, még GPS-alapú, automata kormányzású gépekkel is. Utóbbi erőgépek csak 1-2 méter pontossággal tudnak navigálni, ezért tartószerkezetek közelében érdemes kikapcsolni az automata kormányzást.
A betakarítógépek szélessége akár a 8-10 métert is elérheti, így a rosszul megválasztott fordulási sugár, a figyelmetlen tolatás, a nyitva hagyott ürítőcső miatt előfordulhat, hogy a holttérbe kerülő tartószerkezetek megrongálódnak. Ha a villamos vezetékek tartószerkezetei között történik a munkavégzés, az ürítőcsövet minden ürítés után ajánlott becsukni.
Betakarítás után sok bála is képződik. A bálák közúton, telephelyen belül vagy tarlón, kaszálón történő szállításakor, deponálásakor problémát okozhat a rakomány magassága, mert a villamos vezetékek összelenghetnek, elszakadhatnak, illetve a tartószerkezetek eltörhetnek. Ilyenkor zárlat keletkezhet, emiatt a rakomány, súlyosabb esetben a szállítójármű is leéghet. Bálaszállításkor fontos betartani a közlekedési hatóság magassági korlátozásai. (További, a balesetmentes munkavégzéshez hasznos tanácsok E.ON tájékoztatójában olvashatók.)
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az E.ON regionális áramhálózati társaságai közösen kérik a gazdálkodókat, hogy a fentiek figyelembe vételével a legnagyobb körültekintéssel végezzék az aktuális mezőgazdasági munkáikat, most a hamaroson kezdődő betakarítást.